במרוץ עשרות השנים האחרונות, במקביל להתפתחותו של העולם המערבי המרבית תחומי החיים, חלה גם התקדמות משמעותית ופורצת דרך גם בתחום החינוך והלימודים.
כיום, ניתן למצוא מגוון של שיטות לימודי וחינוך חדשות אשר מהוות אלטרנטיבה לשיטת החינוך המסורתית אשר שלטה בעולם עד כה.
החינוך הדמוקרטי
אחת מאותן שיטות חדשות היא שיטת החינוך הדמוקרטי, אשר מיושמת במוסדות לימודים שונים בארץ ובעולם. במסגרת שיטה זו מתייחסים באופן שונה ממה שנהוג היה עד היום לתלמידים ולאופן בו יש לחנך אותם ולהקנות להם ידע וערכים.
החינוך הדמוקרטי הינו זרם במסגרת החינוך ההומניסטי. במסגרת החינוך הדמוקרטי נתפס הילד כאינדיבידואל וכאדם בזכות עצמו, ועל כן כישות הזכאית למלוא זכויות האדם הבסיסיות ביותר. במסגרת זו של החינוך מקבלות הזכויות הללו ביטוי במתן חופש בחירה מוחלט לילדים בבואם למוסד הלימודים.
כך, ילד אשר לומד בבית ספר דמוקרטי זכאי לבחירה מלאה בנוגע למקצועות אותם ילמד, ולזמן בו ילמד אותם. זאת כמובן בשונה מהנהוג בבתי ספר רגילים בהם מחויב התלמיד להשתתף במערכת שעות הנקבעת על ידי בית הספר ולהיכנס לכל שיעור ולמלא אחר המטלות הניתנות באותו שיעור.
ילד קטן (בגילאי הגן) אשר הולך לבית ספר דמוקרטי יכול לשחק כל היום בחצר, אם זה מה שהוא חפץ לעשות. אם וכאשר הוא מביע עניין בתחום כלשהו, עומדת לרשותו הבחירה להיכנס לשיעורים באותו נושא וללמוד אותו. הנקודה החשובה היא כי הילד הולך לשיעור בעקבות רצונו האישי, ולא משום סיבה אחרת הכפויה עליו מבחוץ.
הרעיון העומד בבסיס שיטה זו הוא כי כאשר הילד מעשיר את עצמו בתחומים אשר מעניינים אותו בלבד על ידי השתתפות בשיעורים לבחירתו, וכאשר הוא מגיע לאותם שיעורים עם ההרגשה והידיעה המלאה כי הם היו בחירה שלו, הוא ילמד אותם טוב יותר, ישקיע יותר והחומר ייקלט במוחו בצורה טובה יותר.
בין השאר, שם החינוך הדמוקרטי דגש על שוויוניות בין ילדים ומבוגרים. לכן, בבתי הספר הדמוקרטיים בא לידי ביטוי שוויון זה על ידי מערכת דמוקרטית אשר בה מקבלת קהילת הלומדים (כלומר, התלמידים עצמם) אפשרות להשפיע בסוגיות ניהול בית הספר.
שיטה זו היא דוגמה מעניינת לסגנונות האלטרנטיביים הקיימים כיום בעולם החינוך, ומעניין יהיה לראות את תוצריה העתידיים, כלומר - את הדור המתחנך כיום בשיטה זו, כאשר יהיה בוגר.