הכיתה החושבת - למידה והוראה בתרבות של חשיבה
משימות קריאה ביקורתית - משימה שנייה
1. מקומו של המורה , כפי שמוצג בספר.
תהליך הטמעת החשיבה בכיתה הוא תהליך מורכב ולמורה תפקיד עיקרי בהנחלתו בכיתה.
על המורה למזג את הוראת החשיבה בחומר הלימודים הנלמד בכיתה , במקצועות השונים. אל נושא השיעור מצטרף עניין טיפוח ששת מימדי תרבות החשיבה .
המורה ( או צוות המורים ) צריך לתכנן את ההוראה ולשלב את ששת מימדי החשיבה במקצועות הלימוד השונים בצורה שיטתית כל אחד בנפרד ,בזה אחר זה. תחילה, ההתמקדות תהייה בשפת חשיבה אח"כ נטיות חשיבה וכו' .....בכיתות בהן מלמדים מספר מורים מקצועיים , תתקבל תוצאה טובה יותר אם מורי הכיתה יעבדו בתיאום על פי תוכנית המתוכנת מראש .
ההוראה מבוססת תרבות, כפי שהיא מובאת בספר , מנחה את המורה לפעול בטכניקות הבאות: הדגמה , הסברים , אינטראקציה ומשוב .
לדוגמה : מורה הרוצה ללמד אחד מששת מימדי החשיבה "הרוח האסטרטגית " .
שלב א' הדגמה - המורה יתאר מצב שבו הוא עצמו נדרש להשתמש באסטרטגיה של קבלת החלטות כדי להחליט איזה מכונית לקנות .
שלב ב' הסברים - המורה מלמד אסטרטגיה לקבלת החלטות ,כזו המלמדת את התלמידים לחפש אפשרויות יצירתיות ,ולשקול נימוקים בעד ונגד בחירתן .
שלב ג' אינטראקציה - המורה יבקש מקבוצות של תלמידים לעשות שימוש באסטרטגיה של קבלת החלטות כדי לחשוב על מהלך קבלת החלטה מסוימת בהיסטוריה האמריקנית למשל , ההחלטה של המיישבים לזרוק את התה לים בנמל בוסטון."שוחחו ביניכם כאילו הייתם אתם המתיישבים " .
בעוד התלמידים עובדים המורה מייעץ, מכוון ומעודד את התלמידים - משוב.
המורה הוא מכוון ומפעיל את תלמידיו .אך גם הוא בתהליך של למידה מתמדת .יחד עם תלמידיו הוא מחפש את הקישוריות בין מימדי החשיבה השונים ואת החיבורים בין שטחי הידע השונים.יחדיו יחפשו אחר תובנות חדשות .
2. מה מתוך הספר אפשר להכניס לארגז הכלים של מורה למצטיינים ולמחוננים .
אחד הכלים להטמעת החשיבה בכיתה הוא באמצעות שפת החשיבה . את הכלי זה רעננתי בארגז הכלים שלי.
חשיבה היא פעולה הנעשית בראש , אך באמצעות המילים ניתן לזהות איזה סוג של חשיבה נעשתה.כ"כ באמצעות מילים ניתן לכוון איזה סוג של חשיבה נדרש להפעיל .
סביבה לשונית עשירה מסייעת לתלמידים לארגן ולתאר את החשיבה שלהם בצורה מדויקת יותר וקובעת סטנדרטים לחשיבה ודיון מעמיקים יותר. לדוגמא , גיבוש תיאוריה מסוימת תעשה לאחר מציאת ראיות והבאת נימוקים .