שלבים בהתפתחות:
"גיל הפעוט" בטבלה מציין מועד משוער להופעה ראשונית של פעולה.
תחומי המוטוריקה מוצגים ביחס לגיל הפעוט ולא האחד ביחס לשני. כך למשל, תיתכן הופעה של פעולה מוטורית עדינה ועיכוב של הופעה מוטורית גסה, או להיפך
גיל הפעוט בחודשים
|
מוטוריקה גסה
|
מוטוריקה עדינה
|
12
|
עומד עצמאית
|
מצביע – האצבע המורה פשוטה והשאר מקופלות
|
מכניס חלקי צעצוע לחור התואם בקופסא
|
משבץ עיגול בלוח צורות
|
מצייר – תנועות הלוך ושוב עם טוש על הדף
|
13
|
הולך עצמאית
|
בונה מגדל בן 2 קוביות
|
הולך מספר צעדים אחורנית כשפניו מופנות קדימה
|
כאשר עומד – מתכופף ומתיישר בצורה נשלטת בעזרתברכיו
|
14
|
הולך על הצד
|
הופך דפים בספר – כמה בבת אחת
|
מתנסה בריצה (הליכה מהירה)
|
15
|
כאשר עומד – מתכופף ומביט בין רגליו, מפגיןשיווי משקל גם אם המשטח תחתיו אינו יציב (מזרן, מיטה, קרש מוטה בגן שעשועיםוכדומה)
|
מכניס אובייקטים קטנים למיכל קטן
|
16
|
עומד על רגל אחת כאשר מחזיקים בידיו
|
בונה מגדל בן 3 קוביות
|
17
|
דוחף או מושך חפצים גדולים
|
מטפס במעלה מדרגות בעזרת יד אחת (שתי רגלייםעל כל מדרגה)
|
24-18
|
בועט בכדור ותופס כדור גדול שנזרק אליו
|
מחזיק טוש עבה בעזרת אצבעותיו
|
מטפס על כיסא מבוגרים ומתיישב עליו
|
מצייר – תנועות אנכיות, אופקיות ונסיונותליצור עיגול
|
יושב ישיבת כריעה
|
מצייר בגבולות הדף
|
רץ היטב
|
בונה מגדל בן 6 קוביות
|
קופץ במקום – שתי רגליו ניתקות מן הקרקע
|
מניח 3 קוביות זו לצד זו ודוחף אותן כחיקוילרכבת
|
יורד במורד המדרגות בעזרת יד אחת (שתי רגלייםבכל מדרגה)
|
משבץ משולש בלוח צורות
|
משחיל חרוזים גדולים
|
הופך דפים בספר אחר אחד
|
מורח דבק
|
30-24
|
עומד על קצות האצבעות למספר שניות
|
מצייר – יוצר דוגמאות צורניות בניסיון לכתובאו ליצור תמונה
|
הליכתו משתפרת: מצמיד יותר את רגליו כך שכפותרגליו נעות קדימה בקו ישר עם כתפיו
|
מקפל דף לחצי
|
הולך בבטחה אחורנית (מביט קדימה)
|
קופץ קדימה למרחק של 30-20 ס"מ ולמטהממרומה של מדרגה
|
כאשר רץ – שולט בעצירה
|
מטפס על מגלשה קטנה ומחליק
|
נוסע על תלת אופן – מתקדם כמה מטרים באמצעותדיווש או הנחת רגליו על הרצפה
|
36-30
|
עומד יציב על רגל אחת
|
בונה מגדל בן 9 קוביות
|
כאשר רץ – מבצע פניות חדות
|
גוזר בעזרת מספריים לאורך קו, משתמש בתנועותקצובות לא המשכיות
|
קופץ מעל מכשול בגובה 20-6 ס"מ על רגלאחת ועל גבי טרמפולינה אם מחזיקים בידו
|
מטפס במעלה מדרגות או יורד מהן, תוך שימושחלופי ברגליו (רגל אחת על כל מדרגה)
|
*מבוסס על: אבני דרך, המרכז למעורבות מוקדמת, ד"ר רונית רוט-חנייה
פעילויות לשיפור ההתפתחות המוטורית
· עמדו בגבכם אל הפעוט ברגליים פסוקות. התכופפו לאט והביטו בו מבעד לרגליכם. אמרו: "אני רואה אותך!", או קריאה נלהבת אחרת. הפעוט ישועשע וירצה לחקות אתכם. פעילות זו תורמת לשיפור שיווי המשקל.
· בחרו משטח צר ומעט מוגבה (כ-20 ס"מ רוחב וכ-5 ס"מ גובה) עליו יכול הפעוט להלך: שפת שביל בגינה ציבורית, קורות עץ וכדומה. עודדו את הפעוט להלך עליו בשלבים:
§ רגל למעלה, רגל על הרצפה
§ שתי רגליים על המשטח בעודכם מחזיקים בשתי ידיו
§ שתי רגליים על המשטח בהחזקת יד אחת
§ ללא כל תמיכה מצדכם
פעילות זו תורמת לשיפור שיווי המשקל.
· תנו לפעוט כדורים בגדלים, במרקמים ובמשקלים משתנים. כתחליף לכדורים ניתן להשתמש בגרביים מגולגלים, כדורי נייר, שקית או בלון הממולאים בשעועית יבשה וכדומה.
עודדו את הפעוט לגלגלם או להשליכם אל עבר מטרה. בצורה זו משפר הפעוט יכולות של התמצאות במרחב, קואורדינציה ומוטוריקה גסה של היד.
· סמנו על הקרקע קו גבול ועודדו את הפעוט לבעוט בכדור אל מעבר לקו המסומן.
· הציבו שורת קרטוני חלב ריקים אליהם הוכנסה שעועית יבשה. עודדו את הפעוט לבעוט את הכדור לעברם ולהפילם. עם הזמן הגדילו את המרחק בינו לבין המטרה והקטינו את גודל הכדור. בצורה זו משפר הפעוט קואורדינציה ויכולות מוטוריקה גסה של הרגל.
· קחו חפץ קטן ושטוח, כגון סרגל או קלף, ועטפו אותו בעזרת קיפול נייר גדול לשניים. הכניסו פריט קטן לשקית נייר, קפלו את שולי השקית ונפנפו בה קלות, כך שיישמע רשרוש. עודדו את הפעוט לחקות אתכם. פעילות זו מקדמת מיומנויות של מוטוריקה עדינה.
לומדים להשתמש בכוס
המעבר לאכילה מכוס דומה לרוב אבני הדרך הנוספות בהתפתחות – הוא לוקח זמן.
האכלה מכוס משפרת את הקואורדינציה בין היד לפה ומכינה את הפעוט לגמילה מהשד או מהבקבוק.
בחרו כוס קטנה שהפעוט יוכל לאחוז בה. כוסות עם שתי ידיות ומכסה קשית הן הטובות ביותר.
בתחילה, מלאו את הכוס במים בלבד והציעו אותה פעם ביום במהלך הארוחה. המשיכו להיניק או להאכיל בבקבוק כרגיל. כאשר הפעוט שותה יותר משהוא שופך, מלאו את הכוס בחלב אם או בתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות) בשעות ההאכלה הרגילות. לא יעבור זמן רב והוא ישתה בכוחות עצמו.
מומלץ לעמוד או לשבת מאחוריו כדי לראות את הכמות שנכנסת לפיו. כמות רבה מדי עלולה לגרום לו להשתנק או להיחנק.
למאמרים נוספים בקרו באתר של סימילאק:
http://www.similac.co.il/heb/אבני-דרך/התינוק-ואתם/התפתחות-מוטורית/התפתחות-מוטורית-של-התינוק-שנה-עד-3-שנים