מותר, אסור ומה שביניהם.
ציוד: דפים בצבע ירוק, צהוב ואדום, כלי כתיבה.
הגיל המומלץ: מגיל 5 ועד גיל 9.
החופש הגדול הוא זמן מצוין לחשבון נפש וסיכום. כמובן שנעשה זאת ברוח צעירה ונעימה, ולא באווירת נכאים.
נכין דפים בשלושה צבעים: ירוק, צהוב ואדום – נכון, בדיוק כצבעי הרמזור. מספר הדפים בכל צבע אמור להיות שווה למספר הנכדים שמבלים אתנו באותו יום. למשל, אם יש אצלנו חמישה נכדים, נכין 5 דפים ירוקים, 5 כתומים ו-5 אדומים.
כל ילד שיודע לכתוב , יכתוב על הדף הירוק:
"דברים שמותר לי לעשות".
על הדף הצהוב הילד ירשום:
"דברים שאני חייב לעשות".
וניחשתם נכון: על הדף האדום הוא יציין:
"דברים שאסור לי לעשות".
ניתן להם זמן כדי שירשמו על כל דף כל מה שהם חושבים לנכון שמותר. יחשבו וירשמו על הדף הצהוב מה חובותיהם, גם בחופש וגם בשנת הלימודים. וחשוב מאד: מה אסור תמיד!
ילדים שעדיין לא יודעים לכתוב, יקבלו את ההסבר של כל דף בעל פה ויוזמנו לצייר את כל הנושאים. אם מותר להם לשחק בכדור , למשל, יציירו כדור. אם אסור להם לחצות כביש, יציירו כביש , ילד שהולך עליו וירשמו לידו קו פסילה, למשל.
לאחר שכל הילדים יסיימו את מילוי הדפים, נעביר את הדפים ביניהם. כל ילד מוזמן לדון בדפים של הילדים האחרים ואח"כ נקיים הצבעה, במידה ויש חילוקי דעות. כמובן שלמבוגר האחראי – במקרה שלנו, הסבא או הסבתא – יש זכות וטו, כמו באו"מ. תארו לעצמכם שרוב הילדים יצביעו על כך שמותר לאכול ממתקים ללא הגבלה, למשל.
זאת פעילות נחמדה, יצירתית , דורשת חשיבה והסקת מסקנות.
מחפשים עוד רעיונות לפעילויות? אנא גלשו לאתר:
מעניין את הסבתא