אחת השאלות שמעניינות אנתרופולוגים רבים בתחום של אספנות היא, מתי מחליט האדם להיות אספן? האם הוא מתחיל בכך לפני שיש לו את הפרט הראשון באוסף או רק אחרי שהוא מגלה שהצטברו אצלו מספר פריטים ואז הוא כבר מחליט לפתח את התחביב הזה של אספנות? אם תרצו זו שאלת הביצה והתרנגולת של תחום אספנות
אסור לזלזל בתחום או באנשים שנמצאים עמוק בתוכו. לעיתים זה גוזל מהם זמן רב, וכן הם משקיעים בו כסף רב. זה יכול להיות אספנות בולים, אספנות כרטיסים, אספנות קלפים, אספנות מציתים, ואפילו אספנות של תחתיות בירה. מה שיפה בתחום של אספנות שאין בו כללים אשר קובעים מה מותר ומה אסור לאסוף. מה שברור הוא שיש כללים מיהו אספן רציני ומיהו אספן חובבן.
אספן רציני הוא אספן שלא רק אוסף אלא גם חוקר את מקור ושורשי הפריטים אותם הוא אוסף, זה אספן שיתאמץ ויאסוף פריטים מכל העולם, אספן יסדר את האוסף שלו בסדר מסוים (א"ב, כרונולוגי ועוד) והוא ינסה להציג לראווה את האוסף שלו. אחרת מה הטעם בו?
כמו שצוין יש הרבה סוגי אוספים, אך יש אספנות אחת שעולה על כולן, לא רק בגלל ההשקעה הכספית שלה אלא בגלל היוקרה שבה והעובדה שהיא מושכת את העין יותר מכל. מדובר כמובן באספנות רכב
מהו רכב אספנות וכיצד משיגים אחד כזה?
רכב אספנות מוגדר כרכב שגילו עולה על הגיל שבו בדרך כלל מופסק השימוש בו. באופן עקרוני כל רכב יכול להיות ביום מן הימים רכב אספנות, אך סביר להניח שרק מעטים יזכו ליוקרה הזאת, שכן ככל שהם נדירים יותר כך הם ייחשבו יותר בעולם של רכבי אספנות.
בישראל אגב ההגדרה של רכבי אספנות מעט שונה. רכב אספנות מוגדר כרכב שעברו שלושים שנה משנת ייצורו, וכן הוא נרשם במשרד התחבורה כרכב אספנות. אופנועים, משאיות ואוטובוסים אינם מוכרים בישראל בתור רכבי אספנות. זאת אגב להבדיל ממדינות מערב אחרות שמכירות לפחות באופנועים כרכב אספנות.
יתרונות וחסרונות של רכב אספנות
רכב אספנות בישראל זוכה למספר הטבות, פטור מאגרת רישוי בתקופה בה הוא לא נמצא בשימוש, הנחה של 75 אחוז בביטוח חובה, ביצוע טסט שנתי אחד, וכן ניתן להעביר עליו בעלות גם אם הרשיון לא בתוקף.
מנגד רכב אספנות לא יכול לנסוע בישראל בבקרים בשעות העומס, וכן לא כל חברת ביטוח מסכימה לבטח רכב כזה, הן בגלל העלויות היקרות שלו והן בגלל הפוטנציאל שלו לתאונות. חשוב לציין עוד רכבי אספנות נחשבים מזהמים יותר מרכבים חדשים, זאת בגלל שבעבר לא היה נהוג לייצר רכבים ידידותיים לסביבה.
חיסרון נוסף של רכבי אספנות הוא העובדה שהרבה מאוד חלפים של כלי רכב אלו זקוקים לתיקון והחלפה אשר יכולים להיעשות רק באמצעות רכישת חלפים מחו"ל. דבר שכמובן מעלה את המחיר של תיקון הרכב. מאחר וכלי רכב אלו יצאו מהמסלול, אזי שקשה מאוד להשיג להם חלפים בארץ. יבוא החלפים הינו יקר ויכול לקחת זמן רב.
בישראל נמצאות על הכביש אלפי מכוניות לאספנים, חלקן הגדול מיובא. בישראל גם קיימים מספר מועדוני אספנות של רכבים. במועדונים אלו דואגים ליידע את בעלי הרכבים בשינויים בתקנות משרד התחבורה, יוצרים קשר בין אנשים שמעוניינים למכור ואנשים שמעוניינים לקנות רכבי אספנות, מארגנים מסעות ותערוכות של רכבי אספנות ואפילו מגיעים להסכמים עם חברות ביטוח בדבר הטבות לחברי המועדון.
אתר תגובות הוא מדריך עסקים שמביא לכם בנוסף למאגר עסקים מלא ומעודכן גם תגובות שכתבו גולשים על העסקים המופיעים בו.