691קוראים לי יקה-פותחים במה-ביתליסין-בצא691"קוראים לי יקה" הוא שם ההצגה הנוספת והאחרונה שהספקתילראות,לצערי וכפי שכבר אמרתי לא ב"אשמתי",במסגרת "פותחים במה"של בית ליסין בביתציוני אמריקה.
ההצגה נכתבה עפ"י חמישים ראיונות שנערכו בקיץ 2009 בישראל עםשלוש דורות מיוצאי גרמניה הגרים בישראל.בפרוספקט של ההצגה כתוב "סיפורם המיוחד של היקים -המהגריםמגרמניה ששמרו בקנאות על תרבותם הגרמנית ,לא הצליחו להסתגל לחיים החדשים בישראלוהמשיכו לחיות במעין גטו בין שתי המדינות..."
כך אמנם כתוב אך ההצגה הדגש בה הוא על סיפורם של 4השחקנים-שניים ישראליים הדס קלדרון ומיכאל הנגבי ושניי גרמנים-אוטה באגרור ופראנקויגארט מהידלברג המספרים את סיפוריהם של המרואיינים ובעיקר סיפוריהם האישיים ודניםעל העבר וההוה מבחינת הדור השלישי ויחסם אל הדור הראשון.ההפקה הנה הפקה משותפת של תיאטרון העירוני היידלברג שם הוצגהמחזה לראשונה ותיאטרון בית ליסין.
זהו פרויקט דוקומנטרי של נינה שטיינהילבר ונינה גילסטורףשגם ביימה.
התפאורה הנה מיוחדת במינה עשויה מקרטונים חשופים ונעשתה ע"יהאמנים הפלסטיים נועה צאושו ואסף קוריאט.
אולי יש בה מיוחדות מסויימת אך על טעם לא מתוכחים ולי היאנראתה ללא חן,ללא יופי וטעם או ענין.מדברים בהצגה בשלוש שפות-גרמנית,אנגלית ועברית כאשר התרגוםבחלקים רבים מההצגה לא הוקרן או צלע.בעצם ההצגה היא מונולוגים ודיאלוגים מעניניםאיך הגרמני והישראלי הצעירים מרגישים על מה שקרה.
במונולוגים שזורים הרבה הומור וחיוך.באחד המונולוגים ישראלי יליד גרמניה עזב אותה בגיל7 עם עליתהיטלר לשלטון .אין לו כל סנטימנטים לגרמניה והיא זרה לו כמו כל ארץאחרת.
אחר אמו נולדה בגרמניה אך גם לו אין כל זיקה אליה וביקר בהרק בפרנקפורט ולא רוצה לבקר במקומות אחרים בה.
היהודים שעלו לארץ הרגישו מנוצלים עבדו בקיבוץ ובקו"חבחינם.היו לפעמים רעבים והכל היה לא נעים.המנטליות של הישראלים היתה שונה והרגישולא שייכים.הם לא הצליחו לשכח את התרבות הגרמנית.הדור השלישי הישראלי רוצה לנסוע לברלין והוא מבדיל בין ברליןלבין גרמניה.גרמני אחד אין לו שורשים בגרמניה הוא דיבר רוב הזמן אנגליתולא גרמנית.
יש כנות מסויימת בהצגה כאשר הגרמני אומר"הזעם והשנאה נשאריםונמצאים בתת המודע"
לדור השלישי הגרמני לא היתה כל דילמה .הוא לא שאל את הדורהראשון והראשון לא סיפר.הדור הראשון מבדיל בין שתי גרמניות האחת -התרבות הגרמניתוגרמניה הנאצית.אצל הדור השלישי גרמניה היא אחת.ההסתיגות היא אוטומטית ללאסיבות אישיות.הדור השלישי הגרמני יש לו סימן שאלה גדול לגבי הדור הראשון אך אינושואל .יש שתיקה מוחלטת.הדור השני האשים את הדור הראשון .השלישי אין לו הזדהות ולאמאשים את הדורות לפניו.קשה לשמוע אמת מהדור הראשון.זאת הצגה חשובה מבוצעת בטבעיות כשיחת חולין ולא כתיאטרון.ישמשחק מצויין של כולם אך אם אני צריך לסכם בלראות או לא לראות : נראה לי שהיא תענין שכבה מצומצמת ביותרמבין קהל מבקרי התיאטרון.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון ,04/9/2010 08:03