קיימים מרצים במסגרת האוניברסיטאית הרגילה, אליהם ולהרצאותיהם ניתן להיחשף במהלך לימודים אקדמיים.
ישנם גם מרצים שאפשר להקשיב להרצאותיהם מתוך בחירה – לא רק של המרצה אלא גם של הנושא.
מדובר בדרך כלל בהרצאות העשרה המתקיימות במרכזי תרבות וחינוך שונים ואף באוניברסיטאות.
מרצים של נושאי העשרה עשויים לקיים לימודים והדרכות בנושאים כמו מסעות, גרפולוגיה , הרזיה ובריאות, נושאים שונים בפסיכולוגיה וכדומה.
ניתן לגייס גם מרצים ונושאי הרצאות לפי בחירה מסוכנויות מרצים: סוכנויות מרצים עשויות לספק מרצים במגוון תחומים, ולרוב הן מקפידות על גיוס מרצים מוכרים וברמה גבוהה.
בנושאים כמו חברה ומדינה תוכלו למצוא מרצים שהם אנשי תקשורת, עיתונאים, כתבים או בימאי תכניות דוקומנטריות, וכמותם גם מפיקי תכניות אקטואליה או תחקירנים.
מרצים כאלו מומחים בהרצאות בנושאים כגון מעמד האשה, נישואין אזרחיים, עוני ופערים חברתיים.
עבור הרצאות בתחום כלכלה, ארגונים ועסקים מגוייסים בדרך כלל מרצים שהם אנשי עסקים, מומחים לכלכלה או עורכי דין המתמחים בתחומי משא ומתן, ייעוץ ארגוני ואסטרטגי. מרצים נוספים בקטגוריה זו הם מנהלים בארגונים אשר יכולים להרצות על נושאי ניהול , הדרכה ומשאבי אנוש בארגונים.
בנושא זוגיות ויחסים ניתן למצוא מרצים מתחום הפסיכולוגיה והזוגיות וכמו כן מנחי סדנאות.
דוגמא לנושאים שנוכל לשמוע מפי מרצים אלו: זוגיות ואהבה, שיפור דפוסי תקשורת בזוגיות, שילוב בין זוגיות וקריירה, שילוב בין משפחה וקריירה, פתרונות יעילים וגישור במשבר בזוגיות.
תחום זה מוביל לתחום פופולרי נוסף הזוכה להצלחה בהרצאות מוזמנות – נושא הורות וילדים.
כאן מרצים יהיו לרוב פסיכולוגים, מנחי קבוצות הורים, אנשי חינוך ויועצים חינוכיים.
הרצאות אפשריות בנושא זה הן שיטות חינוך ילדים, בטחון עצמי ודימוי עצמי בילדים, הקשבה לילדים, עידוד , דרכי חינוך מוטעות בחינוך ילדים.
מרצים בתחום שיווק ומכירות הם בדרך כלל אנשי מכירות או מנהלי מכירות, מנהלי חברות שייוק וגם פסיכולוגים ומאמנים המתמחים במכירות.
בנושא מכירות קיימות הרצאות מעניינות לגבי גישות במכירה, תורת המכירה, התמודדות עם סירוב והתנגדויות של לקוחות או אי שביעות רצון, עצות למשא ומתן יעיל וניהול מכירות.