אימון אישי ותהליך פיתוח מנהלים פנים ארגוני
Coaching בגישה שונה
דורית קיי MA פיתוח אישי,יעוץ ארגוני
בשנתיים האחרונות מחלקות משאבי אנוש מדווחות על קיצוצים וצמצומים של תוכניות הדרכה רבות בארגונים, במיוחד בכל הנושאים הקשורים לתחום פיתוח מנהלים ועובדים. יחד עם זאת ,חברות רבות החליטו בכל זאת להשקיע בכוח האדם הפנימי, זאצ במקום להישען על שירותי מיקור חוץ. מבין החלופות הנפוצות לצורך זה נמנות תוכניות אימון אישי Coaching שמטרתן – פיתוח מנהלים בארגון.
אימון אישי פנים ארגוני - מקרה מבחן
עתון TheMarker מתריך 20 ליוני 2009 מדווח על אחת החברות הישראליות במגדל העמק חברת קלא-טנבור שמאמצת תוכנית Coaching למנהליה. במקרה זה, קהל היעד לתהליך פיתוח מנהלים הוא העתודה הניהולית של החברה - עובדים שקודמו לדרגת ניהול בשנתיים האחרונות. בתהליך המתואר, במקום עבודה מול מאמן אישי חיצוני, החברה בחרה להיעזר במנהל מחטיבה עסקית אחרת שמשמש בתור מאמן אישי. מודל עבודה הוא מודל אימון אישי מבוסס על מספר מפגשים כ-10 במסגרת תהליך אימון אישי רגיל.
המפגשים מתקיימים במשרדו של המנהל. מיותר לציין שאותו מנהל המשמש כאן בכובע של מאמן אישי עבר הכשרה קודמת אצל חברה בתחום יעוץ ארגוני שם רכש את כלי ה-Coaching הנחוצים לו לביצוע עבודתו. הייחוד בתוכניות Coaching למנהלים מסוג זה היא הסימולציות וההתנסויות האישיות שהמנהלים עוברים. מאפיין נוסף שמעניין לציין הוא אורך התהליך, שכן כאן תהליכי אימון אישי נפרסים על פני כתשעה חודשים לפחות. בתקופת האימון, בתקופה שבה עומדים מול מאמן אישי, המנהלים מקבלים על עצמם את תפקיד המתאמן – תפקיד שמצריך מהם פתיחות, ענוה וקבלה עצמית וויתור על המיקום של 'יודעי כל' שאותו נוהגים לאכלס. היכולת להתנתק מפונקציות ניהוליות ואחריות ומתחושת מנהיגות שהן יוצרות פותח בפני מנהלים הזדמנות לצמיחה אישית ועסקית ומאפשרת תהליך פיתוח מנהלים הדרגתי ומוצלח.
אימון אישי פנים ארגוני - מדדי הצחלה
שני מדדי הצלחה משמעותיים נקבעו לתהליך Coaching הם: שביעות רצון וביצועים של העתודה הניהולית.
על מנת לבדוק את שביעות הרצון של המנהלים/המתאמנים שהשתתפו במהלך של פיתוח מנהלים, העבירה החברה שאלון שביעות רצון פנימי. מניתוח השאלון הסתבר שהעתודה הניהולית העדיפה מאמן אישי פנים ארגוני על פני אפשרות של מאמן אישי חיצוני. היתרון שציינו, בהתייחסם ליתרון של מאמן אישי פנימי היה - היכרות מקרוב עם התרבות הארגונית של החברה שתרמה לתהליך אימון אישי והפכה אותו יותר ממוקד ומועיל. בנוסף, הקשר הנוסף הזה, תרם לתחושת האמפטיה בין מנהל/המתאמן לבין מאמן אישי וכך סייע לקידום התהליך.
מדד ההצלחה הנוסף היה כאמור ביצועי המשתתפים במסגרת הערכת ביצועים שנתי. את התוצאות הללו עדיין מוקדם להעריך ואם זאת, כבר בשלב מוקדם, ניכר שיפור מהותי ביכולת הניהול של המתאמן מול הכפיפים להם. כאן ככל הנראה תהליך Coaching שעברו תרם לפתיחות, גמישות ואמפטיה.