חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עושים סדר בעסק: נהלי עבודה מהם?

מאת: חנן זוגלובקניהול10/03/20091408 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עושים סדר בעסק: נהלי עבודה מהם?

כמה זמן לוקח לך לקחת עובד חדש לגמרי ולהפוך אותו ל-שד משחת בתפקיד החדש?

כמה זמן שלך הולך לאיבוד על תיקון תקלות שאחרים גרמו בעסק שלך? נכון שלפעמים אתה פשוט לא מבין כיצד הם הצליחו ליצור מהומה כה סבוכה?

מכיר את התופעה שכולם מגיעים אליך לקבל הנחיות, הכוונות והסברים כיצד לבצע כל פעולה ופעולה בתפקיד שלהם? מעין סוג של ראש קטן?

אם אתה בתפקיד ניהולי ואתה מכיר לפחות מקרה אחד מהאמורים לעיל, כנראה שאתה לא משתמש בכלי הניהולי שידוע בכינויו "נהלי עבודה" כמו שצריך.

הצד השני של המטבע.

לקוח שלי (עסק עונתי ומאוד אינטנסיבי) סיפר לי פעם שבאמצע העונה היה עליו להחליף את מנהל התפעול שלו ואת מנהלת השיווק שלו בעסק.

"בעבר, זה היה ממוטט לי את העסק. הכול היה נופל עלי במכה אחת והייתי צריך שתי עונות כדי להתאושש מהנזק ולחזור למחזורים הישנים שלי".

באותה עונה בה הוחלפו שני המנהלים, העסק הכפיל את מחזור המכירות שלו מבלי שדבר נפל על גבו של המנהל, למרות שההחלפה בוצעה במהלך העונה.

לא רק זאת, אלא שהרווחיות התפעולית עלתה בעשרות אחוזים.

ברור מאליו שאותו בעל עסק היה מרוצה. הסוד שלו, אגלה לכם, היה שימוש נכון בנהלי עבודה.

מהם נהלי עבודה?

  • הגדרה מפורטת ומדויקת כיצד מבצעים משימות שונות כלליות,
  • הגדרה מדויקת ומפורטת של התהליכים השונים שמתקיימים באזורים ארגוניים
    ואשר ביצועם מביא לתוצאות ידועות מראש.
  • פירוט של הפעולות הנכונות שיש לבצע על מנת לגרום למוצרים הסופיים של החברה
    להופיע במהירות רבה ובאיכות גבוהה בהתאמה עם מדיניות החברה (ראה מאמר מהי מדיניות).

הגדרה מפורטת ומדויקת כיצד מבצעים משימות שונות כלליות

כדי להביא לייצור של דבר מה טוב, יש לעקוב אחר המתכון הנכון.

בין אם אתה אופה לחם, מייצר מנוע של פרארי בעבודת יד או מכין דו"ח רווח והפסד בעסק, אתה חייב להגדיר את המתכון הנכון.

אם לא תעשה כך, זה יתבצע באופן שונה כל פעם ופעם.

כיצד לוקחים הזמנה מלאה מלקוח (כולל: החתימה על כל המסמכים, הערבויות, הבטוחות ואיסוף מלא ומדויק של כל הנתונים הנדרשים לתחילת העבודה ללא שום קשר נוסף עימו)?

כיצד מכינים את המטבח במסעדה כך שהלקוחות יקבלו שירות מלא ומהיר יחסית גם כאשר המסעדה מלאה?

כיצד בודקים את המוצר המוגמר בחברת היי-טק כך שהלקוחות יקבלו מוצר שעומד בתקן הנכון?

כל אלו ועוד ראויים להפוך לנהלי עבודה.

הגדרה מדויקת ומפורטת של התהליכים השונים המתקיימים באזורים ארגוניים.

מאחר ועסק מורכב מתנועה של חלקיקים (כספים, נתונים, ניירות, לקוחות, מכונות, ציוד, חומר גלם ועוד) על פני מסלול מסוים, ישנה אינטראקציה בין מספר חלקים בארגון על מנת שייווצר רווח.

לפעמים לא מספיק שכל אדם בעצמו יכיר את "המתכון" כדי לבצע דבר זה או אחר.

צריך שכולם ידעו לעבוד האחד עם השני בצורה מתוזמרת ומתואמת.

על איש המכירות לעשות עבודת הכנה מספיק טובה (ניירת, נתונים ועוד) לפני הייצור. עליו להעביר את הנתונים בצורה מספיק מדויקת לאיש הייצור כדי שאיש הייצור יוכל לייצר את העבודה במהירות ויעילות ללא התעסקות נוספת עם דברים שקשורים למכירות או ללקוח (אולי מלבד האספקה).

אבל אם ההזמנה (המדויקת) מונחת בתא דואר שאיש הייצור לא מחפש בו; אם היא לא מועברת בזמן אלא ברגע האחרון ללא התרעה מספקת; אם לא ברור מי אחראי לתאם את מועד המסירה או מקום המסירה או הגביה (חוסר בהירות בחלוקת התפקידים)- אתה תראה חוסר יעילות, ריבים, מהומות, לקוחות לא מרוצים ומנהל שפשוט עמוס וטובע בשטויות ששורפות את משאבי העסק (כסף) ואת הסבלנות שלו.

הפתרון הנכון הינו הגדרה מדויקת של תהליכי העבודה ורצפי תהליכים נכונים בתוך העסק.

אזהרות וטיפים.

  1. אל תתחיל בתהליך אם אינך רציני לחלוטין לגביו שכן הוא ייתפס בעיניך כבזבוז זמן.
    צריך להיות לך ברור מה אתה פותר עם הפעולה. אם אתה רוצה נהלים כיוון שזה דבר
    יפה או מעניין לעשותו, רכוש את קובץ הנהלים מהאינטרנט ותלה אותם לקישוט בעסק.
     
  2. נהלי עבודה נכתבים תמיד בנוכחות המנהל הבכיר באזור ולעולם לא ע"י בעל התפקיד
    הזוטר בלבד (שיכול להיות נוכח גם הוא). 
     
  3. נהלי עבודה משתלבים עם מדיניות העסק. פעמים רבות ללא הגדרת מדיניות נכונה לעסק,
    נהלי עבודה ייתקעו או לא יעלו יפה.
     
  4. הרצה: פעמים רבות אתה קובע נהלים שנראים הגיוניים ונכונים. רק ניסיון ליישם אותם בפועל
    יראה לך את עקב אכילס שלהם. הייה מוכן לחזור לשולחן השרטוטים ולתקן את הנוהל הבעייתי.
     
  5. הסכמת הצוות: כדאי להתחיל תהליך כזה עם הסכמת הצוות להשתתף בו.
    ככלות הכול הצוות הוא אשר עומד לחיות עם הנוהל. ניסיון ´להנחית´ נוהל מלמעלה ללא שיתוף
    הגורמים שיחיו עם הנוהל בעתיד יהיה תמיד בזבוז של זמן.
     
  6. הטמעה: נוהל, לאחר שנכתב, יש להטמיע על ידי קריאה, תרגול ואימון ביישום בשטח.
    זוהי פעולה חוזרת שוב ושוב ושוב ללא הרף. נהלים תמיד יוצאים משימוש אם אינם מתורגלים
    והצוות אינו חוזר עליהם.
     
  7. אכיפה: הבן שלאחר שקבעת נוהל עבודה תמיד תצטרך לאכוף אותו. בכל פעם שיפסיקו להשתמש בו צרות ינבעו. לפיכך בכל פעם שתראה צרות מתעוררות שאל את עצמך "איזה נוהל מופר?" ואכוף אותו. 

העובד החדש

אם עשית עבודה טובה בהגדרת נהלי עבודה, תוכל לקחת כל עובד חדש ולתת לו ללמוד בעצמו את התפקיד בעזרת הנהלים.

החפיפה תתבצע בכפוף לנהלים והעובד יוכל תמיד לחזור לנהלים ולרענן את זכרונו.

תוכל לענות על כל שאלה בהפניית הגורם "גוזל הזמן" לנהלים.

היעילות והמהירות יעלו ועימם הרווח הנקי של העסק.

בהצלחה!

כותב המאמר הינו חנן זוגלובק, מומחה בניהול ויועץ בכיר בעוצמה עסקית - שמספקת שירותי יעוץ עסקי ויעוץ ארגוני

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חנן זוגלובק, בעל ניסיון מצטבר של למעלה מ 47 שנים בהכשרת מנהלים, איש תעשיה רב פעלים, בעל ידע מקיף בניהול, יועץ בכיר ומבעלי עוצמה עסקית יועצים בע"מ -  שמספקת שירותי ייעוץ עסקי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חנן זוגלובק

מאת: חנן זוגלובקעובד-מעביד12/04/091691 צפיות
במאמר זה נסקור את הדרך לתגמול נבון של עובדים. כיצד מתגמלים עובדים בצורה נכונה? מהי השיטה שגורמת להעלאת הייצור והפרודוקטיביות של עובדים?

מאת: חנן זוגלובקשיווק12/04/091609 צפיות
מכירות, אפילו בזמן מיתון, הן פונקציה המורכבת מכמה כלים שהינם חיוניים ביותר. במאמר זה חנן זוגלובק מבהיר מהו הכלי העסקי המאפשר לבעלי עסקים "להרגיש" את השוק ולתקשר אליו בצורה מתאימה לצרכיו.

מאת: חנן זוגלובקייעוץ עסקי16/03/091463 צפיות
במאמר זה חנן זוגלובק סוקר את אחת הבעיות הנפוצות ביותר בתהליכי מכירה המסתכמות באחוזי סגירה נמוכים. מה אפשר לעשות כדי לשפר את תהליך המכירה? קרא במאמר הבא!

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201625 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201799 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201755 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201535 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201438 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201303 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201219 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica