חפש מאמרים:
שלום אורח
21.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם עלות התועלת זהה לתועלת העלות

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי17/08/20101167 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אין כמעט תחום בחיים העסקיים, הארגוניים, והפרטיים, שיחסי עלות התועלת או תועלת העלות אינם עולים לדיון או לבחינה בתדירות כזו או אחרת, הבדיקה היא האם יחס עלות התועלת הוא חיובי, שלילי, או מתאים,במקרים רבים התהליך הוא טבעי ואוטומטי ומתבצע בשברירי שנייה במוחנו.

האם עלות התועלת זהה לתועלת העלות ?

 לפני שנענה על השאלה וננסה להבין מספר מונחים ונניח מספר הנחות הקשורות לנושא.

הגדרות:

תפוקה – התוצרת המתקבלת מגורם או מפעילות כלשהיא. .

גורם עלות – תהליך או ופעילות הנושאים עלות והאמורים לספק תוצרת .

C=עלות – המחיר שאנו משלמים לגורם העלות, המחיר יכול להיות גשמי או רוחני או אחר.

.

U=תועלת- רווח או יתרון המופק מהתפוקה, התועלת יכולה להיות גשמית או רוחנית או אחרת. 

יחידות התועלת האפשריות הן כסף או יחידות המרה  מדידות שוות כסף כגון: משקל, שטח, זמן, עובדים, או יחידות פחות מדידות כגון מוניטין,יוקרה,שביעות רצון,סטאטוס.

U/C = העלות ליחידת תועלת (השאיפה להקטין).

C/U = התועלת ליחידת עלות (השאיפה להגדיל).

היחסים המוצגים אינם ניתנים תמיד למדידה מדויקת, אך הם מחדדים את תשומת הלב הניהולית לנסות ולבחון הן תועלות והן עלויות הקשורות בתועלות.

להלן מס' הנחות לצורך הבנת הנושא

?      הנחה מס' 1: "לכל תועלת יש עלות"

?      הנחה מס' 2: " לא לכל עלות יש תועלת"

?      הנחה מס' 3:" התועלת היא ערך חיובי והעלות ערך שלילי"

?      הנחה מס' 4: "העלות ממנת פעילות או תהליך המהווים צורך אמיתי או מדומה האמורים לספק תועלת"

?      הנחה מס' 5: ,התועלת היא לעיתים סובייקטיבית ולא ברורה או מזוהה בודאות..

?      הנחה מס' 6: העלות היא לרוב אובייקטיבית אך לעיתים לא מזוהה.

?      הנחה מס' 7: "את העלות קל יותר לזהות ולכמת מאשר את התועלת".

?      הנחה מס' 8: הן העלות והן התועלת הן לא בהכרח ישירות וגלויות.

?      הנחה מס' 9: תועלת נבחנת בהתייחס לנהנים(ארגון או אדם), ובהתייחס לתהליך או הגורם המקיימים אותה.

?      הנחה מס' 10: גורם או תהליך אחד עשוי להפיק יותר מתועלת אחת.(שילוב תועלות)

?      הנחה מס' 11: תועלת אחת עשויה להתקבל ממספר גורמים או תהליכים.(שילוב עלויות)

נסכם את היחסים כך:

עלות התועלת – היא מה וכמה הוא המחיר שאנו משלמים עבור התועלת שאנו מקבלים.?

ככל שהעלות נמוכה מהתועלת התוצאה טובה יותר.

ביחס זה הגורם הנבדק היא העלות כאשר התועלת ידועה פחות או יותר.

תועלת העלות – היא מה וכמה היא התועלת שאנו מקבלים  עבור המחיר שאנו משלמים? 

ככל שהתועלת גבוהה מהעלות התוצאה טובה יותר.

ביחס זה הגורם הנבדק היא התועלת כאשר העלות ידועה פחות או יותר.

האם שני היחסים זהים ?

שני היחסים מתייחסים לאותו תבחין, ההבדל הוא על מה מסתכלים קודם ועל מה שמים דגש על העלות או על התועלת.

התשובה תלויה במרכיבי העלות והתועלת, בגורם הנהנה מהתועלת ובגורם הממן את התועלת, בתהליך יצירת יחסי עלות תועלת, ביכולת המדידה של שני הגורמים, בסיטואציה שבה היחסים בין העלות והתועלת נבדקים, בשיקולים האובייקטיבים והסובייקטיביים של העוסקים בעניין, בשיקולים פוליטיים של בעלי עניין.

בניתוח אירועי עבר או בניתוח מצב קיים העלות די ברורה וידועה, לעומתה התועלת הנובעת מהעלות, לא בהכרח ברורה, בהיותה קשורה לגורמים שלא תמיד ניתן לזהות ולשייך את הקשר ביניהם ואת עוצמת השפעתם על התועלת.

הערכה של תועלת ועלות עתידיים תלויה מאד בסוג  התהליך, אשר ממנו התועלת אמורה להיות מופקת ובציר הזמן של בצוע התהליך, תהליכים ארוכים ומורכבים, עלולים לגלוש לעלויות גבוהות מהמתוכנן בשל שינויים לא נשלטים (כלכליים פוליטים ואחרים) והתועלות בפועל, עלולות להיות נמוכות מהצפוי (תחזיות שגויות ,שינוי מגמות,תנאי תחרות שונים) , במצב דברים שכזה יחס העלות התועלת הסופי יהיה שונה מאד מהחזוי (העלות גדלה והתועלת ירדה)

דוגמאות:

  • בתהליכי ייעול וחסכון המטרה היא צמצום עלויות בגין התועלת , מאחר והעלות ידועה או נתפסת כידועה, היחס שייבדק הוא תועלת העלות , כלומר איזה תועלת מתקבלת מהעלות הקיימת והמתוכננת להצטמצם או להתבטל ?, ידיעת התועלת מאפשרת לבדוק "מה נפסיד מהחיסכון שנרוויח" בשלב זה יתכן ונגלה שלא נפסיד הרבה או להיפך, ארגונים מוסיפים לגופם עלויות ו"תועלות" מיותרות  שמתגלות בזמנים שהארגון נדרש לחסכון ולייעול, לעיתים תהליכי הייעול כוללים הגדלת התועלת המתקבלת ללא שינוי בעלות הקיימת, גם המשמעות של תהליך זה היא למעשה שיפור היחס של תועלת העלות.
  • בתהליכי התרחבות וצמיחה המטרה היא הגדלת תועלות, מאחר והתועלות הנדרשות או המבוקשות מסתמכות על צורך או אמונה בצורך, היחס שייבדק הוא עלות התועלת כלומר כמה תעלה לנו התועלת הנדרשת או המבוקשת העתידית.
  • לדוגמא:בהטמעת מערכת טכנולוגית מורכבת, התועלות הצפויות בגין ההטמעה עשויות להיות נמוכות מהצפוי ולהתקבל במועד מאוחר מהמתוכנן, ולעומתן העלויות עלולות להיות גבוהות, ומתמשכות מהמתוכנן בגין קשיים בתהליך ההטמעה, במצב שכזה עלות התועלת בפועל תהיה גבוהה מהחזוי ותכלול גם גידול בעלות וגם קיטון תועלת.
  • לדוגמא:שני חברים ישבו במסעדה אכלו ארוחה זהה ושלמו עבורה סכום זהה, אחד נהנה מאד מהאוכל ולגביו תועלת העלות הייתה גבוהה, חברו לא נהנה מהאוכל ולגביו עלות התועלת הייתה גבוהה, אותו אירוע, אותה עלות, אבל תועלות סובייקטיביות שונות , החבר שנהנה הדגיש את התועלת, החבר שלא נהנה הדגיש את העלות.

בדרך כלל מנהלי כספים וגורמי מימון ישימו דגש על העלות הנדרשת למימון התועלת

מנהלי תפעול ושיווק ישימו דגש על מימוש התועלת המבוקשת, הממומנת על ידי העלות.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202624 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202755 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202555 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201798 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא עסקים - כללי

מאת: ישראל רף עסקים - כללי16/07/232170 צפיות
מתנות לראש השנה, עציצים ממותגים, שיבטיחו לך הצלחה עסקית כל השנה. המטרה של כל עסק, למצוא מתנה לראש השנה שתשלב את הרצון לשמח את העובדים והלקוחות שתקדם את העסק עם תוצאות מעולות לטווח ארוך, וזאת בהשקעה כספית קטנה יחסית. עציץ ממותג עם הלוגו והמסר שלכם, משפט קצר או מוטו המאפיין את העסק, זו דרך מצוינת להעניק תשומת לב – לעובדים וללקוחות כאחד. נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי13/12/223109 צפיות
סרטון מתנות ממותגות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג מתנות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג, מתנה שמרחיבה את הלב ומעלה חיוך תיצור אווירה נפלאה לשמירה על הקשר עם הלקוחות, צוות העובדים, הספקים, ונותני השירות. מתנה שתשדרג את היחסים שלכם עם הלקוחות והעובדים לאורך כל השנה יש דרך לעזור לכם להשיג את המטרה הזו! נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי12/10/222045 צפיות
1. מהו תכנון? בכל מקום בו אנו נמצאים, אנו משתמשים במרחב בדרכים שונות. על מנת להבטיח ניצול יעיל של המרחב, יש צורך לתאם בין מגוון השימושים המתקיימים בו, ולדאוג לתשתיות כמו תחבורה, מים, חשמל ועוד. לשם כך מתקיים הליך התכנון ברמות שונות, מתכנון נקודתי ועד תכנון כלל ארצי. הליך זה קובע כיצד ישתלבו השימושים השונים, הלכה למעשה, ונותן מענה לשאלות כגון היכן וכמה ניתן לבנות במרחב נתון, מה נחוץ לשם אישור הבנייה וכיצד ניתן לספק את הצרכים של המשתמשים. בסופו של הליך התכנון מתקבלת תכנית, המורכבת בעיקרה מתשריט (מפה המבטאת באופן גרפי את הוראות התכנית הנוגעת למרחב גאוגרפי נתון), תקנון (הוראות בכתב הקובעות מה מותר ומה אסור לבנות על הקרקע שבתכנית, כיצד לבנות ולאיזה מטרות) ומסמכים נוספים בהתאם לצורך.

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי30/05/222050 צפיות
הריני להעלות בפניכם נוהל עבודה, לדיון בהתנגדויות בפני הוועדה המקומית לבקשות להיתרי בניה ולתכניות בנין עיר. נוהל העבודה יועלה לאתר האינטרנט ההנדסי של הוועדה המקומית לתכנון ולבניה. הנכם מתבקשים לפעול מעתה ואילך בהתאם להנחיות המפורטות בנוהל העבודה. הנוהל נערך בהיוועצות עם היועץ המשפטי ומושתת על ההוראות הקבועות בחוק התכנון והבניה התשכ״ה 1965( כהגדרתו בנוהל – חוק התכנון והבניה( ועל הקבוע בתקנות התכנון והבנייה )רישוי בנייה(, תשע״ו 2016( כהגדרתן בנוהל – תקנות רישוי בניה(.

מאת: ישראל רף עסקים - כללי26/05/222226 צפיות
כל בעל עסק מכיר את החשיבות של תהליך ה"מיתוג" בקרב קהל הלקוחות הקיים, הלקוחות הפוטנציאליים והקולגות העסקיים השונים. לצד עטים, מחברות ומוצרים שאנו רגילים לקבל מתנות בכנסים, יש את בעלי העסקים שמעניקים מתנות מוצרי פרסום שאנשים באמת שומרים אותן… עציצים ממותגים עם מסר אישי נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי01/05/222120 צפיות
נטוורקינג הוא אחד הכלים החזקים ביותר בעולם הפרסום ובאירועים עסקיים. מהו המוצר הפרסומי היעיל ביותר עבורך שיבדל אותך משאר המשתתפים ויקנה לך יתרון משמעותי לטווח ארוך. מסר אישי או עסקי ממותג בעציץ – המוצר הפרסומי הטוב ביותר לאירועים עסקיים לקבלת תוצאה עסקית מעולה. אשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: אופירעסקים - כללי28/02/221658 צפיות
נושא הסמכת iso מאז ומתמיד היה נושא רגיש לבעלי עסקים ומותגים שגורר לאחרי כן כאב ראש, לחץ וחרדה. הסיבה לכך היא כי לא כולם באמת יודעים מה צריך על מנת להגיע להסמכה המושלמת, ואין כאן מורכבות כבדה מדי, בעיקר כאשר מלווים אתכם אנשי המקצוע הטובים ביותר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica