פרשת "תרומה"
מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"
"ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם" (שמות כ"ה/ח').
תכלית הקמת המשכן היא להביא להשכנת השכינה בלב כל אחד מישראל ובאומה הישראלית כולה.
האברבנאל מציין שיש 3 תנאים לכך:
א. כל אחד יתרום כאשר ידבנו לִבּוֹ - בבניית משכן קודש, שישכון בתוך כל אחד מאתנו, יש צורך בשותפות בתרומה ממשית של כל אחד, יש צורך שכל אדם יתרום וירגיש שותף לבנייה.
ב. הנתינה תהיה מתוך רצון ללא הכרח, איש אשר ידבנו לבו.
ג. תכונת הנתינה תהא טמונה בתוככם - היא צריכה להיות חלק בלתי נפרד מכם.
מכאן נלמד כמה עקרונות חשובים לבניית עם, לבניית משכן, להחדרת תורה. שותפות כל אדם, תרומתו של כל אדם ותחושה שהתוצאה היא שהשכינה שורה בי בתוכי ולא "רק שם" במשכן. בבניית קהילה יש צורך באחריות הדדית, בנתינה לזולת, אך כל זאת מתוך בניית ייחודיות פרטית אישית ומשפחתית. המשכן לעם ישראל כולו, מתחיל בבניה הפנימית האישית בכל יחיד. עָם בנוי מפרטים, כל אחד הוא חוליה משרשרת ארוכה וקשה של משכן. כל אחד תורם, וכל אחד צריך לחוש שהוא כאמור חלק מן השלם. לא בכדי קיימת תרומה של מחצית השקל, אתה לבדך אינך מושלם, תמיד צריך אדם נוסף כדי להשלים את התמונה.
הארון - אינו בנוי מקשה אחת, אלא מעצי שיטים בתוכו. התפתחות העץ ופירותיו תלויים בהשקעתנו ובטיפולנו בו. ככל שנשקיע עמל - בהשקיה, בדישון, בגיזום, כן נזכה לפירות מדושנים ואיכותיים יותר. הארון היה אמנם בנוי מחלקים - עצי שיטים - אך היה מצופה בזהב טהור. לסמל,שיש צורך במסגרת, בגבולות. כל אחד מאתנו עובד ששה ימים בשבוע, כל אחד ויוזמתו, חכמתו ויעילותו. אך ביום השבת כולם שובתים - זו המסגרת שאין עליה עוררין, כמו הזהב הטהור העוטף את ארון הקודש. בניית המשכן - האתגר הגדול ביותר לכושר עשייתו של האדם בתחום עמל הכפיים והקדושה שבו אינה דוחה את מצוות השבת.
מידות הארון - אמתיים וחצי אורכו אמה וחצי רוחבו ואמה וחצי קומתו. כל כלי המשכן, מלבד הארון - המבטא את שיא הקדושה במבנה המשכן כולו - היו בעלי מידות שלמות. לומר, שאל לו לאדם לחוש כי הוא שלם, היחד יוצר שלמות.
הקמת המשכן הוטלה על כל עדת בני ישראל, התרומה חלה על כולם, אנשים ונשים. בניית המשכן מסמלת את בניית הבית היהודי - הקמת משפחה בישראל, שהיא מצוה חשובה ביותר. בבניית פרויקט יש צורך ב-3 גורמים, שהיו בבניית המשכן: תכנית, אנשים ואמצעים, אך החשוב מכולם הוא הגורם האנושי. כך גם בבניית התא המשפחתי, הבית החדש - המשכן - הבעל והאשה צריכים להשקיע מחשבה בתכנון הבית המשותף שלהם, בנתינה ובתרומה לאיכות בניית המשכן המשפחתי, כל אחד לחוד ושניהם יחד. להיות כמו הארון - גם עץ וגם זהב. מצד אחד - להישאר נאמן לחינוך מבית הוריו ומצד שני ליצור שילוב של התכונות החיוביות ולתרום לאיכות הבניה המשותפת - הדור הבא - מתוך אחדות ואהבה, ולהיות תורם ונתרם כאחד. או אז יתקיים בהם הפסוק: "ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם".
ד"ר יחיאל שרמן
www.h-y1.fav.co.il