מילכה בר-מאיר-לאון
תנועה-מחול-תיאטרון
054-4643230
milca@zahav.net.il
מהו ניתוח תנועה לאבאן- ברטנייף, ומה עושים עם זה?
מאמר קצר מאת: מילכה בר-מאיר-לאון, מ.א.
במאמר קצר זה אני מתייחסת למה שקרוי ברבים "שיטת לאבאן", אם כי, למעשה, בין אנשי המקצוע, אין זה נהוג לכנות את שיטת לאבאן "שיטה", אלא "תחום ידע" - גדול, רחב ורב-תחומי. ויש המגדירים את התחום "שיטה ושפה" המשמשות להבנה, צפייה, תיאור ורישום כל צורות התנועה. מה שברור הוא, שאין זה פשוט להגדיר דבר העוסק בכלכך הרבה היבטים של תנועת האדם וחוויותיו האנושיות.
ניתוח תנועה לאבאן-בארטנייף מבוסס על התיאוריות של רודולף לאבאן בדבר מהות התנועה, והוא מתאר, מפרש ומתעד את התנועה האנושית. ה"שיטה" משמשת רקדנים, שחקנים, אתלטים, מורים לחינוך גופני ותרפיסטים מתחומים שונים, והיא אחת משיטות ניתוח התנועה הנפוצות ביותר בעולם. היא (בעיקר בארה"ב), וכוריאולוגיה או "לימודי לאבאן" באנגליה ואירופה. LabanAnalysis נקראת
תחום הידע נוסד ונוצר על ידי ודולף לאבאן עוד בתחילת המאה ה-20. לאבאן, יליד אוסטרו-הונגריה, היה הגאון הכריזמטי של המחול האקספרסיוניסטי- רקדן, כוריאוגרף, אמן, שחקן, ובקיצור- איש הרנסנס של האומנויות. השפעתו של לאבאן על המחול המודרני היתה ועודנה עצומה. במקביל לעבודתו האומנותית, חקר לאבאן את התנועה האנושית ואת המוטיבציה הרגשית-מחשבתית המנחה אותה, ומחקרים אלו היוו את הבסיס לשיעורים שלימד, ולתורה אותה פיתח. לאחר עליית הנאצים לשלטון, ב – 1938, נמלט לאבאן לאנגליה, שם זנח את העבודה האומנותית והתרכז בהוראה ובמחקר. חלק גדול מתחום הידע המוכר כיום בוסס על ידי ממשיכיו – אירמגארד ברטנייף וממשיכיה בארה"ב, מריון נורת', ואלרי פרסטון-דאנלופ, וואלי מאייר, ג'ין ניולאב, ג'ראלדין סטיבנסון ורבים נוספים – באנגליה ואירופה – אשר לקחו את עבודתו ויישמו אותה בתחומי המחול, התיאטרון, התרפיה בתנועה, חקר התנועה, חינוך מיוחד ועוד.
על מנת להסביר מהי הכוריאולוגיה/ LabanAnalysis אשתמש בכמה ציטוטים מפיו של רודולף לאבאן עצמו: הכוריאולוגיה הינה "...מעין דקדוק ותחביר של השפה של התנועה, העוסקים לא רק במבנה החיצוני של התנועה, כי אם בתוכן המנטלי והרגשי שלה." הסדר הכוריאולוגי הינו "החוקים והמבנים הנסתרים של התנועה, אשר כשהם מוכרים לנו באופן מודע – הופכים את התנועה לבעלת משמעות ומובנת."
לאבאן מתכוון בדבריו לכך שהכוריאולוגיה עוסקת בחוקיות של התנועה, החוקיות הנוגעת לאופן בו משתמש האדם במרכיבי התנועה השונים – בגוף המבצע, בפעולות המבוצעות, במרחב, בדינמיקה וביחסים שבין המרכיבים. הכוריאולוגיה מתמקדת בתנועה כישות "עצמאית" הניתנת ללמידה דרך אותם מרכיבים פנימיים שהזכרתי. החוקיות הזו קשורה לתנועה, מטרתה, להקשר בו היא מבוצעת- האם היא תנועה פונקציונלית, או "אומנותית" כמו במחול או במשחק- ומהו המצב המנטלי המבוטא דרכה. העיסוק בתנועה בניתוח תנועה לאבאן-ברטנייף הינו מהמקום הטרום-סגנוני, עוד לפני שמתפתח הסגנון/השיטה (בין אם זה בלט/מחול מודרני/משחק על במה/טאי צ'י/יוגה/ וכד') ולכן ניתן לבחון באופן פרטני כל אחד מתחומי התנועה וסגנונותיה לאור עקרונות ה"שיטה".
חשובה ביותר כאן היא נקודת המוצא של לאבאן כי התנועה "מייצרת ומבטאת" את הצד המנטלי והרגשי של האדם. לתנועה ולעולמו הפנימי של האדם יש יחסים דו-כיווניים. כלומר, התנועה משפיעה לא רק על גופנו, כי אם גם על שכלינו ורגשותינו, ובו בזמן היא גם מבטאת את הצדדים האלה. מתוך נקודת המוצא הזו ניתן להבין מדוע וכיצד הפכה הכוריאולוגיה חשובה ומשפיעה כלכך הן בתחומי התרפיה (תרפיה בתנועה, ותרפיות-גוף אחרות) והן בתחומי הבמה – המחול, התיאטרון, האופרה.
כיום, בעיקר בארה"ב, הורחב תחום הדעת והוא כולל גם את עבודתה של אירמגארד בארטנייף (תלמידה וקולגה של לאבאן) ושל ממשיכיהם, והוא נקרא לאבאן/ברטנייף
((Laban/Bartenieff Movement Analysis or Laban Movement Studies. התחום כולל את המרכיבים הבאים:
- יסודות בארטנייף, כולל תחום הנקרא "קישוריות גופנית"
- ניתוח תנועה לאבאן
- קינסיולוגיה/אנטומיה
- כתב תנועה לאבאן
תרומתו הגדולה ביותר של לאבאן לחקר התנועה טמונה בתיאוריה שלו על השימוש בחלל/מרחב (Choreutics) ובתיאוריה של השימוש בדינמיקה (Eukinetics) ממנה גם נגזרה התיאוריה של "המאמץ" או Laban's Effort . תיאוריות אלו אפשרו לא רק הבנה של התופעה התנועתית,חקירתה, ופירושה, אלא גם פיתוח סדרות תרגילים המאפשרים לשכלל את היכולות המרחביות והדינאמיות של המתנועע. בנוסף התייחס לאבאן גם לאספקטים ההבעתיים והבימתיים של החלל והדינמיקה, והתיאוריות שלו בדבר הרמוניה מרחבית, למשל, משמשות כוריאוגרפים ובמאים בעולם כולו.
ניתוח תנועה לאבאן נלמד באופן הוליסטי, רב-תחומי. העבודה משלבת בין הצדדים המעשיים לעיוניים, תוך תשומת לב מתמדת לצדדים הרגשיים. הלמידה נעשית ברובה בסטודיו, בתנועה – תוך שילוב של התנסות חווייתית-תנועתית, חקירה ושכלול תנועתי, בחינה של מצבים רגשיים שעולים, ולמידה תיאורטית. כלומר, התיאוריה נלמדת דרך העשייה, והעשייה משתכללת דרך הבנת התיאוריה. הלמידה מאפשרת ללומד לפתוח, למקד ולהבהיר את ערוצי התנועה, הרגש והחשיבה שלו, כשמתוך נקודה זו הוא יכול לשכלל את עבודתו כמבצע (רקדן, שחקן, אתלט ועוד), כמורה (בתחומי מחול, משחק, תנועה, יוגה) וכמטפל.
ניתוח תנועה לאבאן נלמד ברוב המכריע של קורסי המחול והמשחק באוניברסיטאות ובקולג'ים בארה"ב ואירופה, ובחלק גדול מקורסי התרפיה הגופנית והתרפיה בתנועה בעולם. בשנים האחרונות קיימת פריחה בתחום, עם העניין העולמי הגובר ביחסים שבין הגוף-הנפש-הדעת. בנוסף, מאז התפתחות תוכנות המחשב הגראפיות, הוא משמש כבסיס לניתוח תנועה אנושית לצורך סרטי אנימציה, תוכנות העוסקות באספקטים ארגונומיים של תנועת האדם, ועוד.
באופן אישי, אני מוצאת שתי אמירות משמעותיות ביותר בעבודתי: אמירה של לאבאן כי "האדם נע על מנת לספק צורך" – גופני, רגשי, מחשבתי, ואמירה של ברטנייף כי "התנועה איננה מסמלת את הביטוי. היא עצמה הביטוי." מבחינתי, שתי אמירות אלה הן נקודת המוצא לכל עבודתי התנועתית והמחולית, ויותר מכך – הן הסיבה מדוע אני עוסקת בתחום זה!!!
מילכה בר-מאיר-לאון
milca@015.net.il
מילכה לאון – עוסקת במחול ותנועה מגיל צעיר בעלת תואר שני מ Laban Centre Londonמלמדת מחול מודרני, כוריאוגרפיה וLabanalysis בארץ ובחו"ל. יזמה וקיימה קורסים והשתלמויות שונות בתחומים המשלבים בין המחול וLabanAnalysis לרקדנים, שחקנים ותירפיסטים