"מה תהיה עלות הטיפול ברכב?"
כיועץ שירות במוסך, אני נתקל בשאלה זו הרבה פעמים מצד לקוחות, או בעל רכב שמתעניין בכך. לא ניתן לענות על שאלה זו ב"שלוף", כיוון ומחיר טיפול אינו דבר קבוע. חייבים להבין באיזה טיפול מדובר.
עד לפני שנים מספר, היה מקובל להעביר את האוטו טיפול בכל 10,000 קילומטרים. הטיפולים היו זהים לחלוטין וכיוון וכך גם העלות הכספית שלהם. כיום המצב שונה, עושים טיפולים כל 15,000 קילומטרים (לדוגמה, ברכבים מתוצרת מיצובישי, יונדאי, טויוטה וכו') וברכבים מסוימים אף מעבר לכך. מלבד זאת, גם היקף הטיפולים שונה כך שאין שני טיפולים זהים. דבר זה משמעו שגודל הטיפול הדרוש תלוי בקילומטראז' שלו, ולכן אם רוצים לדעת מהי עלות הטיפול, יש לציין מהו הקילומטראז' הנוכחי, ומהו גיל המכונית. מבט חטף בלוח האחזקה של הרכב, שנמצא בכל חוברת הדרכה שמצורפת לרכב, ואפשר לדעת בדיוק מה הטיפול שיש לבצע.
בלוח האחזקה יש פירוט של החלקים שצריך להחליף, והמוסך עובד על פי אותו מפרט, ובנוסף מפעיל שיקול דעת מקצועי לגבי תקלות שמתגלות תוך כדי העבודה, וצריך לטפל בהן. כל תקלה נוספת מייקרת את הטיפול שכן יש להקצות לה עוד זמן וכח עבודה ואולי גם להחליף חלקים נוספים.
השוואת מחירים
הדרך הטובה היחידה לבדוק את הגינות המחירים של מוסך מסוים היא להשוות בין הצעות מחיר הזהות בתוכנן. לאחר שבודקים את הרכב במהירות, מתברר בדיוק אילו חלקים דרושים החלפה, ואז המוסך יכול לתת הצעת מחיר מפורטת של עלות זמן העבודה והחלפים הדרושים. אם הלקוח רוצה להשוות בין הצעות מחיר מכמה מוסכים, חשוב לוודא את טיבם של החלפים שכלולים בהצעת המחיר. אם הלקוח ידע האם מדובר בחלפים מקוריים או לאו, יקל עליו להשוות בין הצעות המחיר שקיבל. מותר לציין שהצעת מחיר כלולים בה חלקי חילוף שאינם מקוריים תהיה זולה בצורה משמעותית מכזו שכלולים בה חלפים מקוריים.
צריך לזכור כלל אחד חשוב אך פשוט: הצעות מחיר שונות שיש בהן אותם חלפים ואת אותו זמן עבודה אמורות להיות דומות פחות או יותר, ואין זה קשור לאם מוסך מורשה יבואן (כמו מיצובישי) אם לאו.
צריך גם לשים לב מטפלים ברכב רק היכן ואיך שצריך וחשוב יותר – שלא מבצעים את מה שלא צריך.
במוסך אמין עושים את הטיפולים שמצוינים בטבלת האחזקה ומתקנים את הדרוש תיקון (בודאי רק לאחר קבלת אישור מהלקוח), אך לא מעבר לכך.