השאלה המרכזית הנשאלת בבואנו לבחון את הטיסנים החשמליים היא "מדוע דווקא חשמל ?"
הלא על פניו ניראה שלטיסני הדלק מירב היתרונות: טיסני הדלק פופולאריים יותר בארץ ולכן המבחר גדול יותר, המנועים חזקים ויעילים והאפשרות לקבלת עזרה מקצועית מבעלי ניסיון הוא רב, ובכל זאת…
טיסנים חשמליים נהנים ממספר יתרונות ייחודיים ובניהם : אפשרות הטסה בכל מקום כדוגמת שדה פתוח, פארקים עירוניים (כפארק הירקון) ולעיתים אף באצטדיונים ומגרשי ספורט. יתר על כן, אין מניעה מלהטיס בסמוך לשכונות מגורים מכיוון שנושא הרעש כלל אינו קיים (המנועים החשמליים שקטים להפליא - בגובה לא רב כבר לא ניתן לשמוע את רעש המנוע). מעבר לשקט קיים הניקיון והאסטטיות שבתפעול הטיסן, לא עוד ידיים מלוכלכות מדלק ובלזה ספוגה בשמן, הכול נעשה בלחיצת כפתור !
סוגי טיסנים
את הטיסנים אחלק לשתי קבוצות עיקריות:
- דאונים חשמליים – דאון חשמלי הינו דאון לכל דבר הנעזר במנוע חשמלי על מנת להגיע לגובה טיסה/דאייה מספק. המנוע מופעל לסירוגין במטרה לצבור גובה. עם כיבוי המנוע מתקפל המדחף כדי לאפשר דאייה עם מינימום התנגדות. משך השהייה באוויר תלוי בעיקר במיומנות המטיס וביכולתו "לתפוס טרמיקות". הדאונים החשמליים לרוב בעלי מוטת כנפיים גדולה מטיסנים ממונעים רגילים (מינימום 2 מטר). "תופעת לוואי" הקיימת בדאונים חשמליים בהשוואה לדאונים רגילים (שלא נעזרים במנוע) היא המשקל הרב הנובע מהסוללה והמנוע וכתוצאה מכך מהירות הטיסה גבוהה יותר, עובדה המקשה, לעיתים, על מטיסים מתחילים. יש לציין, כי במשפחת הטיסנים, קבוצת הדאונים החשמליים תופסת נתח ניכר וצוברת פופולאריות רבה. דאונים אלה ניתנים לקניה גם בארץ, לרוב במתכונת ARF וכוללים מנוע ומדחף (פרופלור).
- טיסני מנוע חשמליים – טיסנים "רגילים" הנעזרים בכוח המנוע במשך כל שהותם באוויר. המגוון הוא אדיר וכולל שני סוגים עיקריים : א. טיסני פארקים –SLOW FLYERS AND PARK FLYERS (קלי משקל ואיטיים) הניתנים להטסה בשטחים קטנים יחסית ולעיתים אף בחצר האחורית או ברחוב. מגבלתם העיקרית היא הרוח, סוג זה של טיסנים יטוסו בבטחה בימים שבהם הרוח כמעט ואינה נושבת ב.ARF, ARC ו-KIT . לעיתים עשויים מבלזה ולעיתים מפלסטיק וקלקר (סוג מיוחד של קלקר – עמיד בפני התרסקויות). הדגש בטיסנים אלו הינו המשקל, יש לבנותם כך שיהיו קלים ככל האפשר. לצורך כך נעזרים בציוד ואביזרים נלווים מיוחדים (ראה בהמשך). אציין, כי כל טיסן מנוע דלק רגיל ניתן להפוך לטיסן חשמלי ע"י מספר שינויים (בחלק מהמקרים כרוך בהוצאה כספית מכובדת). סוג זה של טיסנים צובר תאוצה רבה בארץ והמגוון גדול. טיסני המנוע הרגילים הניתנים לקניה ומגיעים בכל מתכונת אפשרית.
אביזרים נלווים
הבעיה המרכזית שבתחביב הטסת טיסני רדיו היא העלות הגבוהה, על אחת כמה וכמה, בטיסנים החשמליים. המוטו המנחה את חובבי החשמל הוא "קנה זול, קנה פעמיים". אכן, הציוד האיכותי יקר אך כדי להמשיך ולהתפתח בתחום כדאי לבצע את ההשקעה הראשונית שתתאים גם לפרויקטים עתידיים. להלן המרכיבים העיקריים הנדרשים לטיסנים חשמליים.
- מנוע חשמלי – קיימים סוגים רבים של מנועים המחולקים עפ"י גודלם (350, 400, 500…) ועפ"י איכותם. המנועים הפשוטים ביותר עשויים לעלות כ- $10, אלו הם מנועים זולים ובסיסיים שאינם מסוגלים לעמוד בזרמים גדולים ונוטים להתחמם יתר על המידה. עם זאת הם משמשים מטיסים רבים. עלות החלפתם אינה גבוהה ומכאן הפופולאריות הרבה שלהם. כאשר עולים בסולם המנועים קיימים מנועי הקובאלט (סוג של מתכת) וה-BRUSHLESS MOTORS, מנועים אלה יכולים לעמוד בזרמים גבוהים ובטמפרטורת עבודה גבוהה. מחיר מנועים אלה עשוי להגיע לעשרות דולרים והם בעלי תוחלת חיים ארוכה מאוד וכמו כן, ניתן להחליף חלקים פנימיים במנועים אלו שנשחקו כתוצאה מבלאי מבלי להחליף את המנוע כולו.
כדי לייעל את פעולת המנועים ניתן להשתמש ב-GEAR BOX מערכת של גלגלי שיניים המאשרים שימוש במדחף גדול יותר שיביא לנצילות גבוהה של פעילות המנוע (אך זהו כבר מאמר בפני עצמו).
- א. בקר מהירות אלקטרוני ELECTRONIC SPEED CONTROL - המצערת החשמלית של הטיסן - אביזר זה מתחבר בקצהו האחד למנוע ובשני לסוללה ומווסת את זרימת החשמל למנוע ובכך מחליש/מחזק את פעולתו. בקרי המהירות נמדדים עפ"י הזרם אותו הם יכולים לספק למנוע מבלי לפגוע בפעילותם (A10 , A20…).
- ''BATTERY ELIMINATOR CIRCET ׁ,BEC)) – פונקציה של בקר המהירות המאפשר שימוש בסוללת המנוע להפעלת הסרוואים (מבטל את הצורך בסוללה נפרדת לסרוואים). כאשר הסוללה נחלשת נפסקת אוטומטית פעילות המנוע ונשאר מספיק מתח להנחתת הטיסן בעזרת ההגאים (משמש בעיקר לדאונים חשמלים שבהם ההקפדה על המשקל רבה).
- סרוואים ורסיבר : בטיסנים חשמליים ניתן דגש לגודלם ומשקלם של המרכיבים הללו ולכן כמעט ולא משתמשים בגדלים סטנדרטים, אלא, במיני/מיקרו.
- סוללות – הסוג היעיל והנפוץ ביותר כיום הינו סוללות הליתיום. הסוללות נבדלות זו מזו ב"קיבולת" שלהן. ככל שה"קיבולת" רבה יותר כך יפעל המנוע פרק זמן ארוך יותר אך עם זאת משקל הסוללה יגדל גם כן. סוללות בודדות הן במתח V3.7 ולכן בכדי לקבל מתח מספק לפעולת המנוע מחברים מספר סוללות יחד בכדי להגיע למתחים נפוצים כגון V7.4 ו- V11.1 ,מאפיין נוסף וחשוב של הסוללות היינו מקדם פריקת הזרם של הסוללות המוכפל בקיבולת הסוללה(C) וכך מתקבלת צריכת זרם מקסימאלית שניתן לצרוך על ידי המנוע (וכך גם להתאים סוללה למנוע ולהפך).
- מטען – מרכיב חשוב ביותר שבעזרתו נטענות הסוללות לפני כל הטסה (מקביל למילוי דלק בטיסני דלק). עפ"י רוב יופעלו המטענים ממצבר המכונית (V12) ולעיתים מהחשמל הביתי. המטענים הפשוטים פועלים על טיימר המפסיק את פעולתם לאחר פרק זמן מסוים. מטענים מתקדמים יותר (ומומלצים כמובן) הינם ה-PEAK CHARGERS שפעילותם נפסקת אוטומאטית כאשר הסוללה מגיעה לטעינה מקסימאלית, עובדה המבטיחה זמן פעולה ארוך של הסוללה ומונעת הטענת יתר שעלולה להרוס את הסוללות ! מחירי המטענים שונים ומגוונים, החל מ20- $ לפשוטים (מספר מצומצם של סוללות) והשמים הם הגבול.
הערות ודגשים
הרכבת המערכת החשמלית בטיסן אינה מורכבת ומצריכה לרוב ידע מועט בחשמל ואלקטרוניקה, אולם, לעיתים כדאי להתייעץ עם בעלי ניסיון.
זמני הכנה והטסה : טעינת הסוללות ברוב המטענים אינה לוקחת יותר מ 30 – 45 דקות כך שאין בעיה להחזיק 2-3 סוללות ובזמן ההטסה להטעין את האחרות. החלפת הסוללות קלה ופשוטה ואינה נמשכת יותר ממספר שניות. משך ההטסה תלוי מאוד באופן ההטסה, זאת אומרת : הטסה במצערת מלאה עשויה להימשך מספר דקות בודדות, אך שימוש נכון במצערת יכול להביא ל: 10 – 15 דקות ובדאונים לשעה ואף יותר!
איך להתחיל
בציוד הראשוני כדאי להשקיע ככל שניתן. בראש ובראשונה במטען. ככל שהמטען טוב יותר כך הוא יוכל לשמש אותנו לטווח ארוך יותר ובסוללות ששילוב של שניהם יפיק תוצאות חיוביות של אורך חיים גדול וזמני הטסה גבוהים.
לגבי טיסנים המגוון הוא גדול וניתן להתייעץ בחנות ולבחור בטיסן המתאים ביותר לכם