705מעגל הגיר הקווקזי-ברטולדברכט-הקאמרי705
צילומים-יחצ"ןאין זו הפעם הראשונה ש"מעגל הגיר הקווקזי מאת ברטולד ברכטמוצג בארץ.
למיטב ידיעתי המחזה הוצג בפעם הראשונה ב1962 בהפקה בלתינשכחת עם זהרירה חריפאי וחיים טופול בתפקידים הראשיים ובבימויו של יוסףמילוא.
מאז הוא הוצג בתיאטרונים 6 פעמים וזו ההפקה השביעית ושניהבתיאטרון הקאמרי.
מה יש במחזה הזה שזכה להיות מוצג כל כך הרבה פעמים.בכל הפקההבמאי שם דגש על דברים אחרים וכל הפקה נראתה אחרת."מעגל הגיר הקווקזי" הנו מחזה בו ברכט מביע את ביקורתו בדרךהאופינית לו על החברה בכלל,על שכבות העם השונות,על השחיתות בבית המשפט
על המלחמה,על הצדק,השופטים, השיפוט וכו'.
בהפקה הנוכחית כל האלמנטים הללו קיימים אך הבמאי אודי בן משהנתן למחזה הרציני, בצורה יוצאת מהכלל, אופי בידורי,קליל עם הרבה מוסיקה שיריםוהומור.
בימוי זה אינו פוגע ברעיונות המחזה והוא גם הופך אותו לאקטואלי גם בימינו בהכניסו במלל משפטים שלא קיימים באורגינל.הבמאי אימץ,שיפץ והתאים למציאות שלנו הרבה רעיונות.הוא לאהסתפק ברמזים דקים או עבים לכך אלא פירש את משמעותם,את ההקבלה למציאותהעכשוית.
זאת הפקה עם בימוי מעולה,הכל מוגש "בקלילותרצינית".
לבמאי היתה שליטה מלאה על הבמה.הוא הרבה בפעילות עליה,יצרבאמצעות התנועה והעמדה תמונות נהדרות.אין רגע סטטי.הכל בתנועה,הכל עסוק בפעילותמגוונת.
אמנם הפקה זו אינה ברכט במלוא מובן המילה אך היא מוצלחתביותר,הרעיונות כאמור נשארו ובויימו ביד רב אמן בצורה מובנת לכל, בצורה בידוריתמלווה בהומור.זהו בימוי שונה מהרגיל והמקובל למחזה ,מלא המצאות ,מלאתנועה,שירה ,תעלולים ופעלולים.
יש בהפקה זו ערבוב בין הרצינות של המחזה לבין הצדהבידורי.
הדבר מורגש ביותר במערכה השניה עם הופעתו של שלמה בר אבאבתפקיד השופט.
עם הופעתו הוא הופך למרכז.הוא משתלט עליה השתלטותמוחלטת,מקפץ,מתנועע ונותן הופעה מרשימה כהופעה אך האם ברכט התכוון שהשופט שלו יראהכבר אבא עם הסממנים האופיניים לו כאשר הוא נמצא מעל בימת הבידור הקל.הוא מגלם תפקיד שיש בו הן מהרצינות והן מהקלות דעת.הוא נפלא,הוא משעשע ,הוא רציני,הוא הגיוני.מצד אחד הוא מושחת ולוקח שוחד אך זה אינו מפריע לולהיות שופט צדק ,לא להתחשב בחוקים אלא ברגש .הוא לוקח שוחד ואינו נותן תמורהבעדו.
הוא זריז,הוא קל תנועה אך הפעם מרוב זריזות חלק מדיבורו"נעלם"ולא הגיע לקהל.
באופן בו הוא גילם את התפקיד אפשר לראות ביקורת על ביתהמשפט,על השופטים ,על הצדק ופסקי הדין הניתנים לפעמים מבלי להתחשב בחוק.השופט הואבעצמו נוכל,בדחן,המסוגל להתאים את עצמו לכל מצב ובעל חוכמת חיים רבה.ברכט כתב את המחזה בהכירו סיפור עתיק שמקורו בסין וכן אתמשפט שלמה המפורסם.
סכסוך בין שני כפרים על אדמה כאשר ברכט משתמש בילד במקוםהאדמה כדי להביע את רעיונותיו והשקפותיו.
סכסוך על אדמה בין הבעלים שברחו ואינם לבין המטפלים בה,משקיםאותה ונמצאים עליה.
רבקה משולח תרגמה את המחזה תרגום נהדר בו השתמשו כבר בהפקההקודמת של המחזה.תוכן המחזה לתזכורת הוא כזה:
במלחמה בין שני מחנות נרצח המושל ואשתו שנמלטת דאגה יותרלתכשיטיה ושכחה את תינוקה.הוא נאסף ע'י אחת המשרתות ונמסר לטבחיתבשם גרושה.
היא עמדה להנשא לחייל היוצא לחזית ומחליטה להשאיר את הילדאצלה.דואגת לו, מטפלת בו ועוברת איתו את כל המכשולים בדרך.היא נשאת לגבר על סףהמות כדי לזכות בקצת נחת ומנוחה ולאחר תום המלחמה נתפסת עם הילד ועומדת למשפטשהגישה אם הילד כדי שהשופט יחליט למי למסרו .ליצן מהעם מתמנה לשופט בתור בדיחה והענין מובא בפניו.השאלההיא האם למסרו לאם הביולוגית שהפקירה אותו, לא דאגה לו וכעת דורשת אותו אולי בגללירושה גדולה שהוא זכאי לה.או למסרו לזו שהצילה אותו ,דאגה לו, טיפלה בו והתנהגהאיתו כאם אמיתית.
כדי לתת את פסק דינו הוא מכניס את הילד בתוך מעגל גיר שהואמצייר ,ממנו שתי הנשים צריכות למשוך אותו.
הבמה בנויה בצורה מיוחדת .שיפוע המסתיים בקיר שחור.בהתחלההיה קצת מוזר לראות את הבמה השחורה הריקה. אך בהמשך כאשר התחילו לצייר עליה בגיר,הובן הרעיון המקורי והמהנה.עיצבה אותה בצורה מרשימה פרידה קלפהולץ-אברהמי. ביסודהעיצוב היתה המילה"גיר"שבשם המחזה.
המיוחד בעיצוב היו האיורים בגיר על הקיר השחור ,הסימנים בגירעל הריצפה המציינים את שבילי הבריחה וכן המעגל הקווקזי.
עיצוב אורגינלי שהוסיף ענין ויצר תנועה מפוקחת על הבמהבשרטוט ומחיקת סימני הגיר.
על עיצוב התנועה והיא היתה רבה ונהדרת, היתה אחראית שרוןרשף.על האיורים היה אחראי יפתח אופיר.רוני כהן היה מעצב התאורה שהאירה והוסיפה צבעוניות ואוירהלהצגה. המשתתפים אינם עוזבים את הבמה ונמצאים עליה לכל אורכה.כאשריש להם תפקיד הם נמצאים במרכזה וכאשר מסיימים עוברים לצדיה ומתישבים על כסאותהנראים לקהל.משני הצדדים מאחוריהם כל הגרדרובה שלהם והם מחליפים תלבושות תוך כדי כךשחבריהם משחקים במרכז.
בימוי זה הוסיף צבעוניות מיוחדת ונוספת להצגה .התלבושותשעיצבה עפרה קונפינו היו יפות בשלל צבעים וכך יכולת להתבונן בהן זמן רביותר.קרן פלס כתבה מוסיקה ושירים מעולים.הם משתלבים יפה בהפקהואינם קוטעים אותה.הם מושרים בעיקר בחלק הראשון של המחזה בעוד החלק השני הבמה כולהשייכת לבר אבא ואם היו מוסיפים שירים הדבר היה נראה לא טבעי וקוטע את רצףה"סטנדאפ"המעולה של אבא.
המוסיקה היתה שקטה,סנטימנטלית והוסיפה רבותלהצגה.רבים המשתתפים בהצגה ולחלק גדול מהם תפקידים רביםומגוונים.
כולם מבצעים אותם היטב וחלק מהם ,למרות שהם אפיזודיים,נקלטים היטב בזכרון.נטע גרטי בתפקיד גרושה הנה אישה חזקה,מלאת רגש ואהבה.היאמרחמת על התינוק ומתנהגת כאם אמיתית מתוך אהבה ודאגה לו. היא מקסימה במערכה השניהכאשר היא מלאת פעילות,אומרת מילים כדורבנות לשופט בניגוד לפסיביות מסויימת במערכההראשונה.אין אפשרות לציין את כל המשתתפים על תפקידיהם אך אציין כמהשהתרשמתי מהם במיוחד.
רוני מוסקוביץ שגילם כמה תפקידים שונים באופיים,אודי רוטשילדכסימון חאחווה שהיה שונה מאוד בגילום תפקידו כנבגד וכמשתף פעולה עם גרושה כאשר הביןאת סיבת נשואיה,אנדריאה שוורץ שהיתה טובה מאוד בגילום תפקיד האופי של אשתהמושל,שלמי אברהם בחמישה תפקידים שונים.אפשר בהחלט לומר שכל המרכיבים של המחזה, כל אחד בפניעצמו ,היו מעולים,כולם מבוצעים היטב,כולם מתחברים ביחד מצויין להפקה נהדרתוטובה.השאלה האם זה היה ברכט לא הפריע לי כלל.לראות או לא לראות:הצגה מעולה,בימוי וביצוע נהדרים,פרשנותמיוחדת המשכיחה לעתים מי המחזאי .נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,19/9/2010 11:14 אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתיוהתפרסו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומראחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il