674מי דואג לילד-טום סטופארד-תיאטרוןחיפה674
צילומים-אלי ליאוןלא כל יום מחזאי מפורסם-טום סטופארד ממוצא צ'כוסלובקי משתףפעולה עם מנצח מפורסם-אנדרה פרווין ממוצא גרמני-יהודי עם שורשים רוסיים כדי לכתובמחזה .
המחזה הנו "מי דואג לילד"המתאר חיים במדינה דיקטטורית כבריתהמועצות.
המחזה נכתב בעקבות שיחה ששוחחו השניים עם איש שחיווה על בשרואת המתואר במחזה.מתנגד המשטר בתקופת בריה"מ נכלא(הוכנס לריפוי)לבי"חפסיכיאטרי .הכוונה היתה לא לשחררו עד שלא יודה שהתנגדותו למשטר נבע מאירוע נפשיאצלו.
השלטונות נוקטים באמצעים פסולים להשגת מטרתם ובכך לא"מרפאים"את האיש הבריא אלא פוגעים בעצם בבריאותו ובנפשו אם לא מסכים לתנאיהם.
יש כאן אישפוזים כפויים כדי להכריח אדם לתת הצהרה שהיאביסודה שקר.
מתעוררת השאלה של מי ידו על העליונה האם של העיקרון אוהשקר.המחזה בנוי על שיתוף פעולה בין שחקנים ונגני תזמורת ובמקרהשל תיאטרון חיפה עם תזמורת סימפונט רעננה בניצוחו של יובל בן עוזר כאשר התזמורתמהוה חלק מהעלילה והתפאורה.המחזה למרות התאורים הקשים והשאלות הפילוסופיות שהוא מעוררכתוב בצורה קלילה עם הרבה הומור,אמירות וסאטירה נגד המשטר הצבוע. חלק רב בכך לתרגוםשעשה דורי פרנס במיוחד להפקה זו כאשר הוא השתמש בשפת יום יום,בלשון ציורית שנונהומלאת מישחקי מילים.
עזרו למתרגם היותו הן מתרגם והן מוסיקאי ,דבר שהוסיף רבותלמחזה מיוחד זה.התרגום מעולה.הוא שמר על עקרונות הבסיסייים שבמחזה והתאים ותירגםלעברית גם דברים נסתרים שלא כל אחד יכול לראות ולהרגיש ללא הסברמוקדם.
דוגמה לכך הנו שם המחזה. באנגלית הוא יוצר מונח מוסיקלי וכךגם השם בעברית.
"מי דואג לילד"הנן התחלת שמות תוים מוסיקליים-מידו-לה.בגלל אופיו של המחזה הדורש תזמורת שלמה -40 איש בהפקה זוושחקנים ,לא רבים המקרים שהמחזה מוצג בעולם .
אמנם פרווין חיבר גם גירסה לתזמורת קאמרית קטנה מאוחר יותראך זה לא עזר בהרבה.
טוב עשה תיאטרון חיפה שמעלה את ההצגה המהוה אתגר לא קלעבורו שתוצאותיו מתברר מעולות.טוס סטופארד ניגן על משולש כאשר היה בגן הילדים.הוא חשבלכתוב על נגן משוגע החושב שיש לו תזמורת.
הפגישה המיקרית שימשה לו סיבה לכתוב על עוותי הפסיכיאטריהבבריה"מ.
כך נוצר החיבור בין הנגן המשוגע לבין האסיר הפוליטי החולקיםחדר משותף בבית החולים הפסיכיאטרי.שאלות רבות במחזה. מה עדיף לאדם איכפתי המתנגד לדבר מסוייםהאם לותר כאשר נשללת חירותו או להשאר נאמן לעקרונותיו.
האם מבחינת האתיקה הרפואית מותר להפעיל לחץ פסיכולוגי על אדםכדי להשיג את מה שהממונים רוצים מבלי לדאג לבריאות האדם אלא להתחשב בממוניםובשלטונות.
האם האדם של היום מוכן ויכול לותר על חייו וחרותו למען מטרה,למען העיקרון.
הדילמה בין הטובה האישית לבין טובת הכלל במקריםכאלו גדולה.
הפסיכיאטריה והרפואה במשטרים מסוימים משמשות כאמצעי לדכא אתהפרט ,לדכא את האישיות ולהחזיר אותו לדרך הנכונה ממנה סטה.המחזה מתאר את השימוש לרעה שעושה משטר ברפואה כדי לקדם אתמטרותיו.
כל מתנגד למשטר הוא "משוגע"כי הוא מתנגד לדבר טוב ,לדברהנעשה למען הכלל(לפי הבנת המשטר)ואז יש הצדקה לטפל בו בבי"ח פסיכיאטרי כדי ל"רפא"אותו משגעונו, כי סטה מהדרך הנכונה.במחזה השאלה מי דואג לילד זו שאלה שאין לה בעצם פתרון במחזה.האם האבא שיצטרך לותר על עקרונותיו,על הדרך בה הוא נלחם במשטר, בעוולה, באי הצדקוהדיכוי האכזרי של האדם,את רוחו והחופש או המדינה החושבת על העתיד, על עקרונות הצדקלפי הבנתה, על הקרבת הפרט למען הכלל ,למען האידיאה, למען מה שהיא חושבת(אולי)לטובולצודק לאזרחיה.הבימוי של משה נאור מחושב עד הפרט האחרון.רבים הם קטעיההומור השזורים בעלילה למרות הנושאים הקשים. המחזה קל לצפיה ,מרתק,מרגש ביותר עםקטעי מוסיקה שלא קוטעים את העלילה אלא משלימים אותה ומהוים חלק ממנה.
המוסיקה שכתב פרווין היא בעיקר מוסיקה מודרנית עכשוית אךנעימה מאוד לאוזן. יש בה הן מהרומנטיקה ,הן מהחריג והן מהמלודיותהרוסיות.
הבימוי מאוד מתומצת,סצינות מתרחשות באותםהמקומות,התפאורה-לילי בן נחשון מינימליסטית כאשר עיקר התפאורה מספקת התזמורת היושבתעל הבמה.התחלת וסוף ההצגה מענינים מבחינת הבימוי.
בהתחלה התזמורת על הבמה היא כביכול מנגנת אך לא נשמע כלצליל.ההצגה מסתיימת כאשר הנגנים עוזבים אחד אחד את הבמה עד שהיא נשארת ריקה לגמריוהמוסיקה כל אותו זמן ממשיכה להתנגן.משחקם של כל ששת השחקנים טוב מאוד .
דורון תבורי בתפקיד המתנגד -האסיר הפוליטי עקשן,שומר עלעקרונותיו ואינו נכנע. הוא מרתק ומרגש הן בקטעים בהם הוא מדבר והן בקטעים שהוא שותקומביע את דבריו בשתיקה.
נורמן עיסא בתפקיד המשוגע הוא המניע את המחזה. הוא המובילאותו והכל מתרחש בעצם סביבו.
גם הוא עקשן אך מסוג אחר מאמין שיש לו תזמורת ואינו מוכןלותר עליה גם כשבמציאות היא אינה קיימת.משחקו מעולה.
מיכאל כורש הוא הרופא שמצד אחד מבין את דרישות השלטונות ומצדשני רואה בהבנה את המטופל שלו ומנסה לעזור לו באם הוא יעזור קודםלעצמו.אילן תורן בתפקיד אפיזודי קצר ביותר מגלם את תפקידו בצורההטובה ביותר.
שירי אידלסון -הילד היא רגשנית,מלאת בעיות שצריכהלפתור.
ירדן בר כוכבא היא המורה המלמדת את הילד סדרומשמעת.בתוך המחזה ישנם כמה מחולות בכוריאוגרפיה כמעט מטורפת מעולהמאת מרינה בלטוב בה רוקדים 9 רקדנים-אקרובטים לצלילי מוסיקה לא שיגרתית וביצועמעולה.בארץ המחזה כבר הוצג לפני כ30 שנה בתיאטרוןהקאמרי.
הוא נכתב ב1977 ושנתיים לאחר מכן היתה הבכורה בתלאביב.זאת הפקה שיהנו ממנה הן אוהבי המחזה הטוב והן אוהבי המוסיקההטובה.לראות או לא לראות:חויה לראות את ההצגה.ביצוע ובימוי מעולים.הצגה המתארת מציאות שהיתה ויכולה בנקל לחזור מחדש.תעודת כבוד לתיאטרוןחיפה.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון,22/7/2010 10:21 לידיעתכם ב1.6.10 פתחתי אתר בכתובת
elybikoret.022.co.il
בוירוכזו כל הביקורות שאכתוב מתאריך זה ויתפרסמו באתרים
השונים באינטרנט וגםביקורות חדשות שוטפות
לפי סוג הביקורת.בנוסף הוספתי,לבקשות שונות, מדורים
שונים כגון בדיחות,מוצרי צריכה חדשים,מבצעים והנחות,כרטיסי הזמנה
טיפיםמועילים,המלצות שונות וכו'.בקרו באתר וכיתבו את הערותיכם
והמלצות לשיפור ואיזהעוד מדורים ברצונכם לראות באתר.
אלי
קישור ישיר
http://elybikoret.022.co.il/BRPortal/br/P100.jsp