הום סטייג'ינג, או במילה העברית השבחת הנכס, הוא מושג חדש ישן בשוק הנדל"ן, שמשמעותו הכנת דירה, בית או כל נכס שהוא למכירה או השכרה. אין זה סוד שכאשר אנו רוצים למכור או להשכיר דבר מה, בין אם דירה, בין אם רכב ובין אם כל חפץ אחר, אנו רוצים לקבל עבורו את המחיר הגבוה ביותר ולמכור אותו במהירות הגדולה ביותר.
כאשר מדובר בנכס נדלני, אי אפשר להעביר אותו מקום לשכונה יוקרתית יותר, אי אפשר להגדיל את שטחו וקשה גם לטייב את חדר המדרגות או את הכניסה לבית. אבל בהחלט ניתן, בעלות נמוכה יחסית לעצב מחדש את החלל הפנימי ולהביאו למצב שיתפוס את עיני הקונה הפוטנציאלי כךשיהיה מוכן לשלם עבור הנכס מחיר גבוה יותר.
מטרת שירות ההום סטייג'ינג, היא העלאת ערך הנכס במטרה לצור מצב בו בהשקעה מינימאלית נצליח להסב תשומת ליבו של הקונה הפוטנציאלי לנקודות החיוביות שבחלל, בנכס, ובו זמנית נצליח להסיח דעתו מנקודות התורפה והחולשה של הנכס המיועד למכירה.
אז מה בעצם ההבדל בין הום סטייג'ינג, עיצוב פנים והום סטיילינג?
בהום סטייג'ינג, החשיבה על עיצוב צריכה להיות חשיבה שונה מאשר בהום סטיילינג, המטרה היא שונה. בהום סטייג'ינג, צריך לנסות לקלוע לטעמם האישי של כל הלקוחות שבאים לראות את הדירה ולא רק לטעמם האישי של דיירי הבית. העיצובים והשינויים צריכים להיות במקומות החשובים, הנראים לעין בעת הכניסה לדירה, חלל הדירה צריך להראות גדול יותר, נקי יותר, יוקרתי יותר והכל על מנתלגרום לקונים להתאהב בנכס אהבה ממבט ראשון, ולרצות לקנות או לשכור אותו.
פרוש המילה סטייג'נג הוא בימוי, הצגה ולכן בעיני הרבה אנשים קונספט זה נתפס כתרמית. לקחת חלל במצב מסוים ועל ידי כמה טריקים לגרום לו להראות טוב יותר ויפה יותר. בכך בעצם "לעבוד" על הקונים ולתת להם אשליה שהם מקבלים משהו שהוא לא אמיתי.
אבל אילו הם לא פני הדברים, לא כל בימוי הוא תרמית, די בכך שנבליט את היתרונות האמיתיים הקיימים בנכס, ובכך נסייע לקונה הפוטנציאלי לראות את מה שבאמת קיים והוא בעצמו, בעין בלתי מקצועית, אולי מתקשה לראות.
נכון, סטייגי'נג זה אכן במה אבל על במה זו ניתנת לנו האפשרות להציג את כל היתרונות שיש לנו בחלל, לנסות ולמצות את המרב. זאת העבודה שלי, זאת האמונה שלי וזאת השיטה שלי.
עין מקצועית יכולה לזהות נקודות פוטנציאליות בחלל ולהדגיש אותם. לדוגמא, עומס, הוא אחד הדברים שגורמים לחלל להראות קטן יותר. עומס יוצר תחושת מחנק ובלגאן ומשרה אנרגיות שליליות על דיירי הבית.
אחת משיטות ההום הסטייג'ינג, היא קודם כל להפטר מעומס ועל ידי כך ליצור חלל שהוא הרבה יותר גדול, מאורגן ונעים. כך גם סידור הרהיטים בחלל, סידור נכון ותחימת אזורים מוגדרים בכל חלל, מדגישים את מרחב התנועה בחדר ומגדירים כל אזור בבית. הגדרת האזורים מונעת את תחושת ה"מחסן" אשר נוצרת בבתים או דירות שהחדרים בהם לא מוגדרים. וכך גם ניתן לדבר על צבע ועל אור ועל פרמטרים חשובים אחרים.
אף לא אחת מהדוגמאות שנתתי היא "עבודה בעיניים", אלא הדגשה של יתרונות בחלל הקיים. הדגשה שעין מקצועית יכולה לזהות אותם ולהביא אותם לידיעת הקונה הפוטנציאלי.