חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נח איש צדיק תמים היה בדורותיו

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/10/20101467 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

             

                

                   מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

"...נח איש צדיק תמים היה בדורותיו..." (בראשית ו'/ט'). 

על פסוק זה אומר רש"י: "יש מרבותינו דורשים אותו לשבח, כל שכן שאילו היה בדור של צדיקים היה צדיק יותר. ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק ואילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום". נח קיים את ציווי ה' אך לא הפיץ אותם ברבים. שהרי 120 שנה בנה את התיבה והיו ניגשים אליו אנשים ושואלים לפשר מעשיו, ענה להם נח שהקב"ה מביא מבול על העולם, אולי ישובו בתשובה. נח - בשונה מאברהם - לא קרב את האנשים לאמונה בבורא, אלא היה עסוק בעצמו, דאג לסביבתו הקרובה, ורק מי שהתעניין ושאל - קיבל ממנו את המידע.

מוסיף הרב מאיר שמחה הכהן מדווינסק בעל משך חכמה, המצטט את מדרש רבה: "אמר רבי ברכיה: חביב משה מנח, נח משנקרא 'איש צדיק' נקרא 'איש אדמה'. אבל משה משנקרא 'איש מצרי' נקרא 'איש האלהים'..." (מדרש רבה בראשית ל'/ט'). יש שתי דרכים לעבודת ה' - יש המייחד עצמו ומתבודד בעבודת ה' ויש מי שעוסק בצרכי ציבור ומבטל עצמו למען הכלל. ניתן היה לחשוב שנח המתבודד יעלה מעלה מעלה, אלא שנח לא הוכיח את בני דורו, לכן אמרו עליו שאף היה ראוי לכליה. נח שבתחילה נאמר עליו "איש צדיק" התדרדר לדרגת "איש אדמה" ואילו משה שבתחילה נקרא "איש מצרי" עלה בדרגתו ונקרא בהמשך "איש האלוקים". זאת, משום שמסר עצמו על ישראל בהריגת המצרי ובהמשך בדאגתו והנהגתו את העם בדרך ה' - הגיע לתכלית השלימות. משה, בכל עשייתו, דאג לעם ישראל, עיצב את דמותו והיה האב הרוחני לבנייתו כעם. זאת בתקופה קשה ביותר, כשיצאו מעבדות לחרות והיה צורך להחדיר בהם עול מצוות בקבלת התורה ועבודת ה' מתוך יראה ואהבה. בכל פעם שעם ישראל נפל ברוחו ואיבד עשתונותיו היה משה הסנגור הגדול שדאג להחזירם בתשובה.

יש זמנים שחשוב להיות כמו נח, שטוב להיות בתיבה, להתבודד ולהתעצם מבחינה תורנית לבד, כדי להגביר תורה ולשמור עליה מפני גורמים זרים הרוצים להכחידנו. אך תמיד צריך לפתוח את "חלון התיבה" - הצוהר - כדי לראות האם הגיע הזמן לצאת מן התיבה אל הארץ שהיא המקום הטבעי שלנו. הפתיחות חייבת להנחות אותנו בדרכנו, הארץ מכילה אנשים שאותם צריך להנחות , להוביל ולהגביר תורה, לא רק לעצמך-לטובתך, אלא למען הבריות. יש ליצור חברה מאוחדת בעשיה ובאמונה בצדקת הדרך, על פי תורת ישראל.

הציבור בכללותו מצפה למנהיגים, למובילי הדור שבתפקידם ירגישו חובה לראות את המרחב כולו ולא רק את עצמם, שישפיעו על אחרים, על חברים על הציבור כולו - כמנהיגים אמיתיים. עליהם להנחות את העם בדרך בה ילכו עם מידות טובות, לשלב דרך ארץ עם תורה ולהיות שותפים לעשיית הכלל, גם אם הדבר פוגע בקידומם והתפתחותם האישית. "וכל העוסקים בצורכי ציבור באמונה, הקב"ה ישלם שכרם".

                                                                                  ד"ר יחיאל שרמן

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121393 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121399 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121107 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121139 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121219 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121163 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121231 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181111 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181150 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181077 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181094 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181116 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181104 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181195 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica