1. מהי תרומתו של הספר לנושאים המטופלים בתוכנית הקורס ו/או לעבודתך עם מחוננים / מצטיינים ?
1. אחד הנושאים המרכזיים של האשכול השני בקורס עסק בפיתוח מיומנויות חשיבה ,חקר ומטה קוגניציה של התלמידים גני ילדים והמורים כאחד.
הספר "הכיתה החושבת " עוסק בהוראת החשיבה , ובעיקר בשאלה - כיצד להפוך את תרבות הכיתה לתרבות של חשיבה ואת הכיתה לסביבת למידה התומכת בפיתוח מיומנויות , גישות , ערכים והרגלי חשיבה ומעודדת אותם .
המטרה של הוראת החשיבה היא להכין את התלמידים לקראת עתיד שבו יהיו מסוגלים לפתור בעיות ביעילות ובדרך יצירתית , לקבל החלטות לאחר שיקול דעת מעמיק ולהמשיך ללמוד לאורך כל תקופת חייהם .
2. מהו הידע החדש שרכשת בעקבות קריאת הספר , וכיצד הוא מתקשר לידע הקיים אצלך ?
2. הספר בוחן שישה מימדים של חשיבה טובה ומציע טכניקות להקיינתם ודוגמאות ליישומם בכיתה :
שפת החשיבה - (עמ' 7-14 ) מתייחסת למונחים ולמושגים שבהם משתמשים בכיתה כדי לדבר על חשיבה ,ולדרך שבאמצעותה השפה שבה משתמשים המורה ותלמידיו מעודדת ומפתחת חשיבה ברמה גבוהה.
נטיות חשיבה - ( עמ' 39 -45) מתייחסת לעמדות ולערכים ולהרגלים הקשורים בחשיבה ,ולמה שסביבת הכיתה מסוגלת לעשות על מנת לעודד דפוסים פוריים של התנהגות אינטלקטואלית .
מטא קוגניציה - ( עמ' 69 -75 ) מתייחס לחשיבה של התלמידים על תהליכי חשיבתם הם וכיצד תרבות כיתה יכולה לעודד תלמידים לשלוט על חשיבתם כך שתהה יצירתית ויעילה.
הרוח האסטרטגית - (עמ' 103 - 108 ) גישה הדוחפת את התלמידים לגבש אסטרטגיות חשיבה ולהשתמש בהן בתגובה לאתגרי חשיבה ולמידה .
ידע מסדר גבוה- ( 135 - 141 ) כל מה שמעבר לידע העובדתי של החומר .ידע הקשור לדרכים של הדיסיפלינות השונות פותרות בעיות , משתמשות בהוכחות ועורכות חקירות .
העברה - (165 - 171 )הוא יישום ידע ואסטרטגיות הנובעים מהקשר אחד -בהקשר אחר . כ"כ בחיבורים בין שטחי ידע שונים .
כמורה למדעים , דרך החקר ומיומנויות חקר הן דרך העבודה הנהוגות בהוראת הדסיפלינה המדעית ועל פיה אני מלמדת שנים רבות . לכן , חלק הגדול מן המימדים הנ"ל , מוכרים לי.ההצעות לדרכי היישום בכיתה - יעילות ומעשיות וטוב לרענן את דרכי העבודה.
3. בחר נושא המטופל בספר , הסבר כיצד הספר מטפל בו ורשום האם עמדתך האישית תואמת את עמדת המחברים ואת דרך טיפולם בנושאים.
3. דרך הטיפול של המחברים בהקניית כל המושגים/ רעיונות נעשית בשני שלבים :
שלב ראשון -הקניית המושג / הרעיון.
בשלב השני- דרכי יישום בכיתה .
בשני השלבים המחברים מטפלים במושג / רעיון באמצעות תבנית קבועה כפי שיוסברו להלן. לדוגמה ,הקניית אחד ממדי החשיבה- "הרוח האסטרטגית " :
א.מתן הסבר בדבר חשיבות של קבלת החלטות בדרך אסטרטגית .
ב. הבאת דוגמאות מחיי היומיום כיצד נעשה שימוש באסטרטגית קבלת החלטות .
ג. הפעלת התלמידים בפעילות המחייבת אותם להפעיל אנטראקציה בינם לבין עצמם , ולהשתמש באסטרטגיות לקבלת החלטות .
ד. משוב - הכוונה לחיפוש דרכים אפשריות נוספות ,ייעוץ הכוונה ולא בקורת.
הדרך המובאת ע"י המחברים היא שיטתית, מובנית , חוזרת על עצמה וניתנת ליישום קל בתחומים / נושאים שונים . זוהי הסיבה שקל לי להתחבר אליה .
השיטה מפתחת תרבות של חשיבה ויכולה לשרת את הלומדים אותה כל ימי חייהם .
4. חבר קטע קצר של תמיכה בספר תוך שימוש במושגים תאורתיים שנלמדו בתכנית .
ספר זה עוסק בעיקר בשאלה- כיצד להפוך את תרבות הכיתה לתרבות חשיבה. יש כאלו השוקדים על הקניית מיומנויות חשיבה- מיומנויות חשיבה ביקורתית , יצירתית , פתרון בעיות וכו' . הקניית מיומנויות אלה אינן מבטיחות שהתלמיד אכן יעשה בהן שימוש והן תהפוכנה לחלק מההתנהגויות היומיומיות שלו . כדי שהדבר יקרה יש לטפוח סביבה מעריכה ותומכת . סביבה שבה כולם כולל המורה מתאמצים להיות חושבים , חקרנים , בעלי דמיון ושהתנהגות זו זוכה לתמיכת הסביבה.
באמצעות ממדי החשיבה חושפים את התלמיד/גני ילדים למושגים על חשיבה מה שמעודד אותם לחשיבה ברמה גבוהה.אמנם , ליכולת קוגניטיבית תפקיד חשוב במרכזי החשיבה ,אך חושבים טובים מאופיינים בנטיות החשיבה שלהם - נטיות המכוונות לחקור , לדרוש ולבדוק בתחומים חדשים , לחפש הבהרות ולחשוב באופן בקורתי .באמצעות ניהול חשיבה התלמידים לומדים לחשוב על חשיבתם ולהיות מודעים למהלכי חשיבתם לפני האתגר החשיבתי , במהלכו- ואחריו (רפלקציה ) .המודעות היא זו שעוזרת להם בבחירת אסטרטגיה זו או אחרת . ובסוף -להעריך את תוצאות מעשיהם (הערכה ).
בכיתה בעלת תרבות חשיבה, בנוסף לידע עובדתי של חומר , דרכים לפתרון בעיות , שימוש בהוכחות ובראיות ועריכת חקירות בדיסיפלינות השונות (שאלות חקר ) לתלמידים ידע מסדר גבוהויכולת גבוהה לחיבורים בין תחומי ידע שונים .
. חבר קטע בקורת קצר על הספר שקראת . השתמש במושגים התאורטיים שנלמדו בתכנית .
5. החברה בה אנו חיים הופכת מתוחכמת מבחינה אנטלקטואלית , מתקדמת מבחינה טכנולוגית וחזקה יותר מבחינה כלכלית .אך במקביל יש גילויי אלימות ופשיעה רבים בקרב החברה בכללם גם בחברת הילדים . פסיכולוגים נדרשים לטפל בבעיות אישיות ובין-אישיות רבות .
לא די בהקניית ידע בכיתה ,ולא די בהקניית מיומנויות חשיבה . הוראה טובה היא זו המשלבת גם את האנטליגנציה הרגשית . ההבטים החברתיים והרגשיים לא טופלו כלל בספר . במקביל לניהול מחשבות יש להגביר גם את המודעות העצמית לגבי התחושות ,הרגשות ,האמפטיה ולקשר החברתי.