אם תשאלו אנשים שאתם מכירים או אנשים שאתם לא מכירים על ההחלטות שהם מקבלים בחיים שלהם, כמעט תמיד תקבלו תשובה שמדובר תמיד בהחלטות הגיוניות שנובעות משיקולים רציונאליים בלבד. יתר על כן, כל החלטה היא החלטה נכונה מבחינה מוסרית והיא נובעת מתוך הרצון להיות אדם טוב. האדם מן הישוב רוצה לחשוב שהוא אדם טוב, הגיוני ומוסרי. למרבה הצער הדבר איננו תמיד נכון. החשיבות של ההבנה שזהו המצב היא לסייע לאנשים לקבל החלטות בצורה נכונה יותר ולא סתם לתת מוסר לכל העולם. בחירה של בית אבות היא דוגמה לתהליך קבלת החלטות שאיננו תמיד נקי משיקולים זרים. ההבנה שתהליך הבחירה של בית אבות או אפילו של בית סיעודי יכול להיות מונע על-ידי שיקולים שאינם גלויים ושאינם תמיד חיוביים יכולה לסייע לכל מי שצריך לעבור את התהליך הזה ומעוניין בתוצאה האפשרית הטובה ביותר.
דוגמה אחת משמעותית לכך שתהליך הבחירה של בית אבות איננו תמיד תהליך נקי משיקולים זרים היא ההעדפה של טובת המשפחה על טובתו של הקשיש שנשלח אל בית אבות. בעולם מושלם, כל משפחה הייתה שמה את טובתו של ההורה או כל קרוב שפחה אחר בראש מעייניה. בעולם מושלם הבחירה של בית אבות הייתה נעשית רק בהתאם לשיקולים שנוגעים לאיכות החיים של הקשיש, לאיכות הטיפול שהוא יקבל, לשירותים השונים שמציע בית אבות אחד לעומת מקום אחר, להרכב הדיירים במקום ולהתאמתו לבן המשפחה וכן הלאה. אלא שהדבר איננו כך. אפילו משפחות שבאמת מנסות לפעול אך ורק לטובתו של הקשיש עלולות לעיתים לפעול מתוך מניעים נסתרים – נסתרים אפילו מפניהן! – ולבחור בית אבות מתוך שיקולים שאינם נכונים. חשוב מאד לציין שטובת המשפחה יכולה להיות בהחלט שיקול לגיטימי: התקציב שעומד לרשות המשפחה, המיקום של בית אבות סיעודי שיהיה קרוב אל בני המשפחה כך שהם יוכלו לבוא להגיע לבקר וכן הלאה. עם זאת חשוב להכיר את השיקולים הללו ולהיות מודעים אליהם כדי שהחלטה תתקבל בצורה נכונה.
המצב הוא כמובן גרוע יותר כאשר השיקולים הנסתרים – יותר או פחות – הם שיקולים שאינם ראויים ואין להם מקום בתהליך הבחירה של בית אבות. אם בוחרים מטפלים סיעודיים, לדוגמא, רק לפי העלות שלהם ולא לפי האיכות שלהם, הידע שלהם, ההתאמה שלהם למקצוע וכיוצא בזה, הרי שאפשר לשער בקלות שהבחירה לא תהיה מוצלחת ובעיקר היא לא תהיה ראויה. גם אם טובת המשפחה יכולה להיות שיקול לגיטימי במקרים רבים הרי שלעיתים טובת המשפחה איננה השיקול הנכון ויש להעמיד בראש סדר העדיפויות את טובת הקשיש.
סוג נוסף של החלטות שנובעות משיקולים לא נכונים הוא הסוג הרגשי. לעיתים במקום לקיים תהליך קבלת החלטות הגיוני ומסודר, הבחירה של בית אבות נעשית בצורה אמוציונאלית ובהתבסס על שיקולים רגשיים בעיקר או בלבד. לאדם מן הישוב קשה להכיר בכך, אך פעמים רבות אנחנו מקבלים החלטות מתוך רגש ומעמידים פנים שמדובר בהחלטות שנובעות מהשכל. החלטות רגשיות אינן פסולות מעצם מהותן. עם זאת כדי שבחירת בית אבות תהיה נכונה יש לשים לב מה שולט בתהליך הבחירה שלנו – הרגש או השכל. רק כך אפשר להגיע להחלטה נכונה וברורה.