חפש מאמרים:
שלום אורח
29.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים...

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע15/08/20111330 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "ואתחנן"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

אתר:   www.h-y1.fav.co.il

 

"שמור את יום השבת לקדשו, כאשר צווך ה' אלוקיך...וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים..." (דברים ה'/יב',טו').

קיים הבדל מהותי בין "עשרת הדיברות" המוזכרים בפרשת "יתרו" בחומש "שמות" לבין החזרה עליהם בפרשתנו, פרשת "ואתחנן" בחומש דברים, בעיקר ב"מצוות השבת". בחומש שמות כתוב "זכור" את יום השבת לקדשו לעומת פרשתנו בה כתוב "שמור". קיים הבדל מהותי בין שני המושגים "זכור" ו"שמור".

ההבדל הוא בתוכן המבהיר את הנימוק לקיום השבת.

בפרשת "יתרו", בה מצוין "זכור", הנימוק לשבת הוא: "כי ששת ימים עשה ד' את השמים ואת הארץ..." (שמות כ'/יא'). לעומת פרשת "ואתחנן" בה מודגשת המלה "שמור" והנימוק לשמירת השבת הוא "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים...".

קיים הבדל נוסף. ב"יתרו" מוזכרת הבהמה ללא תוספת, ובפרשת "ואתחנן" מודגש היטב על הבהמות "ושורך וחמורך וכל בהמתך..." (דברים ה'/יד').

ראוי להבהיר שפרשת "יתרו" נאמרה לדור יוצאי מצרים בתחילת דרכם, דור המדבר, שקיבלו את הלחם מהשמים, מים מהסלע, ללא שדות וכרמים. לעומת המצב לאחר 40 שנות נדודים במדבר - בארצנו שלנו -  לאדם בעבודתו בשדות, המנוחה בשבת נצרכת ומורגשת וחשובה לאדם, ואף לשור ולחמור. אך, בעיקר המנוחה מעמל השבוע חשובה לאדם היגע.

במהלך ארבעים שנות נדודים במדבר השבת היתה חשובה כדי לזכור, זכירת בריאת העולם בששה ימים ע"י הקב"ה, המילוי החומרי נברא ע"י "רוחניות" ע"י בורא עולם, לכן "הרוח" היא המשמעות לעולם ולנו - בני האדם. עלינו לזכור תמיד את עברנו - את "בריאת העולם", את המשמעות של יום שכולו שבת לחיי העולמים. השבת באה לשחרר את האדם מעמלו בעבודתו במהלך השבוע ולהחדיר בו רוחניות ואמונה - הכל כדי "לשמור" את השבת. עלינו לזכור את יום השבת מאז יציאת מצרים, מאז הפכנו לעם בקבלת התורה, חובה עלינו תמיד "לזכור" את החוויה של יציאת מצרים וקבלת התורה והמצוות - בהן מצוות זכירת השבת. השבת משמשת כבנין לכל המצוות לכן זכתה לכתיבה של "זכור" ו"שמור".

אדם בכל דור יצטרך לראות את השבת מאספקט אחד, הכולל את שני הציוויים: "זכור" ו"שמור", כך נוצרת למידה, עשייה וידיעה מתוך חוויה, למידה ומעשה, חזון ומציאות, עבר ועתיד.

ה"זכור" וה"שמור" משלימים זה את זה, כפי שמציין הרב יעקב אריאל -  "שמירת" שבת מכל מלאכה, חייבת להיות משולבת ב"זכירה", שמירה ללא זכירה היא כגוף ללא נשמה. אף זכירת השבת ללא שמירת המצוות הקשורות בשבת על כל ההלכות - אינה יעילה.

לכן כל כך חשוב השילוב של שמירה מעשית על השבת וזכירה והכל משולב כחוויות רוחניות בשבת. השבת בה לא עובדים מאפשרת להקצות זמן לחשיבה רוחנית ולהגברת האמונה וקדושת השבת.

                                                                                                              ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121408 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121407 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121119 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121146 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121224 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121170 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121241 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181123 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181163 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181088 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181104 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181126 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181116 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181205 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica