מכרזים כמו שלא הכרתם
סביר להניח שכמעט כולם יודעים מה זה מכרזים: עבור מוצר X אנשים שונים מציעים מחיר Y, כל אחד והמחיר שלו, ומי שמציע את המחיר הגבוה ביותר זוכה. כך פועלות גם מכירות פומביות: מי שמעוניין אומר את המחיר שהוא מוכן לשלם והאחרון שהציע את המחיר הגבוה ביותר שאחריו אף אחד לא רצה להעלות עוד, הרי שהוא זוכה במוצר - בדיוק כמו בסרטים או בטלוויזיה.
אלא שכעת יש סוג חדש של מכרזים ברשת האינטרנט. במקום לתת למחיר לעלות בהתאם להצעות המשתתפים במכרז, ישנם מכרזים שהמחיר המקסימאלי בו כבר נקבע. אם לא די בכך הרי שהמחיר שנקבע נמוך בצורה מאוד משמעותית ממחיר המוצר בשוק. לדוגמה: מחשב נייד משוכלל - מחיר מקסימום של מאה שקלים חדשים. מובן מאליו שמתעוררת מיד השאלה: היכן הכדאיות הכלכלית עבור בעלי האתר שמציעים מכרזים שכאלה? אלא אם כן מדובר פה בפילנתרופים שמעוניינים לחלק מוצרים נחשקים במחיר הפסד מוחלט.
כדי להרגיע את כל החוששים נאמר מיד שאין פה ניסיון לחלק מתנות או לזרוק כסף באוויר. המודל העסקי של אתרים מהסוג הזה הוא פשוט: כדי להציע הצעות על הגולשים לשלם עבור הזכות להציע הצעות. למעשה בסוג הזה של מכרזים המשתתף צריך לשלם סכום כסף (קטן מאוד, אל דאגה,) עבור כל הצעה הוא מציע - הוא משלם כאמור עבור הזכות להציע הצעה. כך נוצר מצב שבו למעשה כל המשתתפים במכרז משלמים ביחד עבור המוצר המוצע למכירה.
באתרי מכרזים אלה כל הצדדים מרוויחים לכאורה. בעלי האתר מרוויחים מהתשלום שהגולשים משלמים; הגולשים עצמם מרוויחים את הסיכוי לקנות מוצר יקר במחיר מגוחך. ככול שהגולש משקיע יותר זמן באתר הוא מעלה את הסיכוי שלו לזכות שכן הוא לומד את האסטרטגיה הנכונה למי שרוצה לנצח במשחק.