763הקמצן-מולייר-תיאטרון בית צבי
צילומים-אלי ליאוןמולייר ששמו האמיתי ז'אן בטיסט פוקלן היה מחזאי,במאי ושחקןצרפתי שהתפרסם בעולם עם הקומדיות העוקצניות והסרקסטיות שלו.
את הקומדיה הקלאסית "הקמצן"כתב ב1668.
מולייר התמוטט על הבמה בשחקו במחזה שלו "החולה המדומה"ונפטרבאותו היום.רבות ההפקות שהוצגו בארץ של מחזה זה.רוב התיאטראות הציגואותו לפחות פעם אחת.מחזה זה נחשב לקומדיה הקלאסית שלו והיא עוסקת באב קמצן שהכסףעבורו הנו מעל הכל ומעל לאשרם של ילדיו.
הכסף הוא בעצם המניע את המחזה.הוא הגורם למצבים הקומיים.הואהמקדם את העלילה .הוא הגורם שכולם מושפעים ממנו.הרפגון-הקמצן הדמות הראשית במחזה הוא קמצן פסיכותי. הקמצנותשלו עוברת כל גבול. היא פרנואידית והוא רואה בכל אדם רמאי וגנב.אין הוא הגיוניבמעשיו. הכסף עבורו זה הכל. לא אושר ילדיו,לא הנאות מהחיים.הכל אצלו כסף,כסף,כסףוצבירתו.
הפעם מוצג המחזה בתיאטרון בית צבי בבימויו של גילי אמיתיובנוסח העברי של נתן אלתרמן.
אמיתי החליט מראש להציג את המחזה בצורה שונה וכמחזה מודרניעכשוי .הוא התעלם ממולייר הקלאסי והידוע וכפי שהוצג ברוב ההפקות עדכה.
טוב עשה הבמאי שהחליט כך ביודעו ששחקניו כולם אנשים צעיריםוקל להם יותר לשחק קומדיה עכשוית בה הם יכולים לשחק בעצם את עצמם.
בנוסף טוב ורצוי לחדש ולרענן את המחזות הקלאסיים ולתת להםגוון ומיקום אחר.הבימוי ,בהתחשב בנאמר, טוב מאוד.ההצגה רעננה,מלאת מצביםקומיים הרודפים אחד את השני,קולחת,יש בה קצב ורצף עלילתי והקהל צוחק.
נראה לי שרצף זה נפגם במקצת עקב פתיחת וסגירת לעתיםקרובות,יתר על המידה, של הדלתות האוטומטיות משני צידי הבמה ברעשמסויים.
אמנם אמיתי הגיש לנו הפקה מודרנית אך יש בה גם כמהאנכרוניזמים שנשארו מהמקור.אינני מתיחס לשימוש בתרגום הישן והטוב של אלתרמן.לדוגמההרפגון מחזיק אצלו כרכרה וסוסים ולא מכונית.יתכן וזה נובע מקמצנותו ויתכן וזה מאפשרעוד כמה מצבים קומיים. ישנם עוד אנכרוניזמים כאלו לצד ההמצאות החדישות ביותר אךאלו אינם מפריעים כלל וכלל אלא להפך מגבירים את הצחוק והחיוך.עיצוב התפאורה והתלבושות נעשו ע"י עלי וילדמן קפלן בחן.התאורה היפה עוצבה ע"י דולב ציגל.
חמישה עשר הן הנפשות הפועלות במחזה.
חלקם בתפקידים ראשיים וחלקם בקטעים אפיזודייםקצרים.
כולם עיצבו את הדמויות ששיחקו בצורה טובה מאוד.הדמות הראשית היא הקמצן-אפי מרדכי-הרפגון.הוא חשדן,מרושלונראה בהפקה זו כפושט רגל.הוא המחזיק את ההצגה.הוא המניע את העלילה.משחקו טובמאוד.הוא משתמש בכל רמ"ח איבריו .כל חלק מגופו פועל היטב.הן הדיבור,הן הבעת פניווהן תנועותיו שיש בהן מהחיוך והחמלה שאנו חשים כלפיו.
דיבורו בהצגה שנוכחתי היה רם ביותר דבר שלדעתי יש להמנעממנו.קליאנט בנו של הרפגון-אבירם קליך הוא הבזבזן,הגנדרן.הוא מעצבדמות אוהבת ואהודה בצורה טובה מאוד.הכסף עבורו הוא רק אמצעי לתענוגות והנאות רגעיותולא מטרה.
אליז-טליה בן מזי"א-הבת -דומה לאחיה ומגלמת את תפקידה על הצדהטוב ביותר.שקטה,מתחשבת עם מבט חודר.
ולר-אביאל שיליאן המשרת האישי הנו זריז,חנפן ומבצע היטב אתתפקידו.
פרוזין-גיתית פישר-שדכנית טיפוסית מיפה הכל והדואגת בעצםלעצמה.ביצוע נהדר של התפקיד.מר ז'אק-דניאל סטופין שחקן אופי מצויין.תענוג היה לראותומחליף תפקידים במהירות הבזק.
יוחנן משעלי ויהודה אברון מעולים בתפקידם האפיזודי הקצר כזוגמשרתים גולמניים.
השתתפו עוד בהצגה שראיתי שלי קירה,אבי גבריאלוב,זוהרגילבוע,פז לזר,יפעת מאור,מתנאל בראשי והראל אלקלעי.לראות או לא לראות-קומדיה קלאסית שהפכה בהצלחה לקומדיהמודרנית בזכות הבמאי והביצוע הטוב.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,12/1/2011 10:11 הרוצה לראות תמונותמההצגות מוזמן להכנס לאתרי www.elybikoret.022.co.il
אני מזמין אתכם להכנסלאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי מ1.6.10 והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכלשטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ'יוסי גמזו וחומר אחר.
ביקורות שהתפרסמו לפני1.6.10 אפשר לראות רק באתר שבופורסמו
הכתובת www.elybikoret.022.co.il