מספר מוסדות לימוד אקדמיים בישראל מציעים לסטודנטים מסלול התמחות בלימודי חינוך והוראה המכשיר אותם להוראה של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. תלמידים בעלי צרכים מיוחדים מגיעים לגנים ולבתי ספר מרקעים שונים, ביניהם אוטיזם, לקויות שפה וקשיים קוגניטיביים שונים, המקשים על הסתגלותם במסגרות לימוד רגילות.
המסלול לחינוך מיוחד מעניק כלים לגננות ולמורים להתמודדות עם קשיי ההסתגלות של אוכלוסיות אלה במטרה לטפח אותן ולממש את פוטנציאל ההישגים שלהן. בסופה של ההכשרה להוראה בחינוך מיוחד, הבוגר זכאי לשתי תעודות: תואר בוגר בהוראה, ותעודת הוראה בחינוך מיוחד. הסמכה זו מאפשרת למורה להשתלב במסגרות שונות בהוראה או בייעוץ חינוכי, אם במסגרות חינוך רגילות או במסגרות חינוך מיוחדות עבור אוכלוסייה זו.
מה כולל המסלול לחינוך מיוחד?
המסלול להכשרת מורים לחינוך מיוחד מעניק הכשרה תיאורטית מקיפה והתנסות מעשית. ההכשרה התיאורטית כוללת היבטים מעמיקים להתפתחות רגשית והסתגלות חברתית, הבנת התנהגות של ילדים וצרכיהם המיוחדים מבחינה לימודית, לימוד על מקורן של לקויות למידה ועוד. בנוסף לתחומים המאפיינים לימודי הוראה וחינוך כלליים, לימודי חינוך מיוחד שמים דגש על נושאים רלבנטיים לאוכלוסיות מיוחדות בחברה, בהם גם עבריינות נוער ונכויות התפתחותיות. החומר העיוני כולל חומר לימוד מעשיר המצליב בין תחומים רבים ביניהם סוציולוגיה, חינוך והוראה, פסיכולוגיית ילדים וקרימינולוגיה.
סטודנטים בלימודי חינוך מיוחד יכולים לבחור בלימודי הוראה המיועדים למספר מסגרות לימוד: הוראה בגן, בבית ספר יסודי או בבית ספר על יסודי.
התנסות מעשית במסלול לחינוך מיוחד
בהוראת אוכלוסיות מיוחדות, חשוב כבר במהלך הלימודים לא להסתפק בהיבט התיאורטי, אלא ליישם אותו בפועל. ואכן, המסלול לחינוך מיוחד מקדיש זמן משמעותי מהיקף הלימודים להוראה מעשית לילדים בעלי צרכים מיוחדים. כבר בשנה הראשונה זוכים המורים להתנסות בהוראה בבתי ספר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. הסטודנטים לחינוך מיוחד אינם נותרים לבדם במערכה: צוות של חונכים מלווה ומדריך את המורים כדי לכוון אותם לדרך הנכונה. בדרך זו, המסלול לחינוך מיוחד מכשיר את הסטודנטים בהדרגה להוראת אוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים על ידי שילוב התנסות בשטח, הדרכת צוות מקצועי וכלים תיאורטיים שנלמדים במסגרת הקורסים השונים.
בחירת התמחות במסלול לחינוך מיוחד
אוכלוסיות תלמידים בעלי צרכים מיוחדים מורכבות מאוכלוסיות מגוונות: לקויי שמיעה, בעיות התנהגות, נכויות התפתחויות, אוטיזם או פיגור שכלי. במקרים רבים, הקשיים של אוכלוסייה אחת יהיו שונים באופן משמעותי מאוכלוסייה אחרת, ובהתאם לכך גם הצרכים הלימודיים שלהם. לכן, נדרשים כלים מיוחדים עבור טיפוח אוכלוסיות שונות בקרב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
מסיבה זאת, הלומדים במסלול לחינוך מיוחד, מתבקשים בשלב מתקדם של לימודיהם לבחור תחום התמחות כדי שיוכלו להתמקד בכלים יחודיים לתמיכה בקשיי לימוד מסוג מסוים. בתחום הוראת לקויי שפה, למשל, מתמקדים הסטודנטים בהעמקת ההבנה לגבי ליקויים אלה. הסטודנטים לומדים שפת סימנים ודרכי תקשורת אלטרנטיביות, ולומדים כיצד ניתן להביא תלמידים כאלה להישגים. בהוראה לתלמידים בעלי נכויות התפתחותיות, מנגד, ההתמקדות תיעשה בהתאם לצרכים של אוכלוסייה זאת, וכך ייחשפו הסטודנטים לדרכי הוראה לילדים בעלי אוטיזם או פיגור שכלי וילמדו על הדרכים לתקשר עם תלמידים אלה ולהביא אותם להישגים בתחומים השונים.
הדר גולדמן, בן 47, אב לשני בנות. היה ועודנו חבר בלהקת סיאם הלונדונית, אשר הוציאה 4 אלבומים והופיעה ברחבי העולם.לאחר מספר משרות במשרדי פרסום שונים חבר הדר גולדמן אל אילון זרמון ויחד הם הקימו את זרמון גולדמן, שנחשב למשרד הפרסום המוביל בישראל.