חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דיוק בביצוע,גמישות,רכות וחום.

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה13/06/20111200 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

  אחד האתגרים שאני נתקלת בהם בעבודתי בהוראת פיתוח קול הוא השלב האחרון,הליטוש הסופי, והאיכות שאני מקווה להנחיל לאנשים שלומדים לבצע שיר לצורך הופעה, הקלטה או לימוד גרידא.

בדרך כלל לא מספיק לשיר  רק "יפה" זורם ומוזיקלי.נחוצה איכות נוספת לא רק בהגשה אלא גם בהולכת הקול והפקתו, ביחד עם זרימתה של המנגינה.מילת המפתח היא ניואנסים.(בעברית =דקויות)ככל שנגדיל את מספר הניואנסים השכבות והצבעים יהיה הביצוע מורכב, מעניין, מרגש ועמוק.

ככל שנדייק בביצוע השיר כך תתלווה לשמוע הרגשה של איכות בביצוע.מהו אם כן הדיוק הזה?יש דיוק הקשור במנגינה, ויש דיוק ריתמי. לגבי הדיוק במרווחים שמהם בנויה המנגינה אין לדעתי מקום לפשרות.הם חייבים להיות מדויקים ונקיים.בכל הסגנונות אי דיוק ריתמי (קיצבי)הנובע מרישול וחוסר הקפדה מרגיש מרושל.מאידך במוזיקה קלה ניתן לעשות שינויים ריתמיים הנובעים מבחירה והגשה ומעניקים נופך חופשי, ופרשנות אחרת.למשל:שירה ב-lateback, הכנסת שינויים ריתמיים בתוך המשפט,הקדמת כניסה לפני הביט.כמעט כל משפט ניתן לשיר בצורות שונות, תוך חלוקה שונה של דגשים, הפסקות או אורכי צליל. (phrasing)מאידך כדאי להתחיל בשירה של השיר במדויק כפי שנכתב, ורק אחר כך לנסות להכניס שינויים כאלה ואחרים לפי טעמו ותחושותיו של הזמר.

גמישות בקול משמעותה שאין מקומות בהם אנחנו נתקעים על צליל יתר על המידה בגלל חוסר היכולת שלנו להניע את הקול ברצף.או שתנועה ריתמית מהירה נעצרת או מואטת בגלל אי יכולתו של הזמר להניע את קולו במהירות הנדרשת.קול אמור לנוע בחופשיות ובאופן חלק למעלה, למטה- כמו כלי נגינה.כאילו אין מגבלות של מעבר מרגיסטר לרגיסטר, כאילו הכל מיקשה אחת וחלל אחד בהם אנחנו נעים בחופשיות.קול שנע בחופשיות ובגמישות מקורו בהובלה נכונה ובשליטה מוחלטת במה שאנחנו רוצים לעשות איתו .ישנם תרגילים שנועדו לאמן את הזמר בהנעת הקול לאורך המנעד-למעלה ולמטהאו בתנועה מפותלת יורד עולה-יורד-עולה וכו'

 רכות היא מושג גדול גם בביצוע קולי וגם בחיים בכלל.רובנו באופן טבעי לוחצים מכווצים או "יושבים חזק על הגרון"כשאנחנו שרים בהתלהבות.האתגר הוא להיות מסוגלים לשיר בעוצמות משתנות, עם אנרגיה ותנועה, כמו גם להפיק קול רך וענוג.הכי ברור הוא להדגים את זה במגע של יד על גבי יד.אפשר ללטף במגע קשוח, ענייני, ונטול רגשות.ואפשר לצקת במגע רכות,עידון וחום.על תרגול של רכות וחום ניתן לעבוד בעזרת השימוש בדמיון. לתלמידים שלי אני אומרת: "דמיינו שאתם מלטפים תינוק אהוב, וגייסו את כל הרכות והחום אל המגע,אחר כך נסו לתרגם את התחושה לקול שלכם"

או למשל: דמיינו שאתם מדברים אל האדם שהכי אהוב עליכם בעולם מן הסתם תהיה בקולכם חמימות שונה לעומת סיטואציה בה אתם עולים לאוטובוס ואומרים לנהג לאן אתם נוסעים, או עונים לשיחה שיווקית בטלפון.חפשו אצל עצמכם את הגוונים והדקויות האלה, קודם כל בתחושות שלכם, ואחר כך נסו לתרגם אותן אל הקול.

שאיפה גדולה היא שנצליח לשיר באופן מדויק, מוזיקלי, לבטא את הטכסט בדיקציה מושלמת, ואת הקול עצמו להפיק עם חום פנימי (הבא מהאישיות)רכות, אבל עם עוצמה פנימית ודינמיקה משתנית.עומדים לרשותנו אמצעים נוספים מוזיקליים כדי לחזק את ההגשה והפרשנות שלנו.כל המכלול ביחד ייתן את מה שעשוי להוביל לביצוע מרגש וחזק.

וגם אם הצלחנו להגיע למקום הזה, עדיין חסר מגע קסם שלפעמים קורה בלא שאנחנו יודעים לשים את האצבע, מה היה שם, ומה הדבר שהפך את הביצוע למרגש,למיוחד כל כך.הדבר הנוסף הזה מורכב לדעתי משני דברים.המימד הרוחני שהוא התחברות מלאה אל המילים והמוזיקה והתנתקות מהמימד הארצי והגשמי.ושירה מתוך האישיות האמנותית שלכם.כשאתם שרים נסו לעזוב את ה"אני" הרגיל שלכם ולעבור לשתי ספירות אלו.לספרה רוחנית מבחינה התודעה וספרה רגשית ומרגישה מבחינה תחושתית ורגשית.מהות האישיות האמנותית אמורה להיות חסרת גבולות, חסרת עכבות, רגישה ומרגישה, פגיעה, נכונה לבטא כל תחושה במלוא העוצמה והעומק.או לחילופין מתן ביטוי בועט, נושך,מתריס ,כועס-.בנוסף לכך- על הזמר להיות מרוכז לגמרי, מדויק, יודע מה הוא רוצה לבטא, וחופשי לבטא גם את מה שבא פתאום, בספונטניות.

השילוב הזה של כלים,ידע,אימון+חופש להביע, רגש חסר עכבות וצלילה חופשית אל האזור הרגשי הכי עמוק בתוך עצמנו - עשוי להעניק לביצוע את מגע הקסם שאנחנו כמהים אליו.כי כשהמבצע מחובר רגשית אל עצמו, ושר מן המקום הזה בתוכו -יכול גם המאזין לחוות קשת של רגשות ולהתרגש.

ביצוע קר מזמין חוויה קרה ומזמין התפעלות שאין בה התרגשות.

http://www.vocalmaster.co.il/

 

------------------------------------------------------------------------------------

מאמר זה נועד להעשרת העוסקים בשירה-בנוסף ללימודי פיתוח קול עם מורה מיומן ומקצועי.

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

תמר פלג וולך- פיתוח קול שירה והגשה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת תמר פלג וולך

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה14/07/101948 צפיות
מאמר העוסק בסוגי הקולות השונים, בסגנון, זאנרים ובחירת סולמות בהתאם לסוג קולו של הזמר. הכותבת מביעה את דעתה כי בנוסף לטעם אישי וזאנר שזמר מסויים מתמחה בו כדאי לבחור גם במידת התאמה בין סוג הקול לבין החומרים המוסיקליים אותם מבצע הזמר. בחירת סולם מתאים לזמר הוא גם כן גורם חשוב להתייחסות, כיוון שלסולמות שונים צבעים שונים, בנוסף למנעד שמגביל זמרים לבחור בסולמות מסוימים.

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה25/04/101661 צפיות
מאמר המפרט את השלבים המוצעים להכנת ביצוע של שיר. מחקירת הטכסט, הרקע לכתיבתו, ועד ידע על המשורר או הפזמונאי והמלחין ועד קביעת מקומות לנשימה,מציאת מילות מפתח שעליהן יושם משקל, וכן החופש לבצע את השיר באופן אישי עם שינויי טמפו, אלתור והוספות סלסולים, צלילים ארוכים וכו'.

מאת: תמר פלג וולךמוסיקה25/04/101202 צפיות
מאמר המפרט את הנדרש מאדם שרוצה להיות זמר. בנוסף לטכניקה הווקאלית דרושה רגישות בהעברת הטכסטים המושרים, ורצוי לתת ביצוע בעל מעוף וייחוד כדי להעניק למאזין חוויה וריגוש.

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/205147 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205632 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205647 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/196288 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193676 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193641 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193898 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica