739בחורים טובים-ארון סורקין-בית ליסין739
צילומים-יחצ'ןמחלקה,מרינס,אלהים מולדת.
"אלה העקרונות שלנו ,אלה הערכים שלנו".כך מלמדים את החייליםשל יחידה מובחרת בצבא ארצות הברית בחיל המרינס על גבול קובה עד כדי שטיפתמח.
האם הכל מותר לחייל כדי להגן על סיסמה זו, כדי לשמור על כבודהיחידה ובטחון המדינה.
האם מפקד תפקידו להגן על חייליו,לשמור על החוק,לשמור על האמתאו אולי כדי לשמור על המולדת בכל מחיר,לשמור על שם הטוב של יחידתו ,למטרה זו מותרלעוות את האמת ולזייף מסמכים.
האם מותר לשקר,לאיים,לסחוט,להטיל את מרות הדרגות הגבוהות עלדרגות הנמוכות כדי שיעשו מעשים בניגוד לחוק.
מה עדיף -החוק הכללי או החוק האתי הבלתי כתוב של יחידהצבאית.אלה חלק מהשאלות הנידונות במחזה "בחורים טובים"מאת ארוןסורקין המועלה כעת בתיאטרון בית ליסין.
המחזה שימש גם כבסיס לסרט מפורסם שהיה מועמד להרבה אוסקריםב1992 עם תום קרוז וג'ק ניקולסון בתפקידים הראשיים.המחזה הוצג בשנת 2008 בבית צבי, כאשר אייל קנטוב המשחק כעתאת רב'ט הווארד שיחק בתפקיד לוטננט קאפי הסניגור המגולם הפעם ע'י מורדיגרשון.חייל מת בחיל המרינס בגואנטנמו שבגבול קובה.
נערכת חקירה כדי לקבוע את סיבת המות.תוך כדי החקירה מתבררשביחידה היו עושים"סמרטוט אדום"לחיל שלא נהג עפי הקוד האתיהלא כתוב של היחידה.
האם במסגרת "סמרטוט האדום"הזה כשהכניסו סמרטוט לפה של החיילהדבר גרם למותו.בכל צבא יש תופעות כאלו כולל בצה"ל-תרגיל"השמיכה".הענשת חייל שלא ביצע את המוטל עליו ובכך פגע ביוקרת היחידהמביא למותו של החייל סנטיאגו.
השאלה שנידונה בבית המשפט היתה האם זה היה רצח ואם כן מי נתןאת ההוראה ומי האשם באסון שקרה.
שני חיילים שביצעו את ה"סמרטוט האדום" מואשמים ברצח. מתמנהעו"ד צעיר שהספורט מענין אותו יותר.הוא מומחה בעשית "עיסקאות"בפשרות מבלי להופיעבבית המשפט.זהו לוטננט קאפי המשוחק כאמור על ידי מורדי גרשון.
הוא מתיחס אל כל דבר בזלזול,בלא איכפתיות,בקלות ראשובסרקאזם.תוך כדי הטיפול בתיק הוא משתנה והופך לנמרץ,החלטי ונחוש בדעתו להצליחולהציל את הנאשמים.אנו חשים בשינוי שחל בו מליצן בהתחלה לאיש רציני ועקרוניבסוף.המחזה דרמטי ביותר,רציני,העלילה טראגית.מורדי גרשון כסניגורעיצב את משחקו בהדרכת הבמאי משה קפטן בצורה הומוריסטית בהתחלה, פרחחית במקצת ,לאאיכפתית, של אדם המחפש את הצד הקל בעבודתו.בהמשך חל מהפך בהשקפתו והגן בנאמנות מבלילחסוך מעצמו עבודה וטירחה והוכיח שיש אפשרות להיות גם עורך דין טוב ומצפוני וגםלעסוק בתחביבים מבלי שעיסוק אחד יפריע לשני.
הופעתו היתה מעולה ומשכנעת ולו היה מופיע בבית משפט אמיתייכול היה ליצג את לקוחו בהצלחה.נהנתי ביותר מלראותו משחק את הסניגור. הוא היה מרכז הבמה.הוא הניע את העלילה ,הוא לקח סיכונים, זילזל בהתחלה בלוטננט גאלווי-הדסקלדרון שותפתו להגנה אך בסופו של דבר האמין ושוכנע בצדקתה.
דרמה זו המתנהלת ברובה באולם בית המשפט חזקה, מרתקת ומחיזקהאת הקהל במתח וענין לאורך כל השעתיים ורבע וכל זאת בזכות הבימוי המדוייק,המוקפדוהמעולה,המשחק המצויין של כל השחקנים והנוסח העברי של שלמה מושקוביץ.
תרגום זה היה טוב מאוד ובשפת היום יום המדוברתבצבא.קפטן ביים את המחזה והתרכז בצבאיותו בלבד ובדילמות המתעוררותמבלי לסטות מכך ומבלי להתעכב על עלילות משניות שהיו רק פוגעות בעיקר וברצף.
הוא ביים את המחזה בצורה מעולה וניצל היטב את הבמה הגדולה שלאולם בית ליסין והתפאורה הנהדרת של במבי פרידמן בהשתמשו בה היטב ומיקם את העלילהבחילופי מיקום מהירים בפינות שונות על הבמה.
התפאורה כאמור נהדרת מבחינה חזותית, נקיה מאביזריםמיותרים,מאוד שימושית ויעילה.
קפטן משזר תוך כדי העלילה תרגילים צבאיים,מסדרים וסממניםאחרים המאפינים מחנה צבאי .כל זה מוסיף רבות לאוירה הצבאית ולהצגה.
הבימוי מאוד קיצבי,מאוד מוקפד,מאוד אלגנטי מבחינתהמראה.התפאורה על רקע דגל אמריקאי הפרוס לכל רוחב הבמה, צבאית לכלדבר.היא מאוד אסתטית ויפה.שישה חיילים בתמונה מובלטת נמצאים בתנוחה שלהסתערות .
השופט בבית המשפט יושב על במה גבוהה בפינה ומשקיף מלמעלה עלהנעשה בבית המשפט בתמונה יפה,נהדרת.
התאורה שעוצבה ע'י אורי מורג מבליטה היטב את הפינות השונותבהן השחקנים פועלים.
המוסיקה של רן בגנו צבאית מאוד,טובה ומשתלטת בעוצמת התופיםהמכריזים על פתיחת או סיום ישיבות בית המשפט.קולונר ג'ספ-ליאור אשכנזי הוא איש צבא מובהק.הוא מאמיןבצדקתו ומוכן לא לכבד את החוק אם הדבר יעזור להגנת המדינה עליה הוא מופקד.הוא רואהאת יעודו בהגנה זו.לדעתו הגנת המולדת והגנת כבוד יחידתו מעל החוק ומעל האמת.הוא דבקבאמונתו זו ואנו על פי משחקו מאמינים לו.
הוא בדעה שהסניגור אינו יכול לדעת את האמת כי אי אפשרלהתמודד איתה.
הוא- איש העקרונות בז למוסכמות, מעריך את דרגתו ורואה אתעצמו ככל יכול למען המטרה שהיא כאמור הגנת המולדת.
העובדה שהוא מוצג כברוטלי, קצת חריג לא מציאותי ונאסר בסוףבא לרמוז כי אין מקום בצבא למפקד מסוגו ושהנורמה היא אחרת.דני גבע-לוטננט רוס היה תקיף כתובע שמטרתו להצליח במשימהוהראה שיש להפריד בין היותו תובע לבין היותו גם אדם פרטי.
שלומי טפיארו כסמל ויינברג הכניס רגעי הומור לדרמה הרציניתועשה זאת בחן וכשרון רב.
גיל וסרמן כרופא היחידה וויטיקר התפתל על דוכן העדים כדילהגן על מפקדו ושבועתו כרופא.עיצוב התפקיד על ידו היה טוב מאוד.
עמי וינברג היה טוב מאוד כשופט.בתחילה הוא נראה נוטה לצדהתביעה במקצת אך מהר מאוד הפך לשופט ניטרלי.
הדס קלדרון האישה היחידה בהצגה הציתה את הפתיל,דירבנה אתהסניגור ואת הממונים עליו למען הצדק.בלעדי עמדתה האיתנה אולי הסניגור קאפי לא היהמשתנה. משחקה היה טוב מאוד.דני איסרליש כנאשם רב'ט דאוסון עיצב חייל ממושמע אשר עקרונותהיחידה חשובים לו יותר מחרותו. הוא היה מעולה הן בשתיקותו הרבות והן במשחקו הכמעטסטטי מהמקום.
טל דנינו הנאשם השני הטוראי דאוני היה פסביבי יותר. הואאיבד את אישיותו ועצמאותו במשמעת הקפדנית שביחידה ונשמע להוראות מפקדו הרבטוראי.היה מצויין ונוגע ללב.
עמירם גבריאל כקפטן מרקינסון היה קול המצפון והעדיף את המותעל השקר.
אלון פדות כלוטננט קנדריק אלוהים בישבילו היה מעלהכל.15 הם תפקידי הגברים ואיתם אישה אחת. רוב הגברים הנם בוגריבית צבי וניסן נתיב מהמחזורים האחרונים וחלקם מהוים את חיילי היחידה.
הם לקחו חלק בתרגילים והמסדרים והודרכו היטב ע'י הבמאי,מעצבהתנועה עוז מורג ואלון גזית בקרבות הבמה.הם ביצעו את תפקידם על הצד הטובביותר.בקבוצה זו משחקים חייקה מלכה,אייל קנטוב,גיא רוזן,מאיר בנימיני ורזמזרחי.לראות או לא לראות:מחזה והפקה מעולים המעוררים למחשבות.הצגהאקטואלית ביותר לאור משפטים המתנהלים כעת אצלנו,מבויימת ומשוחקת נפלא.מומלצת בחוםרב.נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,25/11/2010 07:21אם אין כאן תמונות אפשר לראותםבאתריELYBIKORET.022.CO.IL
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בוריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובתELYBIKORET.022.CO.il