הפרדות פעילות : דוגמא משדה הצימרים
ההסבר התאורטי שניסחתי בעקבות התצפיות והשיחות במרחב הצימרים הפרטיים בישובי הגליל היהודיים בפי שהצגתי בעבודתי "ממש כמו בבית" פרדוקסים בהתנהלות העסקית של נשים בתעשיית הצימרים היהודיים בגליל (2010) , מאפשר בפועל ראיית מרחב משקי- תיירותי פרטי בשני אופנים. האחד מרחב מכיל וממוקף של בית- עסק והשני מרחב מגביל ומפריד של בית:עסק. בפועל גיליתי כי שונות תפיסתית זו גולשת לתפקוד שונה בתוך אותו חלל .
אחת מהשפעות השוני נכרת במאמץ הרב שמשקיעות הנשים העוסקות במרחב עבודה זה בנסיונן החוזר לסמן את הגבולות בין העסק לבית. הן עושות זאת לעיתים פיזית על ידי תחום כל חצר בגדר חיה / שער קטן וכדומה וכן בהפרדת הכביסות, הקפדה על אי חדירה של אורחי העסק לאזורים האינטימיים בבית וכדומה. בתצפיותי ראיתי כי הנשים משקיעות בהפרדות לא מעט אנרגיות בעוד הגברים הרבה פחות מקפידים ומוטרדים מהעניין ואף נוטים לגייס לעיתים את מרחבם הפרטי ואף את ביתם ומטבחם למטרות עסקיות אם נדרש, וזאת במידה וזה ממקסם את הרווח הכלכלי ומומר לתג מחיר עולה.
לצורך הבהרה אתאר ארוע שכיח: האורחים בצימר הפרטי מנסים להדליק מנגל בחצר הצימר ומגלים שחסרים להם מעט גחלים. הם מתקשרים עם המארחים הגרים בסמיכות ומבקשים לברר אם ניתן להשיג מהם מעט גחלים להשלמת המשימה. במידה והמארחת היא אישה מתברר שלרב היא תגיש לאורחיה מעט גחלים אם יש ברשותה, ותחזור מיד לביתה או שתפנה אותם לרכוש בחנות/ קניונית סמוכה. מפגש שכזה לא פעם יוצר סיטואציה בה האורחים מזמינים את המארחים להשתתף בסעודה כשהשולחן ערוך והבשר נצלה. כל הנשים שראיינתי במחקר ציינו כי הן מכירות את הסיטואציה ותמיד ימצאו תרוץ להתחמק מההזמנה. בשונה שכשמדובר במארח גבר לרב נראה שהוא כבר יביא את הגחלים, ישאל אם צריך עזרה בלהדליק את המנגל ואם יוזמן לרב גם יטעם .לא פעם ספרו לי מארחים כי קרה שהם נענו להזמנה, ישבו וסעדו עם אורחיהם ועוד יותר מכך לא פעם גברים מארחים יזמו מראש להדליק מנגל משותף או הזמינו את האורחים לסעוד איתם.
הסיטואציה הקצרה שתארתי מציגה שונות בהתנהלות הקשורה במיגדר ובתפיסת המרחב. התנהלות מובחנת זו להערכתי מבוססת על תפיסות שונות בין גברים לנשים העוסקים באירוח בצימרים ועל שרטוט תפיסתי שונה של מרחב המשק התיירותי. ז"א שאלמנט חזק הנקשר להבנייה וגולש לתפקודי מגדר מוביל לתפקוד עסקי אחר באותו המרחב ובאותה סיטואציה.