בניית אתר אינטרנט – מתן ערך מוסף לגולש
סביר להניח שכבר יש לכם אתר – בתחילתו של העשור השני של המאה, כמעט לכל אחד ישנה נוכחות כלשהי ברשת, על אחת כמה וכמה כשמדובר באינטרס עסקי או מיתוגי. היצע הכלים והאפשרויות השונות שמציעה רשת האינטרנט אדיר, אך נניח שגם משוכה זו עברתם. נצא מנקודת הנחה שהנכם כבר מחזיקים באתר המייצג אתכם בצורה ראויה ומציג את מוצריכם או שירותיכם לכל גולש המבקש זאת. לא נרחיב על היריעה על תחום קידום אתרים או תחום פרסום אתרים, שכן הם עוסקים בעיקר בהבאת גולשים לאתרכם. מאמר זה יעסוק באופן בו יש להתייחס לגולש מרגע כניסתו לאתר עד השלב בו הוא שוכר את שירותיכם או רוכש את המוצר המוצע לו.
בניית אתר אינטרנט – לעניין את הגולש
בין אם מדובר בחנות לממכר פרחים ובין אם מדובר באתר תדמיתי של משרד עורכי דין, אתר אינטרנט חייב לעניין את הגולש שהגיע אליו.
כבר הוכח שגולשים עלולים לנטוש אתר תוך שניות בודדות מכניסתם במידה והם חשים שאינם מצאו את הדבר אותו הם מחפשים, ומנועי חיפוש מתייחסים לנתון זה כפרמטר לרלוונטיות של האתר. לכן, אותן שניות בודדות הן ההזדמנות היחידה להשאיר רושם ראשוני מוצלח ולשכנע את הגולש להישאר. לכן, יש להציב את עצמנו במקום הגולש ולנתח היטב את הגורמים שגרמו לגולש להגיע מלכתחילה לאתר.
נניח שמדובר באתר לעורך דין. הגיוני להניח שהגולשים חיפשו מענה לבעיה משפטית ספציפית והגיעו לאתר מכיוון שהמשרד מציע פתרון לבעיה זו. לצורך העניין, עורך דין לדיני תעבורה ירצה להציב באתר שלו ובעיקר בדף הבית סימוכין למומחיותו בנושא התעבורה. ביוגרפיה וניסיון מקצועי הינם חשובים, אך הם משניים – במידה ודף הבית ישכנע את הלקוח שהוא הגיע למקום שמתאים לדרישותיו – הוא יתעניין בעצמו בעמוד ה"אודות".
באופן מעשי, דף הבית צריך לשדר לגולש שהוא "הגיע למקום הנכון" – לכן כל דבר בו חייב להיות רלוונטי במידה הרבה ביותר לאפשרויות החיפוש השונות. לדוגמא: יש היגיון בלתת שמות "משווקים" לקטגוריות העמודים - "תיקי תעבורה", "תיקי נזיקין" וכיוצא בזה. כך הגולש המזדמן ייחשף מיידית לתחום אותו חיפש מלכתחילה.
בניית אתר אינטרנט – לגרום לגולש לחזור
ברוב המכריע של המקרים, נרצה שהגולש ימשיך לחזור לאתר. אולי הדוגמא הקודמת אינה הרלוונטית ביותר למקרה שכן, ברגע שנקבעה הפגישה עם הלקוח, אתרו של עורך-הדין סיים את תפקידו מול אותו לקוח, לכן ניקח לדוגמא חנות וירטואלית המוכרת פרחים ומוצרי גינון. בעל אתר כזה ישאף שהגולשים ימשיכו לחזור לאתר וימשיכו לרכוש מוצרים – שכן בכך תלויה פרנסתו.
כדי להגיע לתוצאה זו, בעל האתר מחויב לספק ערך מוסף מלבד המוצרים עצמם.
דוגמא בולטת היא קישור RSS. השימוש בRSS נהיה נפוץ וכל אתר מכובד מתהדר ב"פיד" אליו ניתן להירשם. בקצרה, מדובר בקישור אליו נרשמים עם תוכנה ייעודית, וכל פעם שיש עדכון באתר – קופץ עדכון גם אצל הלקוח הרשום. מתוך הנחה שגולש מעוניין לדעת מה חדש, אך אינו רוצה לעבור על עשרות אתרים מדי יום, קורא ה-RSS מאפשר להיחשף לכל התוכן העדכני במקום אחד מרוכז. בדוגמא שלנו, קישור הRSS יכיל חדשות, מוצרים חדשים שעולים לאתר, מבצעים והנחות. גולש שנרשם ל"פיד" כבר מצביע ברגליו לגבי העניין שהוא מגלה בתחום הפרחים והגינון – לכן מדובר באמצעי פשוט למדי לגרום לו להיחשף פעם אחר פעם לתכנים ומוצרים חדשים ולהביא אותו לקניה בצורה מחזורית.
ניוזלטר הוא אמצעי נוסף בו ניתן להשתמש כדי להחזיר לקוחות לאתר. מכיוון שלקוחות אינם מעוניינים לקבל מיילים רבים בצורה קבועה – אלו שאכן נרשמים יצפו לתמורה ממשית להרשמתם. לכן, ניתן להציע קופוני הנחה לרשומים לניוזלטר, מידע שלא מופיע באתר, מידע שעתיד להופיע באתר במועד מאוחר יותר, טיפים מעשיים ורעיונות. ניוזלטר עבור חנות הפרחים יכול להכיל כתבה או מאמר שעלו לאתר, טיפים עונתיים רלוונטיים לגידול פרחים, קישורים למוצרים חדשים וקופון הנחה כמחווה לרשומים אליו. מייל עשיר בתוכן זה יעודד חזרה לאתר לאחר כל פרסום, יעודד רכישות גם אם אין ללקוח צורך מיידי וחשוב מכל – יבסס את מעמד בעל האתר כמומחה בתחומו.
בניית אתר אינטרנט – לספק מידע רלוונטי ועדכני
רלוונטיות הינה מילת-הבאזז השולטת כשמדברים על קידום אתרים בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים. תוכן רלוונטי הינו הגורם העיקרי בגינו גולשים חוזרים לאתרים, קוראים בלוגים, יוצרים רושם אודות אדם ורוכשים ממנו מוצרים. כפועל יוצא מכך, מנועי חיפוש מנסים להתחקות אחרי מנגנון הסינון האנושי ולהציג את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור הגולש, לפי מאות פרמטרים שונים.
בניית אתר אינטרנט רלוונטי היא קודם כל תדירות העדכון שלו. פרסום מאמר שבועי, ירחון או פוסט באופן קבוע תגרום לגולשים לרצות לחזור לאתר, לקרוא ולהתעדכן, ועל הדרך להיחשף למוצרים ושירותים. חשבו – מהו הרושם אותו תקבלו בהקשר של אתר שבו פריט החדשות האחרון שנכתב הינו בן שנתיים? סביר להניח שתסיקו שאין מדובר באתר פעיל במיוחד... מצד שני, עורך דין שמפרסם רשמים לגבי פסקי דין הקשורים אליו או בעל חנות פרחים שיקפיד לפרסם טיפים הקשורים לעונות השנה – צפויים לגלות כי עניין הגולשים בהם גדל. על אחת כמה וכמה אם עורך הדין יפרסם את פרשנותו על "פסק הדין של החודש" או מדור "פרח השבוע" בחנות הפרחים.
כלים נוספים שנועדו ליצור שיח סביב המוצר או השירות מתבססים על הגולשים עצמם. מתן אפשרות לשיתוף תכנים ברשתות חברתיות הופכת בעצם כל משתף למפרסם שלכם. לחיצה על "Like" זהה להמלצה אותה מוסר גולש לכלל רשימת החברים שלו – ומעל סף אינטראקציה מינימאלי, גם חברים של חברים ייחשפו לתכנים. שימוש מושכל בפורומים, בין אם הם בתוך האתר ובין אם מדובר בנוכחות בפורומים חיצוניים – מעודדים גולשים להגיע אליכם או כדי לחזור ולהתעדכן בתשובות לשאלות ששאלו, או כי התרשמו לטובה מתשובות שניתנו וירצו לקרוא עוד על העונה. כל פיסת טקסט, תמונה או סרטון הינם בעלי פוטנציאל להפוך לויראליים, בתנאי שיש בהם מספיק תוכן מעניין כדי שגולש ירגיש שעליו לשתף את המידע עם אנשים נוספים.
ספקו ידע בחינם, כתבו וכוונו לכמויות גדולות של קוראים ועניינו את הגולשים – משתמשי אינטרנט היום מצביעים ברגליים, כך שתוכלו להרוויח מכך פרסום, מוניטין ולבסוף גם לקוחות.
במסגרת הפסקאות שנזכרו לעיל, הבאנו לידיעתכם מספר דרכים מעשיות ופרקטיות ליצור עניין סביב העסק שלכם. התכנים אמנם נכתבו בכלליות, אך הם משאירים מספיק מקום לכל בעל עסק ובעל אתר להחליט עבור עצמו מהו גורם המשיכה העיקרי שלו וכיצד הוא ממנף אותו לשיפור פני העסק. בחרו את הדרכים המתאימות לכם, המציגות את התחומים בהם מומחיותכם מורגשת במידה הרבה ביותר, והדגישו אותם. הלקוחות לא יאחרו להגיע!