מאת: יונית שינטל*
תרגילי מוח ®Brain Gym הם חלק מתורת הקינסיולוגיה (תורת התנועה) החינוכית, המעצימה את יכולת הלמידה באמצעות תנועה. ב1981- פירסם ד"ר פול דניסון, אבי השיטה, בספרו
"Switching On - the whole brain answer to Dyslexia" את גילוייו על תרומת התנועה לשיפור תיפקודים קוגניטיביים כגון דיסלקציה. הוא ורעייתו גייל ממשיכים לחקור עד היום את ההתפתחות הפיסיולוגית של האדם, תפקודי המוח השונים וההבנה שהאדם פועל כיחידה שלמה ונחוצה לו אינטגרציה בין כל חלקיו. השנה התפרסם ספרו האחרון: "Brain Gym and me", שהפך ללהיט בתחום החינוך וההתפתחות לחיים מיטיבים בעזרת תנועה.
מהם תרגילי מוח? בעזרת תרגילי המוח אנו מציבים בראש ובראשונה מטרה אישית בהתאם לרצון ולאהבה שלנו לדבר; בשלב הבא אנו עוברים תהליך מובנה וברור, הכולל תנועה כתפריט למידה כדי להשיג אינטגרציה בין החלקים השונים - פיזי, רגשי, מחשבתי והרצון המוביל שלנו. התוצאה - שיפור יכולות לבצע ולהשיג מטרות, יעדים ומשימות שונות. סדרת תרגילי מוח כוללים תוכנית מובנית של תנועות קלות ומהנות המכוונות למטרה, ומביאות לשיפורים מהירים בכל תחומי התפקוד היומיומי שלנו. יתרונם הגדול בכך שכל אחד מאיתנו יכול לעבוד עם ילדיו על ביצוע התרגילים ולהפיק מהם את המיטב לטובת כל אחד מבני המשפחה ולטובת
המשפחה כולה.
בתנועה מתמדת
"התנועה היא השער ללמידה", קבע ד"ר פול דניסון ועל אמירה זו ביסס את שיטת תרגילי מוח Brain Gym ® שפיתח. המשפט הזה רלוונטי במיוחד כאשר מתבוננים ועוקבים בהתפתחות הפיזיולוגית של תינוקות.
מרגע הוולדו מתחיל התינוק את תהליך הלמידה שלו. בשנה הראשונה לחייו מתרחשים שינויים עצומים מדי יום. אנו כהורים מצפים, צופים, עוקבים אחר כל שינוי המסמן התפתחות, גדילה וצמיחה של התינוק. ההורים והתינוק מהווים יחידת לימוד אחת - ההורים שמים לב לתינוק ולשינויים שהוא עובר והתינוק לומד להכיר את גופו, חלקיו והסביבה בה הוא גדל ובמיוחד את הוריו הקרובים אליו. כמו-כן, יש חשיבות לחישה הפיסית בין ההורה לתינוק כמו חום הגוף והרגש האוהב.
תינוקות יונקים חווים תהליך פיזיולוגי בסיסי חשוב להתפתחותם. כשהתינוק יונק, אוחזת אותו אמו בחיקה ובין זרועותיה כאשר צד אחד צמוד לשד (הצד הלא פעיל) והצד השני פונה כלפי חוץ (הצד הפעיל). בתהליך זה מתפתחת הצידיות של התינוק. צידיות היא למעשה השימוש בצד אחד של הגוף מהראש ועד כף הרגל, לכן כאשר התינוק יונק משד ימין של האם, הוא שכוב על צדו הימני ורק הצד השמאלי פעיל: אוזן שמאל, עין שמאל, נחיר שמאל, יד שמאל ורגל שמאל.
כאשר התינוק מסיים לינוק מהשד הימני, מעבירה אותו האם לשד השמאלי. באופן זה, כל הצד השמאלי הופך ללא פעיל ואילו הצד הימני: אוזן ימין, עין ימין, נחיר ימין, יד ימין ורגל ימין הופכים לפעילים. כך כל צד מתפתח בנפרד ובאופן הדרגתי.
שימו לב - תינוקות הניזונים מבקבוק ברוב המקרים אינם מפתחים את הצידיות באותו אופן, מאחר והורים רבים, אשר אינם מודעים לתהליך ההתפתחות הפיזיולוגי, מאכילים את תינוקם כך שהוא יושב-שעון על ברכיהם או בסלקל ופניו פונים קדימה. צורת האכלה זו פוגעת בהתפתחות הצידיות, החשובה כל כך לפני הופעת פעולות כגון התהפכות, ישיבה, זחילה, עמידה, הליכה ותנועות של חציית קו האמצע בחודשים מאוחרים יותר.
רק כאשר התפתחות שלב הצידיות מגיע לבשלות, כלומר, כל צד בגוף מתחזק ומתעצם - בסביבות גיל חצי שנה, יכול התינוק להפעיל את שני צידי הגוף בו זמנית והמעבר לשלבים הבאים הופך לטבעי וקל.
תרגילים לפיתוח הצידיות אצל תינוקות
כל פעילות כדאי לבצע עפ"י הנסיבות והיכולות (כל הורה אמור להבחין ולשים לב מתי זה מספיק
לתינוק שלו) ואין להעמיס על התינוק תרגול יתר.
1. האכילו את התינוק כשהוא שכוב על צד אחד ותוך כדי האכלה העבירו אותו לצד השני, רצוי בזרועותיהם של האם או האב, באופן שמחקה תנוחת הנקה.
2. השכיבו את התינוק על צד אחד במהלך פעילות משחקית כמו מרצדה (מובייל), קשת פעילות, ג'ימיני (אוניברסיטה), שיחה, הקראת סיפור וכו'. אחר כך השכיבו אותו על צדו האחר. ניתן ללטף ו/או להעביר יד לאורך הצד הפעיל (הפונה חוצה) תוך כדי הקראת הסיפור או השיחה.
3. השכיבו את התינוק על גבו. הניעו בו זמנית את ידו ורגלו הימניות האחת לקראת השניה, ואחר כך הרחיקו אותן האחת מהשניה (כמו הפעלה של בובה על חוטים). חזרו על אותן פעולות עם יד ורגל שמאל של התינוק.
תרגילי הרפייה להורה ולתינוק בנסיבות מאתגרות
4. מניחים ברכות את אצבעות הידיים ברום המצח מעל העיניים נוגעים קלות תוך כדי נשימה.
לתינוק בוכה - מניחים את אחת הידיים על מצחו (לרוחב) בעדינות ל60-30- שניות עד שהוא נרגע.
5. נשימה היא כלי עוצמתי וכאשר אנו זורמים עם הנשימה הפעילויות שלנו זורמות אף הן: מניחים את כפות הידיים על הבטן. נושפים את כל האוויר מהריאות בנשיפות קצרות ורכות (כפי שנושפים על נוצה באויר).
שואפים שאיפה אחת איטית ועמוקה, הבטן מתמלאת באויר כמו בלון (כמו שמריחים ריח נפלא של פרח אהוב), והבטן מתמלאת באויר כמו בלון. כפות הידיים המונחות על הבטן מתרוממות יחד עם הבטן ברכות בזמן השאיפה וחוזרות בנשיפה.
* הכותבת היא מדריכה מוסמכת בכירה לתרגילי מוח ®Brain Gym מטעם הקרן לקינסיולוגיה חינוכית הבינלאומית, טל': 054-2340233. בקרו באתר: www.braingym4me.com