בעבר, כמעט ולא שמענו בישראל על טיסנים חשמליים, הסיבה הייתה ברורה, רוב האנשים שמעו ונהגו להשתמש בטיסני הדלק ולא בטיסנים המונעים על ידי חשמל.
טיסנים חשמליים- מהו טיסן?
טיסן הוא כלי טייס קטן, שנשלט על ידי אדם המצוי על הקרקע.
טיסן אינו מכיל טייס, כפי שאנו מורגלים בכלי הטייס הגדולים ולכן הדרך שבה הטיסנאי שולט בטיסנים חשמלים הוא על ידי שלט רחוק.
ישנם סוגים שונים של טיסנים, ישנם כאלו הבנויים מחומרי עץ ואחרים מחומרי פלסטיק.
אם תשאלו טיסנא: מה כל כך מעניין בטיסנים, קרוב לוודאי שהוא יגיד לכם שהטיסן ממריא מהקרקע ונוחת עליה ממש כמו מטוס אמיתי.
כיום, ישנם מגוון שימושים לטיסנים חשמליים, כגון: הברחת ציפורים או יונים, ככלי עזר למקצוע התעופה, לאימונים שונים של הטסת מזל"טים ועוד.
טיסנים חשמליים- סוגים
ישנם שני סוגים עיקריים של טיסנים חשמליים:
- טיסנים חשמליים מסוג פארקים- כאן מדובר על טיסנים השוקלים מעט וידועים כאיטיים.
אנשים אשר מעוניינים לרכוש טיסנים חשמליים להטסה בשטחים קטנים, כגון: חצר ביתם או ברחוב, קונים לרוב טיסנים חשמליים מסוג פארקים.
החסרון העיקרי של טיסנים חשמליים אלו הוא שהם תלויים ברוח. קחו בחשבון כי אם קבעתם להטיס את הטיסן ביום ספציפי ובאותו היום ישנה רוח חזקה, כנראה שתצטרכו לוותר על התוכנית.
- טיסני מנוע רגיל שעברו הסבה- לטיסנים חשמליים.
כאן מדובר על טיסנים בעלי משקל קל אשר עברו הסבה והפכו לטיסנים חשמליים.
בעלי הטיסנים שייכו להם מנוע חשמלי, בקר מהירות אלקטרוני, רסיברים וסרוואים, סוללות ומטען וכך הפכו אותם לטיסנים חשמליים.
טיסנים חשמליים- יתרונות
- מרחב הטסה-ניתן להטיס את הטיסנים החשמליים בכל מקום.
- רעש- טיסנים חשמליים אינם רועשים, דבר המהווה יתרון אם אתם מתכננים להטיס את הטיסן בשכונת מגורים וחוששים שמא המרעש יפריע לשכנים.
- לכלוך- אין צורך לנקות את הטיסנים החשמליים בהשוואה לטיסני מנוע הדלק, הכל נעשה על ידי שלט רחוק ולחיצת כפתור.
טיסנים חשמליים- כיצד הם מורכבים
מערכת רדיו: טיסנים חשמליים הם בעלי מערכת רדיו ממוזערת וזאת ביחס למסוק חשמלי. מקלטי המיקרו ישקלו מקסימום 15 גרם. הסרוואים ישקלו מקסימום 10 גרם ולרוב יהיו בעלי נתונים של מהירות וכוח גבוהים.
בקר המהירות: תפקידו של בקר המהירות בטיסנים החשמליים הוא לבקר על הסל"ד של המנוע. חשוב לבחור בקר מהירות המתאים לטיסן שלכם וזאת על פי צריכת הזרם של המנוע, המתח החשמלי של המערכת וכמובן המחיר.
מנוע: ישנם שני סוגי מנועים כאשר מדובר בטיסנים חשמליים: מנוע בעל מברשת ו-מנוע ללא מברשת. חשוב לדעת שלמנוע מברשת יש חסרונות: אורך החיים שלו מוגבל והוא לא תמיד אמין ולכן רוב האנשים מעדיפים מנוע ללא מברשת לטיסן שלהם.
סוללה: יש לזכור כי ככל שהקיבולת של הסוללה תהיה גבוהה יותר, כך הטיסנים החשמליים יוכלו להישאר זמן רב יותר באוויר. רוב הטיסנאים מעדיפים לקנות סוללה מסוג ליתיום פולימר ולהתקין אותה בטיסנים החשמליים שלהם. יש לדעת כי למרות עדיפות זאת יש לקחת בחשבון כי לסוללות אלו יש חסרון מרכזי, הן רגישות לטעינה ופריקת יתר, חום גבוה ומכות.
מטען: אם החלטתם להשתמש בכל זאת בסוללות הליתיום פולימר כמו רוב הטיסינאים, חשוב שתרכשו מטען המתאים לסוללה זו, כלומר מטען חכם. מטען זה יזהה מראש שגיאות הקשורות למתח חשמלי ויעצור את הטעינה בזמן. ההמלצה היא לרכוש מטען מחברה מוכרת.
מחברים: מרבית הטיסינאים קונים מחברים מסוג ג'י. אס. טי.