"האם הרשת מבודדת אותנו?" זוהי כותרת המאמר שפורסמה בעיתון 'כלכליסט' בתאריך14.11.09 . במאמר פרופ' שיזף רפאלי מאוניברסיטת חיפה מביא ממצאים של מחקר שמנסהלהתמודד עם השאלה - האם לטכנולוגיה יש תרומה ביצירת של תחושת בדידות ?
אין ספק שהעולם המערבי, שבו בחברות רבות אינן שומרות על השבטיות והקהילתית, יוצר תחושתלמרחק וריחוק בין הפרטים והאנשים בקהילה. פרופ' שיזף מביא נתוני מחקר המורים שלמעשהגם בחברה הישראלית גוברת ההתכנסות לטובת הפרט ,אך מציין כי האשם אינו בהכרחבטכנולוגיה. יתרה מזו נמצא שדווקא אנשים שמחוברים יותר לטכנולוגיה נמצאו כחברותייםיותר, מכאן שאחת המסקנות היא שלטכנולוגיה יש תפקיד פחות משמעותי בנושא החברותיותמאשר נדמה היה. וכאן נכנס פעם נוספת עניין של אחריות אישית.
אחריות אישית... זהו מושג שכל מאמן אישי מדגיש רבות בכל תהליך של אימון אישי.מתאמנים רבים מגיעים לתהליך אימון אישי במצב של חוסר כוחות , ובנטייה להאשים גורמיםחיצונים שאחראים למצב שהמתאמן נתון בו. בתהליך של אימון אישי, אנו לומדים לעשות אתההבחנה בין מציאות שלעתים נכפית עלינו (כגון פיטורין, מוות,גירושין ועוד.)לבין לגורמים פנימיים שמכתיבים את התנהלות המתאמן לאור מציאות חיצונית שנכפית.בתהליך אימון אישי מתאמן לומד לקחת אחריות אישית - אחריות על המתרחש בחייו וגםאחריות על תגובותיו להתרחשויות שהיו מחוץ לשליטתו.
אימון אישי - פיתוח אחריות אישית
תהליך של אימון אישייסייע למתאמן להגדיר תחילה את המציאות הרצויה עבורו, גם אם הוא נמצא כרגע במציאותכואבת - הגדרת המציאות הרצוי היא לקיחת אחריות אישית על המסלול להשגתה, עצם הצבתהיעד הוא זרז לתהליך כולו.
העוצמות שלי.
השלב השני בתהליך של אימון אישיבודק את עוצמות המתאמן – אותם הכוחות שעמם אנו יוצאים לדרך. אם מאמן אישי לא מגלה אותן מידית, עליו לרדת לעומק ומשם לשקף למתאמן את העוצמות החבויותאצלו. הגדרת החוזקות הללו קשורה גם היא לנושא האחריות, כך אמירה כגון "אני אדם משכנע" יוצרת אצל המתאמן התחייבות (Commitment) לקחת אחריות ולאמתהאמירה.
הויתורים שלי.
השלב השלישי בתהליך של אימון אישי הוא חשוב ביותרוהוא עוסק בשאלה - 'על מה המתאמן שלנו מוכן לוותר כדי ליצרו מציאות טובה יותרעבורו?' מניסיוני כמאמנת אישית , שלב זה הוא חשוב כיון שלעתים המתאמן מגלה על עצמושהוא אינו מוכן לערוך שינויים והוא מצפה ממישהו אחר לבצע את השינוי עבורו - במיליםאחרות מעדיף שלא לקחת אחריות אישית על מעשיו ולתלות את הצלחתו בגורם חיצוני. השיקוףשל אימרה זו עלול להיות כואב אבל בו בזמן גם מניע לפעולה. משעה שהמתאמן מגדיר לעצמומהם הויתורים שהוא מוכן לעשות, התוצאות בעתיד ברורות לו יותר וכך גם הדרך להשגתה.הגדרת 'הויתורים' בצורה פומבית ומובהקת מאלצת את המתאמן לקחת אחריות אישית ובאמתובתמים לוותר ומתוך כך לצמוח לכיוון הרצוי.
פריצות הדרך שלי.
השלב הבא,לאחר הגדרת התוצאות הרצויות, הוא להגדיר מהן פריצות הדרך של המתאמן בתהליך של אימוןאישי. פריצת דרך היא תוצאה או מעשה שגורר אחריו מציאות חדשה או אחרת עבורנו. השלבהזה יוצר תנאי ברור להתקדמות ומסלול אימון אישי שבוכל צעד הוא הקדמה לצעד נוסף...
מעגל התמיכה שלי.
תהליך של אימון אישימסייע למתאמן לסמן לעצמו מי יהיה מעגל התמיכה שיסייע לו בהתקדמות של המתאמן בתהליך.מעגל התמיכה יכול לכלול בני משפחה,חברים ועמיתים לעבודה. זה אומנם יכול להיראותכצעד מנוגד לעקרון 'אחריות אישית' אבל בפועל לקיחת אחריות אינה התבודדות ותהליךאימון אישי עוזר למתאמן להשתמש בעוצמותיו במקביל לעוצמות סביבתו.
תוכניתפעולה.
השלב החשוב של חיבור מציאות רצויה עם מציאות עכשווית היא ע"י בנייתתוכנית פעולה הכוללת פעולה, תאריך ביצוע והגדרה של מי שאחראי לבצע אתהפעולה.
תוכנית אילוצים.
מכיוון שתהליך אימון אישי אינו מתנהל בוואקוםוהמציאות עלולה ליצור הפתעות ואירועים לא צפויים , מאמן אישי יסייע למתאמן שלולמצוא חלופות לדרך פעולה אחת, כדי לאפשר לו להתמודד באופן מיטבי עםהמציאות.
תהליך של אימון אישי הכולל את כל השלבים הללו תורם משמעותית לפיתוחאחריות אישית. אם ננקוט את הצעדים הללו הדרושים לפיתוח מנהיגות אישית, נטיל פחותאחריות על גורמים חיצוניים כגון טכנולוגיה וכך נדע ליזום את השינויים הרצוייםבחיינו.