כיום, פועלים בישראל מאות מוסדות לימודים גבוהים שונים.בנוסף לאוניברסיטאות העיקריות, פועלות כיום בארץ מאות מכללות שונות המציעות מסלולילימוד במגוון תחומים שונים ומשונים, כאשר מכללות מסוימות מתמחות בתחום מסוים ואילואחרות מתמחות במגוון תחומים.
מספר הסטודנטים במכללות בארץ הולך וגדל משנה לשנה. הסיבההעיקרית לכך היא שמכללות מתאפיינות במספר מאפיינים מרכזיים אשר אינם נכונים לגבי כלגוף לימוד.
לדוגמה, אחד היתרונות הגדולים ביותר של מכללה על פניאוניברסיטה הוא תנאי הקבלה הנוחים והסבירים יותר המונהגים במכללה. כיום, בחור ממוצעאשר מעוניין להתקבל ללימודי תחום פופולארי במיוחד (דוגמת כלכלה, מנהל עסקים,חשבונאות וכד') באחת האוניברסיטאות צריך לעמוד בתנאי קבלה נוקשים – עליו להחזיקבממוצע בגרויות גבוה במיוחד ולהוציא ציון טוב בפסיכומטרי על מנת שיוכל להתקבלללימודים. בפועל, רוב האנשים אינם עומדים בתנאים אלו ואינם מעוניינים להקדיש שנהשלמה מחייהם על השלמת בגרויות, שיפור פסיכומטרי או לימודי מכינה. לכן, עבור אותםאנשים, מכללה מהווה פיתרון מצוין. במרבית המכללות תנאי הקבלה נוחים הרבה יותר, כאשרבחלק מהן ניתן אפילו להתחיל ללמוד בלי בגרות או פסיכומטרי, אך במעמד של תנאי, כלומר– המשך הלימודים מעבר לסמסטר הראשון תלוי בציוניו של הסטודנט בסמסטר זה.
בעבר, נחשבו התארים של בוגרי המכללות לפחותי ערך ביחסלאלו של בוגרי אוניברסיטה. בגלל אותם תנאי קבלה נוחים, יצא למכללות רבות שם שלמוסדות לימודים בעלי רמה נמוכה יחסית. כיום, המצב שונה לחלוטין. מכללות מסוימותנחשבות כבר לטובות כמו האוניברסיטאות השונות, ובתחומים מסוימים אפילו לטובות יותר.מכללות מסוימות שיפרו את תנאי הלימוד ושכרו אנשי אקדמיה מוערכים ומעותרים, ומציעותתואר נחשב וברמה גבוהה עבור מי שיסיים את מסלול הלימודים אצלן.
מגמה זו היא סימן נוסף להיטשטשות הקו המפריד ביןאוניברסיטאות למכללות. כך, יותר ויותר אנשים פונים ללמוד במכללות כאופציה שוות ערךללמידה באוניברסיטאות. התחרות הגוברת בענף זה משחק בראש ובראשונה לידיהם שלהסטודנטים הנהנים מהיצע מוסדות לימוד גבוה יותר ומתעריפים נמוכים יותר, וגם לידיהםשל אזרחי המדינה כולה, אשר נהנים מעלייה כללית ברמת ההשכלה בארץ, על כל המשתמעמכך.