בחירת מקום להכשרה בנושא של פענוח ציורי ילדים, חייבת לכלול מספר היבטים כדי שבסיום הקורס תוכלו לדעת כיצד לפענח ציורי ילדים ברמה שתאפשר לכם לעזור ולייעץ למשפחות:
תכני הקורס- בדקו את היקף הנושאים הנלמדים.
· הורים פונים לייעוץ בגלל מגוון רחב של סיבות ובעיות – לפעמים מדובר בקשיים נורמטיביים ונפוצים כמו קשיי התארגנות בבוקר או יחסי אחים , במקרים אחרים מדובר בקשיי תפקוד שונים בגן ובבית הספר ומשברים כאלה ואחרים בחיי משפחות. לכן, חשוב מאוד שתוודאו שבמהלך הקורס תחשפו לעשרות דוגמאות של ציורים מקוריים שמציגות את הביטוי של התופעות הנ"ל בציורים.
· בנוסף, חשוב לבדוק שהדוגמאות המוצגות בפניכם מייצגות טווח רחב של גילאים (2-120) פשוט כדי שתצליחו לפענח ציורי ילדים, בני נוער ואף ציורי מבוגרים – אותם המבוגרים שפונים לייעוץ עצמו...
איכות הדוגמאות- טיב ההכשרה שתקבלו תלוי במידה רבה באיכות הדוגמאות שיוצגו בפניכם בקורס.
· זוהי סוגיה חמקמקה וחשוב לתת עליה את הדעת – עצם הנושא: ללמוד לפענח 'ציורי עץ' או 'ציורי בית' לא מספיק!– אלו נושאים נפוצים שמופיעים בכל מקרה בציורי ילדים. טיב ההכשרה וכמובן המקצועיות שלכם בסיום קורס פענוח ציורי ילדים תלויים בדוגמאות המוצגות לפניכם :הדרך היחידה לדעת יותר בעבודה עם משפחות, היא לצפות כמה שיותר בדוגמאות ייחודיות ומקוריות (לא תרשימים) החל ממקרים פשוטים ועד למקרים מורכבים של התעללות בילדים. נקודה נוספת, ודאו שתלמדו דוגמאות ציורי ילדים שחיים במשפחות שונות ולא רק משפחות במבנה קלאסי.
איכות ההדרכה – מותר ורצוי לברר קורות החיים, רקע אקדמי וניסיון מקצועי של המדריך בקורס פענוח ציורי ילדים.
· בדקו שהמדריך יהיה מי שפענוח ציורי ילדים עבורו נחשב כמקצוע עיקרי, ויש לו ניסיון של 10 שנים ויותר בתחום. כאשר המצב הוא כזה, הלמידה שלכם תהיה תמיד 'מחוברת לשטח' ועדכנית יותר.
· בדקו את הרקע האקדמאי של המדריך. הרקע האקדמאי הטיפולי יבטיח לכם התייחסות טיפולית ובעלת קונטקסט רגשי לכל ציור וציור, ובכך תכין אתכם טוב יותר לעבודת ייעוץ רגשי להורים.
· אל תתביישו לבקש ולהיפגש. פגישה בארבע עיניים, עשויה לסייע לכם להחליט מי האדם שיאפשר לכם חוויית למידה מוצלחת יותר.
רקע אקדמי - רבים טועים לחשוב שלימודי פענוח ציורי ילדים קשורים לאינטואיציה ואף למיסטיקה. מדובר באחד הנושאים הנחקרים ביותר בעולם במסגרת חוגים אקדמאיים ללימודי פסיכולוגיה.
· בדקו היטב מהו מאגר המחקרים האקדמאי עליו מושתתת הלמידה בקורס. בדקו כי מדובר בעיקר במאגר מחקרים מהעולם, משום שהמחקר בארץ הינו רק בראשית הדרך. אל תהססו לבקש לצפות ברשימה הביבליוגרפית של הקורס, במידה והיא לא ניתנה לכם . וזכרו - למידה ברמה אקדמית אינה חייבת להיות 'כבדה ודידקטית', אך היא חייבת להיות מעמיקה מספיק כדי שלא תטעו בעבודת האבחון האמיתית.
חניכה וסטאז' – פענוח ציורי ילדים זו שפה. וכמו בכל שפה, לומדים דרך תרגול.
· בדקו מה כמות התרגול המוצעת לכם. יש מי שלומד טוב בקבוצה ויש מי שזקוק לתרגול פרטני, ודאו כי תוכלו לקבל את שתי האפשרויות ובכך למקסם את הלמידה שלכם.
קבוצת הלמידה- לימודים בקבוצה הם לימודים חווייתיים ומעשירים במיוחד.
· חשוב שהרכב הקבוצה יהיה מורכב מאנשי טיפול, אנשי חינוך, ואנשים שבאים מרקעים מקצועיים אחרים (אפילו ללא קשר לעולם הילדים). מדוע? דווקא שאלות תם, של מי שלא עובד עם ילדים מדי יום עשויה ליצור הפריה הדדית גם עבור מי שעובד עם ילדים וכבר 'שכח' את שאלות היסוד החשובות, הטלת הספק היא חשובה ומאתגרת תמיד. היכרות עם ילדים כהורה, כמורה וכאיש טיפול שונה והלמידה המשותפת מאפשרת התבוננות משותפת מכמה נקודות מבט.
· ודאו שתהליך הקבלה כולל ראיון אישי, כך שכל תלמיד ותלמידה יזכו ליחס אישי ותיאום ציפיות לפני פתיחת הקורס עצמו.
שיטת הלימוד – פענוח ציורי ילדים הינו תחום צבעוני ומרתק שמעורר באופן טבעי תיאבון וסקרנות לדעת יותר.
· בדקו האם תהיה לכם במהלך הלימודים הזדמנות להכיר גם את עצמכם דרך הציור, ובמידת הצורך לקבל מענה לשאלות הקשורות לילדיכם הפרטיים או לילדים קרובים לכם.
לימודי המשך והסמכה – הכלים לפענוח ציורי ילדים הם שיטה יעילה להבנת מצבו הרגשי של הילד.
· במידה ואינכם בעלי רקע טיפולי ואתם מעוניינים בהסבה מקצועית בדקו כי תוכלו להמשיך ולהשתלם במקום, עד לרגע בו תרגישו בטוחים מספיק לעבוד למשפחות. כדאי לבדוק שתוכלו לקבל במהלך הקורס סוגים שונים של הדרכה וליווי מקצועי כדי להימנע מאבחונים שגויים. בדקו כי תוכלו להתנסות בסימולציות של עבודה מול משפחות.
· חשוב לבדוק כי המקום מוכר במסגרות שונות כמו משרד החינוך. מן הראוי להדגיש, כי לפני שנתיים הוציא משרד החינוך המלצה גורפת להשתלמות בתחום פענוח ציורי ילדים. לימודים במקום מוכר ייחשבו לכם תמיד כיוקרתיים יותר וישפרו את הסיכוי שלכם להצליח ולהתקבל לעבודה בתחום של פענוח ציורי ילדים.
בהצלחה!
מיכל וימר, תרפיסטית בהבעה ויצירה (M.A)