|
|
|
|
|
טיפים לחדירה מוצלחת לשווקים הבינלאומיים
|
|
|
הפריצה לשווקים הבינלאומיים אינה קלה. זו עובדה. אלפי חברות ישראליות מנסות, מידי שנה, לשווק את מרכולתן בשווקים בחו"ל אך התוצאות אינן מרנינות, בלשון המעטה. עבור רבות מהחברות הללו החשבון הסופי של תהליך 'ניסוי וטעייה' זה אינו חיובי כלל ועיקר, שכן המשאבים שהושקעו עולים לאין שיעור על מעט ההכנסות (אם בכלל) שנוצרו. מנהלי חברות רבות המודעים לקשיים אלו נמנעים אפילו מלנסות, שכן הם צופים מהצד בכישלונות האחרים ומפחדים לסכן אף את הקיים. אולם, מעת לעת, ניתן להיווכח גם בהצלחות מרשימות של חברות ישראליות בחו"ל. הראייה, היצוא של מדינת ישראל גדל והגיע לעשרות מיליארדים רבים של דולרים בשנה. זאת ועוד, הסחר הבינלאומי הכולל נמצא בצמיחה מתמדת כמעט בכל חלק של העולם, כך סך יצוא הסחורות העולמי (ללא שירותים) ב-2006 עמד על יותר מ-11.7 טריליון (כן, זו לא טעות - אלף מיליארד) דולר. על כן, המסקנה הפשוטה האפשרית הנה שאומנם קיימות הזדמנויות עסקיות עצומות ברחבי העולם, אך ייתכן בהחלט שחברות ישראליות רבות אינן שותפות להזדמנויות אלו כלל. מכאן נשאלת השאלה המתבקשת – כיצד חברות ישראליות יכולות לשפר את סיכוייהן להצלחה בשווקים הבינלאומיים ?
עם הקוראים סליחה מראש, אבל הבעיה העיקרית, בצורה בוטה, הנה גישה לא רצינית ולא מקצועית (חפיף / יהיה בסדר / אין צורך בתוכנית / אין צורך בכסף) של חברות רבות לשיווק הבינלאומי. בחברות אלו התפיסה השלטת היא גישת המכירות, שבה מתייחסים רק לעסקאות מתוך ראייה קצרת טווח. 'מימון השיווק יגיע מתוך המכירות' כך ניתן לשמוע לעיתים – אך מה ניתן לעשות ובמציאות המכירות הן התוצאה של השיווק, ולא להיפך. חברות רבות מתייחסות לשוק הבינלאומי, כאילו היה שלוחה של השוק הישראלי, ומניחות שהלקוחות בחו"ל מתנהגים בדיוק באותה צורה כמו בישראל. המצב במציאות, כפי שרבים גילו, שונה לחלוטין. לכן, כדאי להדגיש שראשית יש לשנות את התפיסה ולהפנים את העיקרון ששיווק הוא תהליך עסקי מובנה שיש לנהל בצורה מקצועית. תהליך השיווק, כמו כל תהליך עסקי אחר, כולל ארבע שלבים בסיסיים: ניתוח, תכנון, יישום ומדידה. דווקא ניהול מקצועי של התהליך מעלה את סיכויי ההצלחה ומוריד את ההוצאות ואת רמת הסיכון עבור החברה. לכך נדרשת מחויבות מצד ההנהלה הבכירה של החברה.
אל מול שלביו העיקריים של תהליך ניהול השיווק הבינלאומי ניתן להבחין בכמה תחומים עיקריים של גורמים קריטיים להצלחה. ננסה לתת כמה טיפים מרכזיים עבור כל אחד מהתחומים:
ניתוח הסביבה
השוק בחו"ל מורכב ושונה מאוד מהשוק הישראלי ועל כן החשיבות המכרעת באיסוף מידע, זאת בכדי שהמנהל יוכל לקבל החלטות מבוססות. אומנם אין סוף לכמות המידע (זמן וכסף) שניתן לאסוף על השוק, אבל אפס, או מידע מועט מאוד, הינו מפתח לכישלון. חוסר יכולת להגיע להחלטה עסקית מצביע על מחסור במידע שוק. השקעה בשלב הניתוח מחזירה את עצמה בעשרות מונים, שכן היא מאפשרת להימנע מהחלטות גרועות שעולות הרבה יותר, או לחילופין לאבד הזדמנויות אמיתיות. לא אחת ניתן לראות חברות שרצות לשוק, משקיעות בנסיעות לחו"ל או בתערוכות לדוגמא ומגלות שההשקעה הייתה לחינם. כמה טיפים רלוונטיים:
- אל תנסו ללמוד את כל השוק בכל העולם. יש להתמקד במספרמדינות מוגבל ולקבוע מספר קריטריונים בסיסיים על פיהם ניתן יהיה לסנן אתרשימת המדינות ההתחלתית לכדי כמה בודדות בלבד ובהן למקד את המשך הניתוח.
- אספו מידע על גודל השוק, על מאפייני הלקוחות, עלהמתחרים ועל ערוצי השיווק. חשוב במיוחד לנסות ולאתר חסמי שוק – גורמיםשלהערכתכם יקשו במיוחד על החדירה לשוק.
- איסוף המידע דורש סדר ומשמעת. יועץ שיווקי יכול לתתמענה לשאלה 'איזה מידע נדרש' ואילו איסוף המידע בפועל יכול להתבצע על ידימידען, בעיקר ממקורות מידע באינטרנט, בעלות לא גבוהה מידי. למנהל המוטרדבבעיות היום-יום אין זמן ותשומת לב ראויה, לכן ניתוח השוק ייקח הרבה מידי זמןויעלה הרבה יותר.
תכנון שיווקי
תכנון בשיווק בינלאומי הוא גורם קריטי להצלחה. עצם ביצוע חשיבה מסודרת והעלאת התוכנית על הכתב משפרים לאין שיעור את סיכויי ההצלחה. גם אם התוכנית אינה מושלמת, היא מאפשרת ניצול הרבה יותר מושכל של משאבי החברה המוגבלים. תכנון שיווקי נחלק לכמה שלבים: הצבת יעדים, התווית האסטרטגיה, תכנון טקטי ותכנון אופרטיבי. כמה טיפים רלוונטיים:
- הציבו יעדים ריאליים ככל האפשר ולא רק במכירות, אלא גםבמספר לקוחות, מספר מפיצים ועוד. יעדים מופרזים לא משפרים את סיכויי ההצלחה.חוסר ביעדים, או יעדים נמוכים מידי – והתוצאות בהתאם.
- אין אף שוק הומוגני לחלוטין. פלחו את השוק למספר פלחיםובחרו אחד, לאו דווקא הגדול ביותר, להתמקד בו. מיקוד היא ההחלטה החשובה ביותרבשיווק וממנה נגזר הכול. בהמשך תמיד ניתן להתרחב לפלחים נוספים.
- יתרון תחרותי נוצר אם הלקוח מבין שאתם מספקים לו משהוחשוב שהמתחרה לא נותן. חשוב לנסות ולמצוא גורמים בהם אתם שונים לעומת המתחריםולהתמקד באחד או שניים שקל להסביר אותם ללקוח.
- חשוב מאוד להתאים את המוצר לדרישות השוק ולצורכיהלקוח. כך לדוגמא אם המוצר שלכם לא מתאים לתקן בשוק – לא תמכרו אפילו מוצראחד. לעיתים מדובר בהתאמות קטנות בלבד שמאפשרות בידול משמעותי מהתחרות.
- חברות ישראליות רבות טועות ומתחרות על המחיר. מחירנמוך מידי בשיווק הבינלאומי נגמר בדרך כלל בבכי, שכן החברה לא תוכל לממן אתפעילות השיווק בהמשך ועוד להרוויח. קשה להתחרות במוצרים רבים המגיעים ממדינותעולם שלישי, לכן חשוב לבדל בממדים אחרים. המחרה אינה עניין פשוט ובדר"כמוזנח כשזה מגיע לשוק הבינלאומי. השקיעו מחשבה בבחירת המחיר הנכון לאסטרטגיהשבחרתם. שאלו את עצמכם – מה תהיה ההשפעה של העלאת המחיר ב- 10% ?
- ערוצי שיווק (או מפיצים בעגה המקובלת) הכרחיים, כמעטתמיד, בשיווק בינלאומי. קשה לאתר ולגייס אותם והרבה יותר קשה לבנות איתםיחסים או לשנות אותם כשצריך. חשוב מאוד לתכנן מהו הערוץ המתאים לכיסוי פלחהשוק שבחרתם בצורה יעילה. אל תשכחו שגם המפיץ צריך להרוויח בדרך ומספיק –אחרת מדוע שיתעסק במוצרים שלכם ?
- פרסום בחו"ל במרבית המקרים אינו אופציה מעשיתעבור חברות בעלות תקציב מוגבל וגם השתתפות בתערוכות, במיוחד בשלבים הראשונים,הנה הוצאה גדולה מידי שאינה מביאה בהכרח את התוצאות המקוות. מכאן נובעתהחשיבות להתמקד בפלח שוק מוגדר מאוד – הדבר מאפשר אפקטיביות גבוהה הרבה יותרבפעילות השיווקית. דיוור ישיר, מכירה אישית ושימוש מושכל באינטרנט, אל מולהמפיצים ויחד איתם אל מול לקוחות מובילים, מביאים לתוצאות הרבה יותר טובות.פעילויות רבות דורשות היערכות זמן רב מראש. מה שמבוצע ברגע האחרון נראה כך.
- סוף מעשה במחשבה תחילה ותחילת מעשה בתוכנית אופרטיביתברורה – יש להכין תוכנית שקובעת מי עושה מה, מתי וכמה זה עולה בדיוק. יעדיביניים יסייעו לבדוק האם עומדים בתוכנית. כדאי לדעת – אין מכירות במיליוניםעם תקציב שיווק אפס. ביצועים משמעותיים דורשים השקעה. אם אין תקציב פנוילחברה יש לגייס את המימון לכך. תוכנית ברורה מסייעת בגיוס המימון.
יישום ומדידה
בסופו של דבר אין נוסחא פשוטה להצלחה בשיווק בינלאומי, אבל גורם אחד בולט במיוחד - ניסיון קודם. מנהלים בחברות רבות מדי מתעקשים להתנסות בעצמם ולעבור באופן אישי את כל שלבי הניסוי והטעייה. החיסרון העיקרי שבגישה זו הנו בזמן ובעלות (הישירה והעקיפה) הכרוכים בכך. קיימות שיטות זולות יותר ללמוד על שיווק בינלאומי מאשר לבצע ניסיונות לא מבוססים. כמה טיפים:
- אנשי שיווק ומכירות בינלאומיים הנה השקעה יקרה מאוד,אך כזו שמחזירה את עצמה, שכן הניסיון שלהם יכול ויהיה שווה מיליונים רבים.תזמון הגיוס הוא קריטי – לא מוקדם מדי ולא מאוחר מידי. את שלבי הניתוחוהתכנון ניתן לבצע באמצעות יועצים חיצונים, אך בשלב הביצוע בדר"כ צריךכבר מישהו שיתמקד בעשייה יום יומית ומתמדת. גם פרי-לנסרים או סוכנים צריךלדעת לנהל.
- ערוצי השיווק הם גורם עיקרי בהצלחה בשיווק בינלאומי.חשוב לבחור בזהירות את המפיץ – לא כל מפיץ שצץ פתאום ושמבטיח הרים וגבהות,באמת מביא בעצמו את התוצאות. ההשקעה האמיתית הנה בבניית היחסים והנעת המפיץ –תהליך שדורש תשומת לב רבה וניסיון בינלאומי.
- התוכנית השיווקית היא לא עבור המדף או המגירה. חשובלבדוק מידי תקופה האם היעדים הושגו ולעדכן את התוכנית בהתאם למידע חדש שנלמד.חשוב ללמוד כל הזמן גם מהכישלונות ובמיוחד מההצלחות.
לסיכום - אין מעשה קסמים, עיגול פינות או קיצורי דרך בשיווק בינלאומי. השאלה הבסיסית שהמנהל צריך לשאול את עצמו היא - האם החברה באמת רוצה ומסוגלת לנצל את ההזדמנויות הקורצות מחו"ל ? אם התשובה היא כן אז נדרשות מקצועיות, מחויבות וסבלנות בדרך להצלחה.
|
|
תגיות המאמר: תוכנית, שיווק, מידע, מחקר, מכירות, אסטרטגיה, הייטק, עסקים, טכנולוגיה, ניהול, ייעוץ, עסק, חדשנות, הרצאות, יזמות, סחר, תכנון, ניתוח, פיתוח, מתודולוגיה, הפצה, טכניקה, צינורות, בינלאומי, יצוא, מפיצים, ערוצים, גלובאלי, קלינטק, אנליזה
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
מוטי בלאו (MBA, MCIM), מנכ"ל חברת פרוקסי מרקטינג סולושינס בע"מ. עוסק מזה כ- 20 שנה בשיווק ובפיתוח עסקי בינלאומי בתעשיות הטכנולוגיה. מתמחה באסטרטגיה שיווקית ובניהול ערוצי שיווק בינלאומיים. בעל הכשרה עסקית וטכנולוגית רחבה, חבר במכון להסמכה שיווקית של בריטניה ומרצה בארץ ובעולם בתחומי התמחותו.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת מוטי בלאו
השגת יעדי מכירות משמעותיים בשווקים מעבר לים, בסביבה תחרותית, תרבותית וגיאוגראפית רחוקה, אינה דבר של מה בכך. מנהלי חברות יצוא ישראליות עומדים מול אתגרים משמעותיים ביותר ונמצאים במאבק יום-יומי על ההכנסות. זאת, במיוחד בתקופה בה חלק ניכר מהעולם מצוי במיתון מתמשך והתקציב העומד לרשות החברה מוגבל מאי פעם. השאלה הניצבת בפני ההנהלה – מהו הגורם בעל ההחזר הגבוה ביותר על ההשקעה (ROI), זה שישפיע בצורה המשמעותית ביותר על המכירות הבינלאומיות של החברה ?
|
השוק הסיני מגלם בתוכו הזדמנויות עסקיות רבות ובשנים האחרונות, יותר ויותר חברות ישראליות מנסות לחדור לסין. יחד עם זאת, מתברר כי הצלחה שכזו לא ממש מגיעה בקלות והמכירות איך לומר, לא משהו. ננסה לשפוך מעט אור על בעיה זו.
|
אל מול הזדמנויות השוק, יצואנים ישראלים רבים, עשו ניסיונות לחדור לשוק הסיני, אך נתקלו בקשיים רבים ומגוונים. מאמר זה יעסוק בגורם קריטי להצלחה בשיווק בסין - ניהול נכון של ערוצי השיווק.
|
מאמרים נוספים בנושא עסקים בינלאומיים
שירותי תרגום על ידי מתרגמים מקצועיים, מאפשרים לקבל תרגום מדויק ונכון, של מסמך.
תרגום מסמך משפה אחת, לשפה אחרת, כדאי לבצע בעזרת חברת תרגום, שמעסיקה מתרגמים מקצועיים, שמיומנים בביצוע עבודת תרגום.
|
שירותי תרגום עבור ישראלים, מאפשרים לבצע תרגום של מסמך, או תרגום סימולטני של דברים שנאמרים בזמן שיחה.
שירותי תרגום מצריכים מתורגמנים ששולטים היטב בשתי שפות שונות (ברמת שפת אם).
תרגום מסמך, דורש יכולת גבוהה של התבטאות בכתב, כולל הבנה של מושגים שונים שיש במסמך המיועד לתרגום.
תרגום סימולטני, דורש יכולת חשיבה מהירה, ויכולת ניסוח מהירה.
|
תרגום עברית אנגלית בראשון לציון, מאפשר לתרגם מסמכים שונים, מעברית לאנגלית, או הפוך.
השפה האנגלית, נחשבת כיום לשפה בינלאומית, בגלל הדומיננטיות של ארצות הברית בעולם.
בעולם יש כ-400 מיליון אנשים, ששולטים באנגלית ברמת שפת אם.
|
אם המילים "ספא ים המלח" מעלות בך אסוציאציות של מים חמימים, טיפולים מפנקים ומנוחה מושלמת לגוף ולנפש, אתה מוזמן להכיר את הפן האחר שלהן: הזדמנות להרוויח, והרבה. כיצד? שיווק מוצרי ים המלח בסיטונאות!
|
מהו רילוקיישן, כיצד הוא משפיע על המשפחה ועל סביבת העבודה, כיצד להערך בצורה טובה לפני ביצוע רילוקיישן, ועוד.
|
תרגום עוקב שווה תרגום סימולטני, לא? אז זהו - שלא! חברה שמזמינה שירותי מתורגמנות חייבת לדעת מה ההבדל בין שתי השיטות ומהו השירות היעיל והחסכוני ביותר עבורה. המאמר נותן כמה עצות טובות בנושא.
|
אוסטרליה היא אחת המדינות העשירות ביותר בעולם כיום. מספר עולה של מעסיקים ישראלים מחפשים עובדים בתחומים רבים, החל מהייטק וIT עד למכירות ומלצרות.
|
|
|
|
|