חפש מאמרים:
שלום אורח
26.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שימוש ברכב שלא למטרות תחבורה

לאחר פסיקה- ניסים כהן ואח' נ' מנורה חברה לביטוח.

ביום 22/6/09 ניתן פסק דין ע"י כב' המשנה לנשיאה א' ריבלין הקובע הלכה חדשה או ליתר דיוק מחדד הלכה קיימת להגדרת תאונת דרכים ברכבים דו שימושיים.

הרקע הנסיבתי- מדובר בתאונה שארעה כתוצאה מפגיעת מבנה נייד עשוי בטון שהורם באמצעות מנוף המותקן בארגז משאית. המבנה נשמט מהמנוף ונפל מגובה של מטר לערך והרג את המנוח ניסים כהן ז"ל.

הרקע המשפטי- לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, לא רק  תאונה במובן הקלאסי המוכר לציבור, קרי פגיעת רכב נוסע או דריסת הולך רגל, יכולה להיחשב כתאונה. קיימות שלוש חזקות חלטות מרבות המגדירות תאונה כתאונת דרכים גם אם השימוש ברכב לא היה תחבורתי וחזקה ממעטת אחת.

על פי הלכת עוזר (רע"א 8001/95 עוזר נ' אררט חברה לביטוח בע"מ), תחילה יש לבחון האם מתקיימת ההגדרה הבסיסית  ורק אם האירוע אינו נופל  להגדרה הבסיסית- במובנה הרגיל של תאונה  כפי שהיא מוכרת לציבור, שבה השימוש ברכב נעשה למטרות תחבורה, אזי יש לבחון את תחולתן של החזקות המרבות. אם אחת מהן מתאימה, יש לוודא שהמקרה אינו נופל בגדרה של החזקה הממעטת.

מהן החזקות המרבות:

  1. מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של רכב.
  1. מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו.
  1. מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכאני של הרכב.

מה היא החזקה הממעטת:

אחת מהחזקות המרבות ובתנאי שהתאונה לא ארעה כתוצאה ממעשה מכוון ושהנזק נגרם ע"י המעשה עצמו.

פס"ד ניסים כהן דן בחזקה המרבה השלישית- קרי מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכאני  של הרכב ובקביעת ,,מבחן ההתוויה המקצועית" כמבחן לקביעת ייעודו הלא תחבורתי של הרכב.

פסק הדין-

התנאי לתחולת החזקה בדבר ניצול הכוח המכאני  של הרכב הוא שבעת השימוש  לא שינה הרכב את ייעודו המקורי.

ברוב התאונות העשויות לקיים את החזקה המרבה הנ"ל מדובר במשאיות עליהן מותקן מנוף שהוא חלק בלתי נפרד מהמשאית עצמה. את כוח ההרמה  שלו מקבל המנוף ממנוע המשאית ובכך הוא מתאים להגדרת החזקה- ,,ניצול הכוח המכאני של הרכב".

גם בענייננו, היה שימוש במנוף המשאית כאשר לא היתה מחלוקת שהמשאית היא רכב דו תכליתי. ואולם השאלה שנשאלה במקרה זה בשלוש הערכאות השונות (בית המשפט העליון הפך את פסקי בית המשפט השלום והמחוזי בתשובה על שאלה זו) היא האם ניצול הכוח המכאני היה במסגרת הייעוד המקורי  - הלא תעבורתי  של הרכב"?

בית המשפט העליון מנחה, כי יש להשיב על השאלה הנ"ל באמצעות מבחן ההתוויה  המקצועית הנלווית להפעלתו הלא תעבורתית של הרכב.

בית המשפט הנכבד מדגיש  מספר נקודות בהקשרו של מבחן זה.

ראשית, יש להתייחס אל הרכב ומנופו כיחידה אחת וככזו יש לבחון את ייעודה הלא תחבורתי.

דהיינו, עצם קיומו של מנוף אינו מלמד אוטומטית על כך שייעודו של המנוף להרים משאות באשר הן- אלא שיש לבחון את השימוש הלא תעבורתי באספקלריה של הרכב כיחידה כוללת, ויש לבחון מה היעוד הלא תעבורתי  של רכב מהסוג הנדון שמורכב עליו מנוף מהסוג הנדון.

שנית, כאשר בוחנים את הייעוד המקורי הלא תעבורתי של הרכב יש לבחון את השימושים המקוריים שלשמם מתקינים את האבזר ברכב הנדון.

שלישית, אין לקבל שינוי מאולתר ברכב אשר משנה את הייעוד הלא תעבורתי המקורי.

רביעית, ניצול הכוח המכאני של הרכב לייעוד  המקורי לא תעבורתי,  בא בגדר החזקה המרבה גם אם המשתמש נהג ברשלנות.

בנסיבות פס"ד של ניסים כהן ז"ל, המנוף של המשאית שימש להרים משאות ממקום למקום באתר העבודה ולא בהרמת המטען אל המשאית ובהורדתו  ממנה במסגרת טעינה ופריקה.

לפיכך, קבע כב' בית המשפט  כי ניצול הכוח המכאני של הרכב נעשה במקרה זה מחוץ לייעוד המקורי של המשאית.

ולפיכך הערעור התקבל ונקבע כי התאונה שארעה לא תחשב כתאונת דרכים לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

על הכותב: עו"ד דניאל שבח הינו שותף מנהל במשרד עו"ד שושי שבח,משרד גדול עם מוניטין המתמחה בייצוג תביעות ביטוח. מייצג רק תובעים ולא חברות ביטוח. משרדים בחיפה, ת"א וירושלים.

טל: 0722200600, פקס: 0775250218

חיפה: ברח' יפו 121 בחיפה

ת"א: שד' שאול המלך 35, בית אמריקה

י"ם : רח' קרית המדע 11, הר החוצבים

www.law4u.co.il
law4u@bezeqint.net

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דניאל שבח, עו"ד

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד דניאל שבח

מאת: עו"ד דניאל שבחתאונות דרכים13/07/091353 צפיות
והנה פס"ד נוסף מבית היוצר הנזיקי של כב' המשנה לנשיאה א' ריבלין. עם כל הכבוד, נדמה כי בעשור האחרון מבסס כב' השופט ריבלין את מעמדו כמתווה הדרך של תורת הנזיקין בישראל כמי שאף שופט אחר לא עשה מלפניו. והפעם פסק הדין דן בפרשנות חוק הפלת"ד לעניין קביעת מי אחראי לפיצוי ניזוקים ב ,,תאונה מעורבת".

מאמרים נוספים בנושא תאונות דרכים

מאת: אור ורדיתאונות דרכים14/07/152461 צפיות
אני לא פיזיקאי, אבל אני כן יודע שלכל חפץ יש מרכז כובד וככל שמרכז הכובד קרוב יותר לקרקע – אותו גוף יהיה יותר יציב. ובשביל לפשט את העניינים – נמיר את המונח "מרכז כובד" ל"משקל".

מאת: אור ורדיתאונות דרכים07/07/151744 צפיות
אני מתעורר בבוקר, מתלבש, שותה כוס קפה, לוקח את חוליו (הכלב) לטיול. חוזר זריז לסגור דברים אחרונים ואז... עולה על אפוד, חובש את הקסדה, סכין בין השיניים ולוקח את המפתחות של הטויוטה.

מאת: אור ורדיתאונות דרכים30/06/151707 צפיות
מה קורה לנו כאשר אנחנו מוסחים תוך כדי נהיגה? ומה הם הפתרונות?

מאת: אור ורדיתאונות דרכים16/06/151650 צפיות
זה היה כשהייתי במשרד, בערך בשעות הצהרים – ממש אחרי שחזרתי מהרצאה שהעברתי לעמותת "אור ירוק".

מאת: נינה כהןתאונות דרכים05/11/142848 צפיות
ברגע שצריך לחקור תאונת דרכים יש לבצע מספר רב של פעולות שרק איש מקצוע מהתחום יכול לבצע אותן

מאת: נינה כהןתאונות דרכים05/11/142806 צפיות
מומחיות היא דבר חשוב שיש לו ערך רב בין אם עוסקים בתחום מוכר מאוד ובין אם מדובר בתחום ממוקד כלשהו.

מאת: נינה כהןתאונות דרכים05/11/142671 צפיות
לא קשה להבחין בקיומו של בוחן תנועה במשפטי תעבורה רבים בישראל. למרבה הצער לא מעט תאונות קורות ברחבי ישראל מדי שנה,

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica