לפני מספר שבועות, בפברואר 2010, החליטה הממשלה לפתוח יותר את התחרות בשוק הרכב. זאת באמצעות רפורמה שבוצעה ביבוא מקביל. הרפורמה קבעה שכיום יכול יבואן לייבא רכב גם אם איננו היבואן הרשמי שלו. במילים אחרות, יבואנים יוכלו לייבא מספר סוגי רכב.
הרפורמה החדשה אמורה לשנות מאוד את תחום הרכב. אם עד כה כל יבואן היה בלעדי ובכך למעשה היתה לו זכות יחידים על סוג הרכב אותו ייבא, אזי שכעת הוא ייאלץ להתחרות עם יבואני רכב שונים. הרפורמה אמורה להקל על הצרכנים ברכישת רכב וגם להפחית את מה שנקרא יבוא אישי רכב.
מעטים התחומים בהם מתרחש יבוא אישי כמו בתחום הרכב. הדבר נובע מהעובדה שרוב המוצרים האחרים מגיעים לישראל בצורה כזו או אחרת, בזמן כזה או אחר. גם אם לעיתים לוקח זמן עד שמוצר מגיע בסופו של דבר הוא מגיע. כלי רכב רבים לעומת זאת לא מגיעים לכבישי ישראל מהסיבה הפשוטה, הם יקרים מדי ואין להם שוק גדול. לכן חברות רבות בוחרות לא לייצא לישראל רכבים שלהן. כך למשל לא נמצא כאן קדילק, לימוזינה האמר, או רולס רויס. אלא אם יהיה מי שיבצע יבוא אישי שלהם.
כיצד ניתן לייבא רכב באמצעות יבוא אישי?
כל רכב חייב באישור משרד התחבורה. אסור לייבא רכבים שהמשרד אסר לייבא. את הרשימה המלאה שמותרת או אסורה ניתן למצוא ברשומות משרד התחבורה. דגם הרכב חייב להיות חדש, עד שנתיים על הכביש. היבואן חייב להחזיק כמובן ברישיון ישראלי ואין הוא יכול לייבא יותר משני כלי רכב במשך שנה.
אחת הבעיות של יבוא אישי רכב, הוא הערכת הרכב על ידי מס הכנסה. אפשר לומר שאחרי רכישת הרכב והובלתו ארצה בהובלה ימית, זו ההוצאה השלישית הגדולה ביותר, תשלום מס הכנסה. התשלום מתבסס על הערכת מחיר הרכב ועלות היבוא. המסים המשולמים הם מס קנייה, מכס ומע"מ. במקרים מסוימים חלה הוזלה במסים, דוגמאת כלי רכב שעומדים בתקנים ירוקים שאינם פוגעים בסביבה.
אנשים רבים בוחרים לייבא רכב כאשר ברור להם שאף יבואנית רכב לא תייבא אותו ארצה. יש לומר שלעיתים לא קיים הפרש כה גדול בין יבוא רכב אישי לרכישת רכב בישראל, זאת עקב חוסר התחרות בשוק זה. עם זאת, כאשר השוק ייפתח לתחרות כמו שאנו מצפים שיקרה בחודשים הקרובים וכן העובדה שבישראל ניתן לרכוש רכב בהסדרי תשלומים נוחים, אזי שביצוע יבוא אישי רכב הופך פחות כדאי מבחינה כלכלית.
אתר תגובות הוא מדריך עסקים שמביא לכם בנוסף למאגר עסקים מלא ומעודכן גם תגובות שכתבו גולשים על העסקים המופיעים בו.