668אידיוט-דוסטויבסקי-בית צבי668
צילומים-אלי ליאוןהסופר הרוסי המפורסם פיודור דוסטויבסקי כתב ב1869 אתהרומן"אידיוט"שרבים רואים בו את יצירתו הגדולה והחשובה ביותר שלו.
הרומן עוסק בעצם בחברה הגבוהה של רוסיה באותה תקופה.הואביקורת נוקבת וחריפה ביותר עליה תוך כדי שימוש בפרשיות אהבים המראים אתהצביעות,שקיעתה,התנהגותה ומצבה של חברה זו.הדמות החיובית ביותר ברומן הנה דמותו של הרוזן מישקין(מיכאלגמליאל).הוא חוזר משוויץ לאחר מחלה קשה .ניכרים בו סימני המחלה.הוא נחשב ומכונה ע'יהסובבים אותו אידיוט אך הוא מציאותי,הגיוני ביותר .ברכבת הוא פוגש אתרוגוז'ין(חייקה מלכה) אדם שצבר הון עתק ותוך כדי שיחה מוזכר שמה של נסטסיהפיליפובנה(שני רוטנברג) אשה מפוקפקת ויפה המחפשת את דרכה בחיים כאישה אוהבתוהגונה.
.אידיוט זה שהוא נסיך הוא המבקר,התמים,הלא מבין את התנהגותחברה זו הן איש אל רעהו והן כלפיו.הנסיך הנו אמנם חולה ,מעורער בנפשו,אינו מבין אתהמציאות בה חיה חברה זו אך הוא היחיד המבין את מצבה האמיתי .
העלילה ממשיכה ומסתובבת סביב פיליפובנה ותוך כדי כך אנו עדיםלאינטריגות שבחברה הגבוהה .המעבדים והבמאי הפיקו הצגה קולחת ,קיצבית ביותר ,מענינתומרתקת עם פינות חמד מבויימות בטוב טעם,ברגישות ובעוצמה,והיא מחזיקה את הקהל במתחעם שיאים רבים.
יש בבימוי נימים של הומור המאפשרים אתנחתא קלה מפעםלפעם.
הרומן עובד וקוצר ע"י השמטת חלקים ממנו ע'י קטיה שושנסקיויבגני אריה .עיבוד זה הוצג לפני כ20 שנה בתיאטרון גשר וכעת הוא מועלה בבימויו שלסלבה מלצב כאשר את הנוסח העברי כתב מרק איווניר.
בעיבוד למחזה שעשו המעבדים הם הצליחו לעבד רומן ענק בשניכרכים למחזה מעולה בן שעתיים ולשמר את רוח ורעיונות המקור ועיקר תוכנו בצורהמרשימה.שלושה הם הגיבורים הראשיים של העיבוד.
הנסיך מישקין הכנה ,הטוב, המתחשב ,המוצג כחולה ,אנסטסיהפיליפובנה המציאותית אך החריגה באורח חייה והתנהגותה.
הדמות השלישית היא של רוגוז'ין המיליונר החושקבפיליפובנה.ההפקה בזכות הבמאי ושחקניו הנה מרשימה ,מרתקת,קיצבית ואינהסוטה מהעלילה המרכזית.הרוזן מישקין מגולם בצורה נפלאה ע"י מיכאל גמליאל. הואבתפקידו" אידיוט מדופלם ומושלם". החיוך הממזרי על פניו שלא נס מהן לאורך כלההצגה,הליכתו ותנועותיו המיוחדות והבעת פניו אומרים הכל.
הוא תמים,נראה שמח בחלקו,טוב לב,מסביר פנים.הוא חכם,הואאנושי.הוא רגיש, מבין את מצבו אך אינו אוהב כאשר קוראים לו בפניו אידיוט.הוא אוהבאך מתחשב בזולת ומוכן לותר לטובת אחר על אהבתו זו.
יש לו נוכחות במה מיוחדת וכאשר הוא נמצא בה אתה ,אם תרצה אולא תרצה ,תתרכז בו במשחקו ובדמותו. תענוג היה לראותו.שני רוטנברג היתה פיליפובנה נהדרת. משחקה היה מחושב,מדוייקבפרטי פרטים.היא היתה מרשימה ולא פלא שהגברים חושקים בה ונלחמים על חסדיה.היא היתהחצויה.היתה אנשית ביותר וגילמה את תפקידה בצורה יפה .היתה מלאת חום ,אהבה ורצוןלשנות את החייה.רוגוז'ין גילם את תפקידו בצורה טובה מאוד.הוא היה רגזן,מרנפש,עשיר אך אומלל שאין שמחה בו. מתלבט שקשה היה לו לקבל החלטות.
העימות בינו לבין גמליאל היה דרמטי,מרשים,נוגע ללב ומרגשביותר.ראיתי פעמים מספר את יניב בומברג בתפקידים כמעט אפיזודייםוכולם כולל תפקידו בהפקה זו השאירו בי רושם רב.
חייקה מלכה היה טוב מאוד ,נדיב ולא הגון,אוהב ושונא,נקמןורחמן.
אבי כהן גילם בצורה יפה מאוד אדם שתוי ,רגזן, לא אהובואלים.
שרלין חזיזה היו לה רגעים מרגשים כאשר כולם השתמשו בהלמטרותיהם.
יוני קצב היה טוב מאוד בהמשך ההצגה כאשר בתחילתה היה קצתמאופק,נבוך ולא משכנע.
נועה צאיג הגישה תפקיד טוב של אם רגזנית, שתלטניתדואגת.
עוז ניסן היה לו הפעם תפקיד צנוע שהוגש כדרכו בצורה טובהמאוד.
השתתפו עוד בצורה יפה לא פחותה מהאחרים אירית דקל,ירדןמרכוס,טובה ורובל,מישל יפה,רז מזרחי וזוהר גלבוע ודניאל סטיופין
תלמידי שנה ב'אירנה שר עיצבה תלבושות יפות ומתאימות לתקופה.התאורה של דולבציגל היתה טובה מאוד אך היתי מוסיף בסצינות מסוימות אור רב יותר המבליט אתהפנים.
המוסיקה עליה היו אחראים גור קורן וטמיר קופר השתלבה יפהבעלילה והוסיפה לה רבות.
התפאורה היתה קירות שחורים והכנסת והוצאת אביזרים נחוציםשנעשתה במהירות ובצורה לא מורגשת.
היתי מציע לתפאורן ששמו לא צויין בתכניה ואני מניח שהיה זההבמאי שעיצב גם את ההצגה, להזיז את האח שלא נראה ע'י הקהל בהליכה עיוורת שצבעו גםשחור והממוקם בקידמת הבמה, קצת פנימה...לראות או לא לראות:רומן מפורסם .עיבוד ,משחק ובימוימעולים.שעתיים של תענוג העוברות מבלי להרגיש .מומלץ ביותר.נכתב על ידי elybikoret- אלי ליאון,12/7/2010 10:34