חלפים לרכב יש מסוגים שונים וממשפחות שונות וכמובן מיצרנים שונים. אני דווקא רוצה להתמקד באחד די קטן אך חשוב מאין כמוהו, מתג ההצתה המכונה גם בלשון העם בטעות, סטרטר.
מתג ההצתה של הרכב הוא בעל מספר תפקידים. ראשית הוא זה ששולט על הכוח החשמלי של כמעט כל האביזרים החשמליים ברכב ומשמש חוצץ בינם לבין סוללת הרכב כשהרכב דומם.
בנוסף, וכאן שימו לב להפרדה בין סטרטר לבין, מתג ההצתה, המחבר את הסטרטר לבטרייה של הרכב ובכך מאפשר לסוללה לשלוח נחשול עוצמתי של זרם ישירות לסטרטר בעת הדלקת הרכב.
בדרך כלל למתג ההצתה של הרכב יש ארבעה מצבים. Off, accessories, on, וכמובן start. קיימים רכבים עם שני מצבים, off ו- lock כאשר הראשון מכבה את הרכב והשני מאפשר להוציא את המפתח ממתג ההצתה.
כאשר מפתח הרכב נמצא במצב של אביזרים, accessories, אביזרי רכב חשמליים מסויימים ניתנים להפעלה כגון הרדיו ואילו אביזרים חשמליים ברכב כמזגן הזוללים כוח רב מסוללת הרכב אינם פועלים על מנת למנוע מהבטרייה להתרוקן בטרם עת.
מצב on במתג ההצתה יפעיל את כל מערכות הרכב כולל מערכות כמו משאבת דלק ועוד.
במצב זה כמובן המנוע של הרכב עובד ולכן כל המערכות יכולות לפעול.
מצב start הוא המצב בו הסוללה של הרכב שולחת נחשול עוצמתי של זרם ישירות לסטרטר בעת הדלקת הרכב. מצב זה הוא מצב קפיצי כך שכשאר משחררים את האחיזה מהמפתח הוא חוזר למצב on שבמתג ההצתה.
כאשר מתעוררת תקלה במתג ההצתה זה אומר שיש בעיה בבית הפלסטיק של המתג או עם חוטי הצתה של המערכת. במצב זה הרכב עלול בכלל לא להניע. במצבי תקלה אחרים אפשר כי הקפיץ תקול ובכך יש להחזיר ידנית את המפתח למצב on לאחר התנעת הרכב ואפשר שהצילינדר של המנעול תקול ואז מתעוררות בעיות של תפעול מתג ההצתה עם המפתח.
החלפת מתג הצתה יכולה להיות עניין די מסובך כאשר מדובר במכוניות חדישות עם מערכות הגנה נגד גניבה.