מבט מבחוץ
רואים אותה בכל צומת, לרוב גם עם סמל של חברה מודבק לה לישבן. זו המאזדה 3 – המכונית הכי פופולארית אצלנו בשנים האחרונות הודות לחברות הליסינג – ובעצם גם לנהגים הדורשים אותה מחברות הליסינג. למעשה, מאזדה 3 כל כך פופולארית עד שמאזדה נאלצה להגדיל את כוש הייצור של הדגם באמצע שנות ה-2000 כי לא עמדה בביקוש המטורף.
במבט חטוף מבחוץ נראה שהעיצוב החדש של מאזדה 3 הביא אותה קרוב יותר לעיצוב הספורטיבי-קרבי של המאזדה 6. אם מסתכלים טוב יותר – או בעצם קוראים את המפרט ומשווים נתונים - מגלים שהדגם החדש מבוסס על פלטפורמה זהה לדגם היוצא, כלומר בסיס הגלגלים נותר זהה אך היא מעט ארוכה יותר וטיפה גבוהה יותר מהקודמת.
האם השינוי הוא רק קוסמטי? בואו ניכנס פנימה.
נכנסים פנימה
מסתבר שהחלל הפנימי של המאזדה 3 עבר שינוי מהדגם הקודם. ברגע שנכנסים אפשר לטעות ולחשוב שהתיישבתם במאזדה 6 – סביבת הנהג שופרה מאד עם קונסולה מרכזית מוגבהת, ריפודים ופלסטיקה באיכות גבוהה יותר, אבזור פנימי עשיר, לוח שעונים מודרני ונאה וגם הנדסת אנוש טובה יותר מבעבר.
לנהג ולנוסע מקדימה יש מרחב נאה במאזדה 3 החדשה, אך הנוסעים מאחור עדיין מצטופפים כמו בדגם הקודם. ניסיון להושיב 3 בוגרים במושב האחורי הוא עינוי מכל הבחינות – אין מקום לכולם על המושב הצר, היושבים בצדדים חייבים לשבת עם ראש מוטה הצידה ואין מקום לרגליים. כנראה שאת תוספת האורך שהזכרנו העניקו לתא המטען ולא לתא הנוסעים.
מניעים ונוסעים
מאזדה 3 מצוידת במנוע 1.6 ליטר, תיבת הילוכים אוטומטית בת 4 מהירויות והספק של 105 כ"ס – כל זה דומה לדגם הקודם. תיבת ההילוכים קצת מיושנת אבל חלקה מאד ובעלת תזמון מדויק, והמנוע מספיק חזק כדי לעשות את העבודה כל עוד לא דוחפים אותה לקצה. אז מה בכל זאת השתנה? מאזדה טוענים שפליטת המזהמים קטנה יותר בדגם החדש בשתי קטגוריות לעומת הדגם הקודם.
יש במאזדה 3 החדשה את כל הדברים שלמדנו לאהוב בה – התנהגות כביש מצוינת, ספיגת מהמורות טובה ברוב הדרכים, תגובה טובה בתאוצה ובבלימה והגה יציב שמעניק לנהג תחושה טובה.
מעבר לכך יש גם שינוי לטובה – שיפור ביכולת הבידוד של הרעשים מבחוץ ותחושה כללית של שדרוג.
חוזקות וחלושות
יש דברים שהשתנו - וזה לטובה – כמו המיזוג הלא יעיל בדגם הקודם שהוחלף במערכת מקפיאה בדגם החדש, או אבזור הבטיחות ששופר – 6 כריות אויר ומערכת בקרת יציבות אלקטרונית. ויש דברים שנשארו זהים לדגם הקודם – חוסר המקום וחוסר הנוחות במושב האחורי. אז כל עוד מאכלסים את המושב האחורי בילדים קטנים – מילא, אבל ברגע שמתיישבים שם מבוגרים – צפו לתלונות.
משפט מסכם
מאזדה 3 החדשה נראית מצוין וממשיכה מסורת של אמינות, וכנראה זה גם סוד הקסם שלה.