בני אדם הנם המשאב היקר ביותר שעומד לרשות כל מוסד , והם המפתח להצלחתו .
חקר המניעים בעבודה עוסק בשני נושאים עיקריים : האחד מה מניע את האדם להצטרף לארגון. והשני - מה מניע את האדם הארגון למלא טוב יותר את תפקידו .
התמקדתי בסקירת ספרות מקצועית הקשורה להנעת עובדים : תורות העוסקות בתוכן של ההנעה בעבודה ותורות העוסקות בתהליך של ההנעה . וכן בתהליכים של שיתוף מורים בתהליכי קבלת החלטות , מניעים ועידוד ואיכות החיים העבודה .
ערכתי מחקר בארגון בו אני עובדת .כחברה בצוות הניהול בביה"ס , אחת הבעיות המטרידות אותנו- רמת המוטיבציה של המורים .
שאלת המחקר :כיצד ניתן להגביר את הנעת המורים ובאילו תחומים .
שיטת המחקר : נבחרה שיטת "המחקר האיכותי".
מטרות המחקר : המחקר בדק את עמדות המורים לגבי התנאים הפיסיים , מערכת שעות אישית, תחושת השייכות , תהליכי הערכה , מימוש עצמי ושותפות בקבלת החלטות ותקשורת תקינה . הממצאים : אורגנו בקטגוריות לפי מדרג הצרכים של מסלאו .
מן הממצאים עולה כי :
•· הצרכים הפיסיים אינם מסופקים ,אך תלויים בגורמי חוץ .
•· צרכי הערכה מסופקים בקרב המורות אך לא בקרב צוות הניהול .
•· המורות חשות שייכות מקצועית לצוות השכבה או הגוש אך לא לכלל צוות המורים .
•· צרכי המימוש העצמי מסופקים אצל חלק מהנחקרים .
•· הובע רצון ע"י המורים להיות שותפים בתהליכי קבלת החלטות .
את מסקנותיי והמלצותיי הבעתי בפרק דיון ,מסקנות והמלצות .
תוצרי הלמידה הבאים לידי ביטוי בעבודה זו:
•1. דיון ביקורתי בתיאוריות ופילוסופיות ניהול רלוונטיות - בפרקי דיון , סיכום ומסקנות .
•2. הבנה של ספרות רלוונטית - בפרק סקירת הספרות .
•3. זיהוי במקום העבודה אפשרויות להנעת עובדים ,למנהיגות יותר אפקטיבית ובניית צוות-בתיאור הארגון ופרק דיון , מסקנות והמלצות .
שאלות לראיון בנושא הנעת מורים
•1. תנאים פיסיים בעבודה
•- האם התנאים הפיסיים בכיתה ובביה"ס משפיעים על שביעות רצונך מעבודתך ?
•- האם יש לך רעיונות לשיפור ?
•- האם את שבעת רצון ממערכת השעות שלך ?
•- לפי אילו מדדים היית רוצה שמערכת השעות שלך תורכב?
•2. השתייכות
•- האם את מרגישה שייכת מקצועית לצוות המורים בביה"ס ?
•- במה מתבטאת הרגשה זו ?
•- האם את מרגישה שייכת מבחינה חברתית לצוות המורים בביה"ס ?
•- במה מתבטאת הרגשה זו ?
•- האם יש להרגשה זו השפעה על עבודתך ?
•- מה צריך להיעשות כדי שתרגישי שייכת ?
•3. סטאטוס
•- האם יש לדעתך " מעמדות " בביה"ס ?
•- מה מאפיין אותן ?
•- האם התופעה רצוייה?
•- לאיזה מעמד את שייכת / היית רוצה להשתייך ?
•- האם להשתייכותך לאחד המעמדות יש השפעה על שביעות רצונך בעבודה ?
•4. תמריצים
•- האם את מקבלת תמריצים בביה"ס ?
•- מהם?
•- האם לקבלת תמריצים / אי קבלת תמריצים יש השפעה על טיב עבודתך ורצון להשקיע יותר?
•- מי צריך לתת תמריצים ?
•- מדוע ?
•5. הערכה
•- האם להערכה מקצועית ו/ או חברתית יש השפעה על טיב עבודתך ?
•- ממי היית רוצה לקבל הערכה?
•- באיזו תדירות ?
•- לפי אילו מדדים היית רוצה שיעריכו אותך ?
•- כיצד נעשית הערכה בביה"ס ?
•- האם היא נעשית לשביעות רצונך ?
•6. מימוש עצמי
•- האם את מרגישה שאת מממשת את עצמך ?
•- האם להרגשה זו יש השפעה על טיב עבודתך ?
•- האם יש תחומים בהם את רוצה לממש עצמך ?
•- אילו תנאים יכולים לאפשר לך לממש את יכולותיך ?
•- מי צריך ליצור תנאים אלה?
•7. קבלת החלטות בביה"ס
•- כיצד מתקבלות כיום ההחלטות בביה"ס ?
•- האם היית רוצה להיות שותפה בתהליכי קבלת ההחלטות בביה"ס ?
•- באילו תחומים ?
•- כיצד ?
•- האם שיתוף זה יתרום לשביעות רצונך ?
המשך
כל המנהלים שואפים להעלות את ביצועי עובדיהם לרמות יעילות ולרמת ואיכות גבוהה יותר .
ההשקעה בהון האנושי , בעובדים , היא ההזדמנות העיקרית לשיפור . קיימות טכניקות רבות אשר בכולן גלומה ההבטחה לסייע בהעלאת פריון העובדים .
בביה"ס נמצא כי הגורם העל המשפיע באופן מכריע על המערכת כולה ועל המתרחש בה הוא קיימה של מנהיגות פדגוגית היוצרת אקלים ארגוני חיובי ( שמאק ושמאק , 1978 ; שרן ושחר , 1990 ).
ז'ק והורוביץ (1985) בהגדירם " אקלים ארגוני " בביה"ס הם מונים בין השאר את המנהיגות של המנהל , הכוללת עידוד המורים למעורבות בקביעת מדיניות בית ספרית ועזרה למורים בהגשמת הצרכים המקצועיים ,וכן הערכת העבודה של המורים וביקורת חיובית ובונה של ההוראה . מתן תחושת אוטונומיה למורים המאפשרת למורה לבחור את שיטות ההוראה , לקבל החלטות ולהשתמש בשיקולים מקצועיים בהתאם להשקפותיו האישיות.
ליחסי המורים , מידת ההסכמה על מטרות משותפות , להרגשת השייכות שחשים המורים , אוירה תומכת והעדר חיכוכים כל אלה יש בהם כדי ליצור בית ספר אפקטיבי יותר ומורים מעורבים ומרוצים יותר .