תהליך של אימון אישי הוא תהליך שעוסק בהקניית דרך חשיבה אחרת. ד"ר דונלד א. קליפטוןשנמנה על כותבי הספר "גלה את חוזקותיך" (הוצאת מטר) הגה את תיאוריית "הדלי והמצקת"שאותה יישם בארגונים וחברות. תיאוריה זו המבוססת על הדימוי של מצקת ודלי גורסת שלכלאחד מאתנו יש דלי בלתי נראה. הדלי מתרוקן ומתמלא כל הזמן בהתאם למה שאנשים אחריםאומרים לנו או עושים לנו. כאשר הדלי שלנו מלא, אנחנו מרגישים נהדר, כאשר הוא ריקאנחנו מרגישים נורא. לכל אחד מאיתנו יש גם מצקת בלתי נראית, כאשר אנו אומרים אועושים דברים המשפרים את ההרגשה החיובית של אנשים אחרים - אנו ממלאים גם את הדלישלנו, אך כשאנו משתמשים במצקת שלנו כדי לשאוב מדליים של אחרים- כאשר אנחנו אומריםאו עושים דברים המפחיתים את ההרגשה החיובית שלהם - אנחנו פוגעים בעצמנו.
אימון אישי - שינוי מבחוץ מתחיל בשינוי מבפנים
אנשיםרבים מגיעים להכרה שהם זקוקים לשינוי כשהם במשבר בחיים האישים או בעסקים. כמאמנתאישית בתהליך של אימון אישי אני נתקלת לא אחת באנשים שגדלווהתחנכו בתרבות שבה קל יותר לומר לאנשים היכן הם שוגים מאשר לשבח אותם. ההתמקדותבפגמים זכורה לרבים עוד מימי בית הספר שבו במקום לעודד את הילד למצות את הייחודיותשבו, הורים רבים לוחצים על ילדיהם לא להיות חריגים. מחקרים עדכניים מוכיחים שרגשותשלילים עלולים להזיק לבריאות ואפילו לקצר את תוחלת החיים, לעומת זאת רגשות חיוביםשמקבלים עידוד יום יומי משפרים את הבריאות הגופנית והנפשית ומגנים מפני דיכאוןוחולי.
אומנם, שילובם של רגשות חיובים בשגרת החיים אינו דבר המובן מאליועבור אנשים רבים. כאשר אנשים נמצאים בעיצומו של תהליך אימון אישי או אימון עסקי, לא אחת אני מוצאת את עצמי מתעקשת עמם להתמיד בשימוששל אמרות חיובית כלפי עצמם וכלפי אחרים. ישנם מספר דרכים בהם ניתן להגביר אתהמודעות לשימוש של אמירות חיוביות. לדוגמא, כשאדם מגיע אלי לתהליך של אימון אישילמציאת עבודה ואני מבקשת ממנו להגדיר מהי המשרה האידיאלית שהיה מאחל לעצמו,התשובה'הכמעט אוטומטית' שאני מקבלת היא – "כל משרה שהיא".
זוהי תשובה חלקית שלאתורמת דבר לתהליך. לכן, במסגרת אימון אישי למציאת עבודה, אני מבקשת מהמתאמן לכתובשני טורים - טור שבו ירשום את כל מה שהיה רוצה לקבל במקום עבודתו הבא ובטור שבוירשום את כל מה שהיה רוצה לקחת ממקום עבודתו הנוכחית למקום הבא.
זהו תרגילאימון אישי לחשיבה חיובית שמאלץ את המתאמן לסגל לעצמו את היכולת ראות את חצי הכוסהמלאה – לראות יתרונות גם במקום עבודתו הנוכחי שאינו טוב עבורו.
אימון אישי - חשיבה חיובית
תהליך עיבוי רגשות חיובים,שמתקיים בכל תהליך של אימון אישי (או אימון עסקי), מקורו בזרםהפסיכולוגיה החיובית (יש הטוענים שלמעשה אימון אישי הוא הפרקטיקה של הפסיכולוגיההחיובית). החוקרת ברברה פרדיקסון, המשמשת גם כמנהלת המעבדה לרגשות חיוביםופסיכופיזיולוגיה באוניברסיטת מישגן, מצאה שרגשות חיובים משפרים את הרווחה הנפשיתואת יכולת ההתמודדות שלנו עם מצבים מורכבים בחיים.
בתהליך של אימון איש, כשאנומתמקדים ביצירת העתיד המיטבי עבורנו,אנו גם לומדים להגביר את הרגשות החיובים שלנו.להלן מספר דרכים אותם אנו לומדים בתהליך של אימון אישי לאמץעבורנו כדרך חיים.
1. כתיבה עצמית:
כתיבה עצמית היאכלי נהדר שמסייע לנו בחיים בכלל ובתהליך של אימון אישי בפרט ומאפשר לנו לתת משוב עלהתקדמותנו. על כן רצוי שננהל משוב לעצמנו עד כמה במפגשים שלנו עם אנשים אנו מוסיפיםלדלי שלהם או שאובים ממנו.
2. מיקוד בחיובי:
בתחילתכל מפגש של אימון אישי אני שואלת את המתאמנים שלי מה היה טוב בשבוע שחלף. מיקודראשוני בדברים חיובים גם כשקרה לנו, בוא בבחינת מילוי הדלי שמאפשר לנו להניע אתהתהליך ולהתמודד באופן יעיל יותר במציאות מורכבת שבה אנו נתונים.
3. הרחבת מעגל התמיכה שלנו:
קשרים בינאישיים מוביליםלגידול משמועתי בשביעות הרצון שלנו בחיים. בכל אינטראקציה חברתית רצוי להתחילבלמידת השמות של האנשים, להקשיב להם הקשבה פעילה, למצוא תחומי עניין משותפים ולהיותפרואקטיבים בגישתנו לעולם החברתי.פרואקטיביות ככלל היא דפוס התנהגות מוביל בתהליכיאימון אישי ובמפגשי אימון עסקי.
4. נתינה:
מילוי הדלי של אחרים יכול להיעשות ע"יהענקת מתנות. בתהליך של אימון אישי מתן מתנה אינו בהכרחשלפיסי,אלא יכול להיות בצורת הענקת מחמאה או חיוך.
5.הוקרות:
בתהליך של אימון אישי אנו מדגישים שהדברים שאנו משבחים באנשים,מסייעים להם לעצב את זהותם ואת הישגיהם בעתיד. על כן מילוי הדלי בהוקרות חייבלהיות ממוקד ייחודי ואישי.בתהליך של אימון אישי , אנו מדגישים שההוקרה צריכה להיות מותאמת לאופיו של הפרטולאישיותו ,ולא להוות מחמאה או תודה מלאכותית.