אחד הנושאים שבהם אני נתקל בחוסר הבנה מצדם של בעלי רכבים מתוצרת מיצובישי, שמבקשים להכניס את רכבם לטיפול תקופתי במוסך, הוא נושא הבלמים.
חלקם חושבים שהטיפול בבלמים הינו חלק משגרת הטיפולים, ולפיכך יש לבצע אותו בכל 15,000 או 30,000 ק"מ או לחילופין פעם בשנה. הנחה זו מוטעית, ולכן מובן למה הלקוחות מתפלאים או מופתעים בכל פעם שנאמר להם שעלות התיקון תהיה גבוהה משמעותית מהצעת המחיר אותה קיבלו כאשר הכניסו את הרכב לשירות במוסך.
בלמי המכונית, או "הברקסים" כמו שנהוג לכנותם, הם רק חלק אחד ממערכת בלימה שלמה שמורכבת מחלקים נוספים כמו צינורות ונוזלים שתפקידם לבלום את הרכב, ולהגדיל את הכוח שאנו מפעילים על דוושת הבלם. ברכבים מודרניים, מתוצרת מיצובישי ובכלל, מותקנות מערכות נוספות (אלקטרוניות) שמועילות לשמירה על יציבות הרכב ועל בטיחותם של הנוסעים בו בעת הבלימה, ומלבד זאת, מערכות מבוססות מחשב שמשתמשות במערכת הבלמים דווקא בזמן נסיעה, כדי לשמור על יציבותו של הרכב.
כל המערכות הללו עוברות בדיקה בצורה סדירה כשהאוטו נמצא במוסך למטרת טיפול שוטף, ונוזל הבלמים מוחלף כחלק מתכנית הטיפולים, ובצורה סדירה על פי הנחיות היצרן.
החלקים שאני רוצה להתמקד בהם הם דווקא אלו שיש להחליף אותם כתוצאה מהבלאי שלהם בלבד. החלקים הללו קרויים "רפידות/דיסקיות בלם", והבלאי שלהם תלוי בצורה ישירה בכמה משתמשמים בהם. הברקסים עובדים בצורה יעילה כל עוד הבלאי שלהם ברמה סבירה (בהנחה שמערכת הבלמים בכללותה תקינה), וברגע שאחוז הבלאי של הרפידות, המתבטא בעובי הדופן שלהן, מגיע ל 70-80, רצוי להחליפן. את רמת הבלאי ניתן לראות בבירור אחרי שמפרקים את גלגלי האוטו.
ככל שהנהג ברכב לוחץ יותר על הברקס, הדיסקיות עובדות יותר, והבלאי שלהן מואץ. משמעותו של הדבר היא שככל שנאמץ דפוסי נהיגה נכונים יותר, נבלום פחות, ועל ידי כך נפחית את בלאי הרפידות. שמירה על מרחק מספק מהאוטו שלפנינו, תמנע את הצורך להגיב על כל בלימה שמבצע אותו רכב. אם אנו נדרשים לבצע בלימה בכל זאת, {עדיףכדאי ללחוץ על הדוושה לחיצות קצרות ולהימנע מלחיצה אחת ארוכה. במקרה של נסיעה בירידה ממושכת, רצוי שלא לבלום בלימות ארוכות, אלא לתת למנוע לבלום את עצמו. ברכב אוטומט ניתן ליישם זאת בבלימה אחת שמורידה את המהירות לזו הרצויה לנו. הגיר יוריד הילוך בהתאמה ולא יעלה אותו, עד שנאיץ. ברכב ידני, צריך להאט את האוטו ולהוריד הילוך.
הצורך בהחלפת רפידות הבילום מתעורר, כאמור, כשהן מתדקקות. בדרך כלל אפשר לזהות זאת באמצעות רעש שמזכיר חיכוך מתכתי שיגיע מאזור הגלגלים הקדמיים או האחוריים. ברכב ששמטפלים בו באופן סדיר במוסך, אפשר לגלות זאת בזמן בעת הבדיקה השגרתית כחלק מהטיפול או לפני הטסט השנתי.
חשוב ביותר להחליף רפידות בלם בלויות בזמן (בחלק מהרכבים הבלמים האחוריים ידועים כ"נעלי בלם", אבל כל מה שצוין כאן תקף גם לגביהן), אחרת עלולים להיקלע למצב שבו יעילות הבלמים תפגע, עד כדי סיכון חיי אדם. מומלץ להרכיב רק רפידות מקוריות, ולא להסתפק ברפידות חליפיות שמחירן נמוך באופן משמעותי, כיוון ויעילותן אינה בדוקה כשל אלה המקוריות, והבלאי שלהן מואץ הרבה יותר, כך שלרוב העלות הכספית תהיה גבוהה יותר בחשבון מצטבר. מלבד זאת, הנסיעה עם רפידות חליפיות מלווה ברעשי לוואי.