720רביזור-גוגול-תיאטרוןגשר720
צילומים-אלי ליאוןניקולאי גוגול נולד באוקריינה (1809-1852) ועבר לגור לסנט פטרסבורג.ב1848 לאחר ביקור בא"י התערערבנפשו .
הרומן שלו "נפשות מתות" נחשב לרומן הרוסי המודרניהראשון.
ב1835 כתב את הקומדיה "רביזור" ושנה לאחר מכן היא הועלתה.היולו בעיות קשות עם הצנזורה ועקב כך היא היתה כשלון כמעט טוטאלי.אין זו הפעם הראשונה שמחזה זה מועלה בארץ.
קדמו לו הפקות רבות.נעשו לו עיבודים שונים והוא זכה להצלחהגדולה.אפשר לומר כי הוא הוצג על ידי כל התיאטרונים הגדולים בצורה זו או אחרת ולא רקפעם אחת.מה יש במחזה המצדיק את הצגתו כל כך הרבה פעמיםכאן.
גוגול כתב אותו כקומדיה סטירית המתארת את השלטון המושחתברוסיה בעירה נידחת ,את הרקבון בשירותים הניתנים לאזרח,את אטימות של השלטון לטענותותלונות האזרח וכו'.
אלה דברים שהאקטואליות שלהם לצערנו לא פגה אלא רקהתגברה.
הפעם תיאטרון גשר מציג את המחזה בתרגומו העכשוי הטוב של רועיחן בגירסה מיוחדת עם בימוי מיוחד מאוד של יבגני אריה.אקדים ואומר שההפקה מעולה,התפאורה מקסימה,התאורה נהדרתוהמשחק טוב.הבימוי מלא המצאות,מוסיקה סבירה
וטובה בהחלט אך מי שחיפש בהפקה זכר מהזכור לו מהמחזה לא ימצאזאת בהפקה זו.
ההצגה ארוכה ונמשכת כשעתיים וחצי ואם היו מקצרים אותה בחצישעה היא היתה רק משתפרת.התוכן ידוע לכל.בעיירה קטנה מופצת שמועה שהגיערביזור(מבקר)מהבירה ושהוא נמצא באכסיה בעיר.
ראש העיר מיד מגיע אליו, מזמינו להתארח אצלו .כל ראשיהמוסדות בעיר עולים אליו לרגל.ה"רביזור" הנו איש שהפסיד את
כל הונו בקלפים וירד מכל נכסיו.הוא מקבל מהם כסף כשוחד שלאיבקר במוסדותיהם.
הוא מבטיח לבת ראש העיר להתחתן איתה,כולם מרוצים עד שמנהלהדאר הפותח כל מכתב בא ומספר שהבחור כתב
כי חושבים אותו לרביזור.כולם מתבישים,כולם נבוכים אך אתהנעשה אין להשיב.הרביזור האמיתי הגיע וצריך לחיות עם זה ולטפל בו.למרות שהעלילה מתרחשת ברוסיה הצארית המחזה אקטואלי עד היוםויכול להתרחש בכל מקום שהוא.
השחיתות,השוחד,הזילזול באזרח אלה דברים שגוגול יצא נגדםבמחזה זה וזו גם הסיבה שהצנזורה התערבה בעת שרצו להציגו.ההפקה של תיאטרון גשר,כאמור,מעולה,הושקעו בה מחשבה ואמצעיםרבים אך היא הפכה מחזה שהוא סטירה חברתית למחזה גרוטסקי, מחזה שהעיקר בו האמצעיםהחיצוניים,התלבושות המנופחות,התפאורה המקסימה אך המוגזמת משהו והכוללת הרמוניקותהיוצאות ונכנסות לקיר ו"מטאטאות"את החפצים שהושארו על הבמה,התעלולים הרבים הרודפיםאחד את השני כגון מיטה אקסטרה אקסטרה לארג לאורך ולרוחב התופסת את כל הבמה וחלקיםממנה מתרוממים כמה מטרים,תמונה מקסימה בה מקבלים את פניו של הרביזור בביתו של ראשהעיר עם שטיחים אדומים,תזמורת,פרחים וכו',תאורה נהדרת,חיות המתרוצצות על קירות הבמהמכל צד,כרכרה העוברת בגובה בתחילת ההצגה ועוד הרבה הרבה תעלולים ופעלולים ההופכיםכאמור את הקומדיה הסטירית"הרצינית"למשהו הדומה לספקטקל,חזיון,למשהו הדואג קודםלעיני הצופים ורק לאחר מכן לאזניהם ומוחם.משחק הצוות הענק כ25 איש שחקנים ותזמורת של שישה נגנים טובמאוד.
שנים הם השחקנים הבולטים.
אלון פרידמן הצעיר כרביזור המדומה מצויין. הואשובב,חביב,מאלתר,מושך את תשומת הלב,מאהב טוב,סובל מרעב הנראה על פניו,שמח כשמהלליםאותו ומרוצה לקבל את הכסף שבא לו כהפתעה מראשי המשרדים המושחתים והלאישרים.דביר בנדק -ראש העיר יש לו נוכחות במה הן כאשר הוא משחק עליהוהן מעצם עמידתו בה.הוא טוב,תחמן,לא ישר,מושחת.
צמד השחקנים דובצ'ינסקי-בוריס אחנוב ובובצ'ינסקי-אורי יניבטובים מאוד בתפקידם.
אנה -אשת ראש העיר -נטשה מנור מצויינת כאישה קצת אקסצנטריתוהיא מהווה קריקטורה נהדרת הן בתלבושות שהלבישו אותה והן במשחקה.הבת-נטע שפיגלמןאינה הולכת רחוק בכך מאימא.
המפקחים השונים -ראשי המשרדים טובים וכל אחד ממלא את תפקידוהיטב. חלופוב-מוסדות החינוך-ציון אשכנזי,טיאפקין-השופט-גלעד קלטר,זמליאניקה-בתיחולים-דודו ניר,שפקין-דאר-ג'יל בן דוד.
אוסיפ-המשרת אלכסנדר סנדרוביץ במשחק מדוייק וטוב הוא היחידהצופה מה יהיה סופה של הרפתקה זו של מעבידו שהוצגה בהפקה זוכקריקטורה.משתתפים עוד בתפקידים אפיזודיים שממלאים אותם היטב רופאהמחוזי-ויקטור סוקולוב,מפקח המשטרה-יובל ינאי,המשרת והעורב-דניאל צ'רניש,תרנגולוסוס-גור קורן,חתול-רומן גרשקוביץ,עורב ושוטר-אורי אוריין ועוד שוטריםוכו'.התפאורה והמסכות שעיצב מיכאל קרמנקו הן מלאכת מחשבת ברעננותה,בחריגותה וביופיה.הוא עיצב גם את התלבושות שחלקןקונבנציונליות אך רובן גרוטסקיות.כולן נהדרות.
ואחרון אחרון תפקיד נכבד ליופי התמונות השונות היה לתאורהשעיצב אבי יונה בואנו(במבי).הכל מוגזם-המשחק,התפאורה,התעלולים,התלבושות ובכל זאת המוגמרנראה טבעי,מתקבל על הדעת, מהנה ומבדר ומתאים ביותר. כל זה לאור הצורה הקריקטוריסטיתשנתן הבמאי להפקה. למרות זאת נראה לי שהקריקטורה מוגזמת וגלשהבמקצת מהתבנית.ראויה לציון מיוחד התכניה הנהדרת הן בהיקפה והן בתכנה וצורתהבשלוש שפות עברית,אנגלית ורוסית.אין בה צילומים מההצגה אלא רק סקיצות להצגה שעשהמיכאל קרמנקו ורישומים אחרים.לראות או לא לראות:אין זה גוגול במלוא המובן אך ההפקהמעולה,מבדרת,ראויה לציון ומומלצת.נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,20/10/2010 10:32 אם התמונות אינן מופיעות כאן אפשרלראותן באתריELYBIKORET.022,C0.IL
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדשבו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבוריםשכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il