אחת משיטות הייעוץ הרווחות בעולם המערבי ולאחרונה אף בארץ היא שיטת אימוןאישי טלפוני. אימון אישי כמתודת יעוץ התפתחה בארה"ב בשנות השבעים של המאהעשרים. כיום בשנות ה2000 נעשה שימוש בכלי אימון אישי בטלפון גם בשדה הטיפולי. במחקר שנערך בשנת 2000 (Jerome&Zayler ) נמצא כי שימוש בטלפון כמענה לטיפול נפשי,נמצא כיעיל ומשפר את הבעיה בגינהפנו המשתתפים בקרב 80% ממשתפי המחקר.הרפואה לקחה את הטכנולוגיה צעד נוסף קדימה,וכיום הולך ומתפתח ענף שלם הקרוי- Telehealth –המוגדר כשימוש בטכנולוגיהולטלקומוניקציה למתן שירותי בריאות. השימוש בטלפון אומץ גם ע"י פסיכותרפיסטיםומאמנים אישים במיוחד בארצות בהם המרחקים הגיאוגרפים מיעד ליעד מקשים על נגישותוזמינותו של מאמן אישי או יועץ אחר.
לתהליך של אימון טלפוני מספר יתרונות בולטים: זמינות,גמישות ועלות נמוכה יותר. העובדה שמכשיר הטלפון מצוי וזמין אצל כל אחד מאפשרת ביתרקלות למתאמן לפעול ביתר קלות למען שיפור חייו. השימוש בטלפון לתהליך שלאימון אישי חוסך בזמן התארגנות נטו מעבר לזמן שלוקחת פגישתאימון עצמה.
אימון אישי טלפוני - הפגישה תנאים לקיומה של פגישת אימון אישי טלפונית
הסכמה משותפת
הסכמה משותפת ליציאה לדרך היא תנאי הכרחי לתהליך Coaching.בתחילת תהליך האימון על כל מאמן אישי לוודא עם הלקוח שהוא מסכים להתאמן טלפונית.ניתן להציע למתאמן להתנסות בשיחה של אימון אישי – שיחה בת כחצישעה על מנת שיחוש את המדיה הזו.
תנאי שיחה הולמים
עלמנת לקיים תהליך Coaching אפקטיבי ללקוח, מאמן אישי חייב לוודא שהמתאמן יקיים אתשיחת האימון האישי בזמן ומקום שיאשפרו למתאמן לתת את עצמו לתהליך ללא הפרעות לאורךכל השיחה הטלפונית של אימון אישי.
מניעת הפרעותחיצוניות
מאמן אישי צריך להקפיד על כך שבמהלך שיחת הטלפון של אימוןאישי לא תהינה הפרעות כגון קולות של ילדים, או מקלט טלביזיה ברקע.
על מה צריך מאמן אישי להקפיד באימון אישיטלפוני?
הכנה
טרם שעת המפגש הטלפוני מאמן אישי חייבלהכין את עצמו לקראת הפגישה . רצוי לקרוא את סכומי פגישת אימון אישי הקודמת.
שליטה בתגובה של מאמן אישי
בהיעדר אפשרות לראות אתשפת גופו של המתאמן ,על מאמן אישי להקפיד הקפדה יתרה על סוג התגובה שינקוטלאמירותיו ורגשותיו של המתאמן.
שימוש בשאלות קצרות וברורות
מכיוון שבשיחת אימון אישי טלפוני מופעל ביתר דגש חוש השמיעה,על כל מאמן אישי שמשתמש בטלפון כמדיה לקיום תהליך Coaching ,להקפיד בשימוש שלשאלות קצרות וברורות. לדוגמא, אם מאמן אישי רוצה לדעת על למה אתה חושב ש... עדיףשישאל למה אתה נזקק כדי ש...
הימנעות ממחשבותסטריאוטיפיות
מאמן אישי מקצועי מתאמן בעצמו על פיתוח ושכלול מיומנותההקשבה הנדרשת בכל תהליך של אימון אישי או אימון עסקי.על כן, עליו להקפיד להניחלדיבור הפנימי שלו בצד ועל מחשבות הנובעות מאמונות אישיות של המאמן האישי שעלולותלהטות את השאלות שיבחר לשאול את המתאמן. מיומנות שאילת שאלות דורשת למידה ותרגולרבים מצידו של כל מאמן אישי.
שפת גוף
אימוןאישי טלפוני כאמור מפעיל בעיקר את חוש השמיעה, אולם שפת גוף, קצב נשימותוטון דיבור נשמעים בטלפון. על כן צורת הישיבה של מאמן אישי בשיחת אימון טלפונית,חייבת להישמר בדיוק אלו הייתה נערכת פגישה של אימון אישי פנים מול פנים.
הימנעות מהפרעות חיצוניות
בשיחות שלאימון אישי טלפוני,חובה על מאמן אישי להקפיד להימנע מלענות לשיחות טלפוניות אחרות.זמן פגישת אימון אישי טלפוני הוא שווה ערך לזמן פגישה פנים מולפנים.
אימון אישי טלפוני - מיומנויות מיומנויות חשובות שיש להקפיד עליהן בשיחת אימון אישיטלפונית
הקשבה
הקשבה היא מיומנויות שכל מאמן אישי משתמש בשיחת אימון אישי פנים מול פנים והיא מופעלת גם בשיחה טלפונית. אחתממיומנויות החשובות ביותר בתהליך אימון בכלל היא מיומנות ההקשבה.הקשבה היא פעולהקוגניטיבית המורכבת משמיעה, שימת לב והפנמה. בשיחת אימון אישי טלפוני מפעיל המאמןהאישי הקשבה ממוקדת כוללת הקרויה גם הקשבה פעילה. זוהי הקשבה הממוקדת באחר, בצרכיהמתאמן ובקשייו הרגשיים. במהלך האימון על המאמן האישי להיות מודע מתי הוא מפעילהקשבה לעצמו ומתי הוא קשוב ומכוון כולו למתאמן. היכולת להפעיל הקשבה כוללת בתהליךשל Coaching בכלל ותהליך של אימון אישי טלפוני היא תוצאה של מיומנות וניסיון מצטבר של המאמן האישי.
שאילת שאלות
מיומנות נוספת החשובהמאד בתהליך אימון אישי טלפוני היא מיומנות של שאילת שאלות. השאלות שנשאלות ע"י מאמןאישי בתהליך של אימון אישי או תהליך של אימון עסקי ופיתוח מנהלים, הן שאלות פתוחות(לא שאלות שהתשובה המתבקשת היא כן או לא) שמניעות את המתאמן לפעולה. השימוש בשאלותבתהליך Coaching בניגוד לטיפול או יעוץ ,אינן מתמקדות בשאלה של מדוע או למה,אלאהדגש כל הזמן הוא מכוונות לעתיד.
אמפטיה
מיומנות חשובה נוספת בתהליך של אימון אישי טלפוני היא מיומנות של אמפטיה.אמפטיה היא יכולת ההבנה וההזדהות עם הצד השני. מאמן אישי מפגין אמפטיה בשיחת טלפוןבאמצעות שיקוף מלל, וידוי שאכן הוא הבין את דברי המתאמן. אמצעי נוסף שחשוב למאמןאישי לעשות בו שימוש בשיחת אימון איש טלפונית הוא הוקרות. מערכת יחסים הנרקמת ביןמאמן אישי למתאמן היא מערכת של תמיכה במתאמן ,תמיכה נטולת שיפוטיות. על כן, הוקרותהן כה משמעותיות בתהליך של Coaching .
לסיכום, שיחת אימון אישי טלפונית היא פגישת Coaching לכל דבר ועניין. מרגע שנוצר האמון שלהלקוח במאמן האישי שלו, ניתן להשתמש במדיה זו על מנת לקיים מפגשים של אימון אישי כשהמרחקים הפסים אינם מאפשרים פגישה פנים מול פנים.