לא פעם אחת אנחנו מוצאים עסקים שמשתמשים בטכניקות שכנוע שונות במטרה להגדיל את ההכנסות שלהם תוך ניצול זמן בצורה הכי יעילה. ישנן מאות שיטות שכנוע טובות שיכולות לעזור לנו להשיג את המטרות שלנו, טכניקת ה- winwin הינה אחת מן הטכניקות המובילות שיכולות לעזור לנו להגשים את המטרות שלנו ועל אחת כמה וכמה את המטרות העסקיות שלנו. לא רק שטכניקת ה-winwin אתית, כאשר משתמשים נכון בשיטה הזאת ניתן לראות תוצאות חיוביות באופן מיידי.
מה זה winwin? זכייה הדדית ותו לא. כל מה שצריך לעשות הוא להביא את המשא ומתן לכדי מצב שבו שני הצדדים מקבלים ערך שווה ביניהם (בין אם המשא ומתן שלכם עם הלקוחות שלכם, ספקים שלכם או מתחרים שלכם בכדי לעשות איתם שיתוף פעולה כלשהו). הצד השני יהיה מרוצה מן העסקה ירצה להמשיך לעשות איתכם עסקים לטווח הארוך בזכות שנתתם לו ערך ששווה לו לקחת. בשבילכם זה טוב מכוון שזכיתם בלקוח חוזר ובשבילו זה טוב כי הוא קיבל את הטוב ביותר בשבילו ביחס למוצר שהוא רכש מכם.
טכניקת ה- winwin הינה טכניקה שנכללת בתוך הטכניקות של הפסיכולוגיה החיובית, שאלו הטכניקות היותר מומלצות בעולם השכנוע. מכוון ששימוש בפסיכולוגיה חיובית עוזר לנו להגיע למען עסקים לטווח הארוך. ברגע שאנחנו מגיעים למצב שהוא winloss אנחנו מגיעים למצב של מניפולציה על אחד הצדדים, בגלל שרק צד אחד יוצא זוכה מן העסקה. במצב כזה הצד השני ישתדל להמנע מלעשות איתו עסקים בעתיד או אפילו ינסה להפעיל עליו פסיכולוגיה שלילית, שאף- אחד מהצדדים לא רוצה להיות במצב כזה. כך שהצד הראשון אומנם זכה בעסקה הזאת אבל הוא הפסיד לקוח שהיה יכול לחזור אליו, שזה אומר בשבילו עסקאות עתידיות שהוא לא יהיה חלק מהן. הנאה היא אחד המצבים שכולנו שואפים אליו. הנאה היא מצב שיכול להווצר אך ורק אם אנחנו שואפים לעשות את מה שטוב לנו. ברגע שאנחנו משתמשים בטכניקה שהיא לאwinwin (או טכניקה שלילית אחרת) אנחנו לא מקבלים את מה שאנחנו רוצים בסופו של דבר ומבחינתנו השאיפה להנאה גוברת עם התרחקותה, מה שיקשה עלינו נפשית בסוף או חלילה לפשיטת רגל.
winwin במותגים היוקרתיים. שימוש בטכניקת ה- winwin ניתן לראות בבירור גם בענפי היוקרה. אנחנו מקבלים יותר ערך ממוצר שמחירו גבוה יותר. ע"י מותגי- העל נעשה שימוש אתי ונכון בטכניקת ה- winwin, מכוון הן יודעות שכאשר מגיע אליהן לקוח שרוצה לרכוש מוצר אצלהן הוא צריך להוציא המון כסף בשביל לרכוש אצלם, וככל שמחיר מוצר יהיה יקר יותר כך המחשבה שהוא השקיע לפני הרכישה רבה יותר. עצם העובדה שהוא הגיע אל מותג יוקרה אחרי מחשבה ששם הוא הולך להוציא את הכסף שלו, לא אומר שהוא יבצע רכישה דווקא שם. כשלקוח החליט לקנות מוצר זה אומר שמבחינתו המחיר שהוא מקבל על מוצר מסויים שווה לערך שהוא מקבל או אפילו יותר (מהצד שלו). למותגים הגדולים נותנים מתנות לגמרי בחינם או אפילו אחראיות לזמן מאוד ארוך מרגע הקנייה בשביל שלקוח יקבל עוד ערך למוצר הזה. אם ולקוח קנה ממכם אחרי שהשתמשתם בטכניקת ה- winwin הוא ימשיך לחזור דווקא אליכם ואפילו יהיה עם ערכי הפירמה שלכם אם סיכוי גבוה יותר לשכנע אחרים לקנות דווקא אצלכם.
לסיכום. כולנו שואפים להיות עם העסקים שלנו בטטוח הארוך, טכניקות שהם לא winwin לא יאריכו את משך חיי העסק שלכם, כי לא רק שהלקוחות שלכם יעדיפו לא לקנות ממכם, אבל גם לקוחות אחרים יעדיפו לקנות מאחרים. כך ששימוש בטכניקת ה- winwin תניב רק תוצאות טובות.