אינני יודע מתי בפעם האחרונה שמנו לבלעובדה הפלאית הבאה - אנחנו מדברים. יש בתוכנו מערכת מורכבת המסוגלת ליצורצלילי הברות שונות מהאויר היוצא מהפה ולחבר אותן למילים בעלות משמעות,המצטרפות למשפטים שתוכן ורעיונות יצוקים בהן. דמיינו את חיינו ללא האוצרהזה.
מהו מקורה של יכולת מופלאה זו?
העולם נברא בעשרה מאמרות, כך עפ"י ספרבראשית: ויאמר אלוקים ויהי אור - ויהי אור. לא כתוב בשום מקום שהקב"ה עשהעוד משהו, כמו למשל להדליק את השלטר, מלבד האמירה.
אח"כ, ביום השישי לבריאת העולם, ברא אתהאדם והפרידו מבעה"ח בזכות יכולתו לברוא בעצמו מציאות בדיבור "ויפח באפונשמת חיים" ומפרש הכתוב נשמת חיים = "רוח ממללא", רוח מדברת.
בספרו "מוצא האנושות" כותב החוקר ריצ'ארדליקי כי למרות שהתברר שישנם בעלי חיים המסוגלים להשתמש בסמלים עדיין יכולתהדיבור על כל מורכבויותיה היא ייחודית למין האנושי. אפילו התוכי אינו אלאחקיין בלבד, כמו מכשיר הקלטה חי ונושם.
מדוע ניתנה לאדם היכולת המופלאה הזאת? מה מטרתה?
במשפט אחד - יש משמעות רוחנית ליכולת שלנולדבר. הדיבור הוא בריאת מציאות עבורנו. כשאנחנו מדברים אנחנו יוצרים דברים.טובים או רעים. כשאדם "מברך" אדם אחר או תפוח הוא משפיע על האנרגיה שלווכשהוא אומר לכלתו בחופה "הרי את מקודשת לי בטבעת זו" הוא אכן מקדש אותהבמילותיו ומשנה לחלוטין את המציאות הזוגית שלהם מעבירה (מגע לפני החופה)למצווה (מגע לאחר החופה). יש שני צדדים ליכולת הזו: יכול האדם לתקן בכחהדבור אשר נתן לו הקב"ה או ח"ו להשתמש בדבורו לרעה, אז הוא הופך להיות גרועיותר מהבהמות כי הם לפחות לא מקלקלים.
למה דווקא עברית?
כשהייתי נער, בן 15 אולי, נתוודעתי לחבורהשל חסידים באזור בני ברק-רמת גן. הם הלכו ברחוב ושוחחו ביניהם שיחה ערה,חיה, אבל לא בעברית, אז כמובן לא ידעתי את זה אבל הם דיברו ביידיש. אניזוכר את ההפתעה, מעורבת סלידה והשתאות על אלה שמתיימרים להיות היהודים בה'הידיעה, הדוגמא ומופת לכולנו, אלה שטוענים שאנחנו תינוקות שנשבו. כך הרגשתיבאותו רגע. חשבתי, שמי שחי במדינת ישראל צריך לדבר עברית, ולחיות עברית עלכל רבדיה. היום דעתי קצת מעורבת.
ספר הזוהר וספר היצירה (המיוחס לאברהםאבינו) מייחסים משמעות מטאפיזית קיומית לאותיות. לדידם, עשרים ושתייםהאותיות העבריות הן נוסחה סודית המרכיבה את כל המציאות, היקום והאדם. הקב"הכך על פי חכמת הקבלה, ברא את העולם באותיות, וכוחן הוא סוד המצוי אצליחידים, רובנו פשוט דוברים אותה, מורידים אותה לרמת היומיום, השוק, הבדיחהוהעיתון, מבלי להבין את כוחה.
העברית הייתה כאן קודם
ד"ר יצחק מוזסון, מהחוקרים הבולטים בתחוםזה, כותב בספרו "המילה" לאחר מחקר בלשני מעמיק, שאם עד היום היה ידועשהיוונית והלטינית הם אבותיהם של כל השפות בימינו, הרי מתברר שהעברית היאזו, וטוען "אפילו אם מעולםם לא הכרת מילה בעברית, במהרה תגלה, כי מעולם לאשמעת מילה שאיננה עברית" שהרי מספר עצום של מילים מתקשרות בצורה ברורהלעברית: תרופה - THERAPY | תורה - THEORY | שורש - SOURCE | פירות - FRUIT| עתיק - ANTIQUE| ארץ - EARTH | אלתר נתיב - ALTERNATIVE ועודועוד.
מהי אות?
אות היא שם קוד, ביטוי חיצוני לכח פנימישורשי. יש 22 כוחות כאלה כמו 22 הכרומוזומים שמביאים כל אחד מבני הזוג.אותיות בחכמת הקבלה הם כלים שנועדו לצמצם את האור, בבחינת "שחור על גבילבן" כל אות היא צורה שחורה שמגבילה את הלבן האינסופי. לכל אות, על פיתפיסה זו, משמעות רוחנית, או יותר מדוייק - 3 משמעויות: צורת האות (א'), שם(אלף) וחשבון (1).
מהו שם או מילה?
צירופן של האותיות לצורת מילה או שם מעידבד"כ על המהות הפנימית של אותו הדבר. כל שם - נחש, תפוח, שולחן, ארץ ישראלאו השם דוד, מביעים משהו. אפילו סדר האותיות בשם יכול לשנות לחלוטין אתמשמעותה של המילה - כך למשל יותר מדי שפע יכול להפוך לפשע, וענג יכול להיותלנגע.
לסיכום:
ספר הזוהר מספר על כך שרבי שמעון בר יוחאישאל את תלמידיו - אמרו נא לי - מדוע האדם לא ברא 2 פיות לאדם - האחתלדבורים טובים ואחת ללשון הרע? ענו לו - כי אז היה האדם מדבר לשון הרע עם 2פיות. מכאן אנו למדים שיש לנו שיעור משמעותי לגבי כל מה שיוצא לנו מהפה.
ספרים מומלצים בנושא:
הצופן | הרב זמיר כהן
אותיות לשון הקודש | הרב יצחק גינזבורג