755שיינדלה-אמנון לוי,רמי דנון-ביתליסין755
צילומים-אלי ליאוןהמחזה "שיינדלה" מאת אמנון לוי ורמי דנון הוצגבפעם הראשונה בתיאטרון הקאמרי ואם אינני טועה זה היה בשנת 1993.
המחזה זכה להצלחה רבה ובעקבותיו נכתבו והוצגומחזות רבים כאשר הנושא היה הצצה מזויות שונות אל תוך החברה החרדית.
יצר הסקרנות הביא להצלחה גדולה כמעט לכל המחזותשהוצגו בנושא זה הן בארץ והן בחו"ל.
אפשר לומר שמאז נוצרה רוויה מסויימת בנושא זה כיהוא התחיל לחזור,אם כי בשינויים קלים,על עצמו.
כעת החליט תיאטורון בית ליסין להציג מחדש אתהמחזה "שיינדלה"עם צוות שחקנים חדש.רבות דובר על האישה במגזר החרדי.היא מופלת,היאנחשבת לפחותת ערך מהגבר,היא חייבת בשלוש מצוות בלבד לעומת תרי"ג שלהגבר.
כאשר היא ממשפחת הרעבע מתיחסים אליה בכבוד שהרבראוי לו,כאשר נשארת לבד המצב שונה.רבים הרוצים לנשלה מהכבוד בו זכתה כאשר כמובמקרה ב"שיינדלה" אביה הרב היה בחיים.ב"שיינדלה" הבעיה הנידונה מורכבת יותר.שיינדלהנשואה אך עקרה.כדי לשמור את הגחלת ומסיבות אחרות,הרעבע הנוכחי מנצל את סמכותוומעביר את בעלה לאמריקה.שם בהתאם לחתימת 100 רבנים הוא מתחתן מחדש.מטרתו להבטיחלבנו את הכתרתו בבוא הזמן כרעבע.
שיינדלה האוהבת את בעלה נלחמת הן באמה שאיתהאיננה ביחסים תקינים והן ברעבע בתחבולות ואמירת לא אמת.
במחזה אנו עדים לזילזול בטובת האדם ההופך קורבןלמען חוקי הדת,מנהגים,שמירת השושלת וכו'.להיות אישה עקרה אינה תופעה נעימה לאף אישה אךלאישה דתיה זה אסון.כאן מתגלה נדבך אחד בלבד מאומללותה של אישה עקרהדתיה.
אין גבול עד היכן בעל כח בעדה החרדית יכול ללכתכדי להשיג את מטרתו. כל צעד כשר-חרם,זריקת אתרוגים(המשמשים במקום אבנים כאחד מכליהנשק שבידי חרדים)"שוחד",החתמות רבנים,ויכוח פומבי צעקני.הכל כשר להשגתהמטרה.הבמאי רמי דנון שביים גם את ההצגה כאשר הוצגהבתיאטרון הקאמרי ביים אותה כך שאין נקודות מתות בה.יש רצף ומתח מתמיד. המעבריםממקום למקום מהירים והגיוניים.
התפאורה שעיצב ערן עצמון מראה חדר גדול אשר עםשינויים קלים משמש כחדר הרעבעצן וחדר הרעבע. אנו רואים קיר מלא ספרים המוצב בקידמתהבמה בשיפוע ודלת וחלונות בעומקה הצריכים להמחיש לנו היכן מתרחשת העלילה, האם אצלהרעבעצן או הרעבע וזאת לפי התריסים המורמים או המוגפים.
התלבושות שעיצב מוני מדניק והמוסיקה-אוריוידיסלבסקי הם בהתאם למקום התרחשות העלילה במאה שערים.לתאורה היפה אחראי עדישימרוני.יונה אליאן-קשת בתפקיד הרעבעצן שתלטנית.היאחייבת להשיג את שלה ולא חשוב באיזו דרך.אנו חשים בכוחה. זה ניכר מאופן הדיבור,כלהבעות פניה אומרות זאת.היא מוכנה לקרב ואינה בוחלת באמצעים.כאשר היא מבינה שהקרבאבוד חל שינוי באופיה והיא מבטאה זאת היטב במשחק מחושב וצורת התנהגותה.היא גם אוהבתאת בתה ומוכנה אפילו למענה להדליק נרות שבת גם לאחר שהשבת נכנסה.נהנתי ביותר מגילום התפקיד בצורה כפי שגילמהאותו גם ובמיוחד כשהוא היה קצת שונה מי מה שאנו רגילים לראות במשחקה. גילום זההתאים ביותר לטיפוס המשוחק.שינדלה-מיכל שטמלר מראה במשחקה כנות,אהבה,רצוןלמרוד ולהשיג את שלה.אינה מוכנה להשלים עם מה שעושים לה,נלחמת, משתמשת בכל האמצעיםהכשרים והלא כל כך וכאשר רואה את התוצאה הופכת לרגשנית המוכנה להשלים עם אמה ורואהבה מגן ונחמה.היא עושה זאת היטב.דב נבון-איצל יודע באיזה צד החמאה מרוחה ומהרמאוד מוכן להפוך את הפרוסה, אם לא ראה היטב את הצד הנכון.משחקו שקט,כמעט נכנע,ללאדעה עצמית.גילום מצויין של תפקיד טוב.
רפי תבור טוב בתפקיד הרעבע נעים ההליכות ויחד עםזאת מאמלל אנשים.בת חן סבג בתפקיד רוחל התנהגותה ילדותית,בחורהשנקלעת למצבים מסובכים לגילה בטרם עת.היא צייתנית,מוכנה להשלים עם מצבה כאישהולהפקיר את חברותיה.נהנתי מאוד מצורת משחקה.
ליאת גורן בתפקיד איטה טובה מאוד.היא מבינהענין,מנסה לעזור ולהיות הגיונית אך אין הגיון כאשר מדובר במגזר החרדי.
אופיר וייל כבנו הלא יוצלח יוסל של הרעבע הביאלהצגה את טיפת ההומור.הוא גילם את תפקידו טוב מאוד.
משתתף נוסף הנו אייל רוזלס בתפקידאברום.לראות או לא לראות:יש עדיין דרישה וסקרנותלמחזות מסוג זה.ביצוע טוב.הצגה מומלצת.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,21/12/2010 10:11הרוצים לראות תמונותמההצגה יכולים לראותן באתריELYBIKORET.022.CO.ILאני מזמין אתכם להכנסלאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכלשטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובתELYBIKORET.022.CO.il