חפש מאמרים:
שלום אורח
02.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ושמחת לפני ה' אלוקיך-פרשת ראה

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע05/08/20101301 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

                                                             פרשת "ראה"

                 מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"ושמחת לפני ה' אלוקיך...במקום אשר יבחר ה' אלוקיך לשכן שמו שם...

ושמחת בחגך...והיית אך שמח" (דברים ט"ז/יא'-טו').

פרשת המועדים מבהירה שיש לחוג את החג במקום אשר יבחר לו ה'. האדם עוזב את ביתו בשלושת הרגלים ומתאחד עם כל ישראל בעלייה לרגל - כדי לקבל ברכת ה' אך בעיקר להיות מושפע ממקום תורתו. האדם חש התרוממות רוח בדבקות בה' ובתורתו ומקיים את הציווי:  "ושמחת... והיית אך שמח".

הרש"ר הירש אומר שיש הבדל בין "ושמחת" לבין "והיית אך שמח". הביטוי "ושמחת" מכוון לפעולה זמנית,  ואילו "והיית אך שמח" הופך את השמחה לתכונה, לאופי קבוע של אישיות האדם. שמחה הטבועה בתוך האדם אינה מוגבלת לתקופת החגים אלא נמשכת אל חיי היום יום. המפגש בחגים בעליה לרגל עם עולי רגל נוספים מחדירה באדם שמחה אמיתית ופנימית הצומחת על יסוד ההשתייכות הלאומית, אשר מקבלת בחגים משמעות עמוקה יותר. אך, השמחה קיימת לא רק בגלל האסיף ותנובת היקב והגורן. אהבת התורה ולימודה מחדירים באדם שמחה אמיתית.

רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק - בעל משך חכמה - אומר: והיית אך שמח - תשמח כל הזמן. שהשמחה מביאה לקיום עמוק של מצוות. משמע: הציווי "והיית אך שמח" מבטא  הוויה מתמדת, ולאו דווקא בחג. אנו מחויבים לקבוע את השמחה בתוכנו, בקביעות.

רש"י אומר שאין זה לשון ציווי אלא לשון הבטחה. כאשר יהודי מקיים את מצוות ה' כראוי, מבטיחה לו התורה שיחולו עליו השמחה והברכה בכל מעשי ידיו. השמחה תהיה קבועה במעונך ובתוכך, גם בתקופות של עצב וקשיים.

לא פעם אנו שואלים את עצמנו: מדוע האדם אינו שמח כל הזמן? כנראה שתחושת החסר משפיעה עליו.עלינו לחזק אדם שישמח בחלקו וללמדו להתבונן כראוי על המציאות ועל מה שה' העניק לו. כאשר אדם מתבונן בסביבתו בראיה חיובית, הדבר מביאו לעשיה חיובית ולשמחה. והיית "אך" שמח - בכל מצב ובכל רגע בחיים, גם כאשר המצב קשה יש לראות התמונה ברוח אופטימית.

רבים בשואה אמרו - הנאצים הארורים יכולים לקחת מאיתנו אוכל, תפילה, ארבעת המינים, ישיבה בסוכה, אך מצווה אחת לא יוכלו למנוע מאיתנו - "והיית אך שמח". השמחה החזיקה אותם גם במצבים הקשים ביותר שחוו, עזרה להם לעמוד באתגרים הקשים והצילה את חייהם.

אחת מארבעים ושמונה דרכים שהתורה נקנית בהן היא השמחה. קהתי מבהיר, שמתוך שמחה מתרחב הלב ומחדד השכל ומתפקח הזיכרון. עשיה מתוך שמחה מביאה לשלמות המעשה, כפי שמדגיש הרב קוק: "העונג והשמחה הם דברים מוכרחים להיות מתלווים אל כל עסק רוחני, רק כשיתענג האדם וישמח במעשה הטוב והישר, אז יהיה חרוץ לעשותם בתכלית שלמותם ולהוסיף עליהם מדי יום ביומו". (מתוך אוצר יקר)

נמצאנו למדים, שהשמחה גורמת לאושר, פותחת את הלב - מפעילה שפע תכונות רגשיות ומוסיפה אנרגיה חיובית. לכן, טוב יעשו כל הקשורים בחינוך - הורים ומורים - אם ישכילו להקנות לילדיהם/תלמידיהם ערכים וכלים ללמידה מתוך שמחה, באשר זו תורמת להתמודדות טובה עם כל קושי ומטפחת מוטיבציה, סקרנות, הקשבה, הנאה והצלחה רבה.

                                                                                                   ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121386 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121395 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121103 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121133 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121213 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121159 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121225 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181105 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181142 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181070 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181087 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181110 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181099 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181189 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica