על אימון אישי ועל חג הפסח
דורית קיי MA,אימון אישי, פיתוח אישי,יעוץ ארגוני
כולנו רוצים פריצות דרך בחיים –לעמוד בהצלחה מול האתגרים הניצבים בפנינו, להיות מסוגלים לגייס את הכוחות הנדרשיםועם הכוחות האלה לצאת לדרך חיים חדשה.
סיפור יציאת מצרים, עליו מספרת ההגדה שלפסח, הוא סיפור סימבולי שמגלה לנו איך יכול כל אחד מאיתנו לחצות את ים סוף הפרטישלו.
מה צריך כדי שזה יקרה? יעד לחתור אליו, ו"שרביט קסמים" באמצעותו נחולל אתנס חציית הים.
אימון אישי - על ה'רוצה' וה'צריך'
כמאמנת אישית, רביםשואלים אותי כבר בתחילתו של אימון אישי, מדוע חשוב כל כך להציבמטרות ויעדים בתחילת תהליך של אימון אישי. התשובה פשוטה: היעד לארק מסמן לנו את הדרך הנכונה ביותר עבורנו, אלא גם מעורר בנו את המוטיבציה לצאת לדרךזו. אחרי הכל, מי מאיתנו ירצה לגייס את כוחותיו למען מטרה שאינה שווה את המאמץ??
בתהליך אימון אישי אנו משתמשים בשני מושגים משמעותיים: מטרות ויעדים. בעוד שהמטרותהם דברים שברצוננו להשיג עבור עצמנו, היעדים הם מטרות עם לוח זמנים. מה שעשוי לתרוםלנו במחויבות שלנו לעמוד ביעדים הוא גם שימוש בשפה מדויקת. אחד הביטויים הלשונייםשאנחנו לומדים להיפרד ממנו במסגרת אימון אישי הוא 'צריך' ,ולעומתזאת אנו מאמצים את הביטוי 'רוצה'.
שינוי זה של עולם המושגים משמש אותנו לכלאורך התהליך של אימון אישי. כך, כשאנו משתמשים בביטוי 'צריך',ישנה סכנה שנדגיש אתהפעולה שצריכה להיעשות מבלי לקחת אחריות של מי עושה אותה, בעוד ששימוש שגור בביטוי'רוצה' מדגישה את האחריות האישית שלנו לביצוע הפעולה,היות ואנו בחרנו בה.
אימון אישי - הכוח לשנות
ישנם מספר מודלים שונים שלתהליכי אימון אישי, המשותף לכולם היא הגדרת מצב שיא ההצלחה עבורהמתאמן וכאמור הגדרת התוצאה הרצויה עבורו. לשם כך, משעה שהצבנו לעצמנו בתהליך של אימון אישי, מטרה ראויה ויעדים ברי השגה, השלב הבא הוא.... להניףאת ה"שרביט".
ולמה "שרביט" במירכאות?
ההגדה של פסח מספרת שמשה רבנו אחזבידו מטה עץ, שבאמצעותו חצה את הים לשניים. וזהו הסוד: איננו זקוקים לכוחות מאגייםכדי לחולל את פריצת הדרך. מה שאנו זקוקים לו, נמצא "מתחת לאף" שלנו כל הזמן – אלוהן החזקות האישיות שמגדירות את מי שאנחנו.
אימון אישי - חשיבה מכוונת
פירושים קבליים לנס חציית יםסוף מספרים, כי הים נבקע בזכות מודעות גבוהה שהתעוררה בבני ישראל שנרדפו על ידיפרעה.
האם אכן יכולה כוונה - הנובעת מדפוס חשיבה חדש – לשנות מציאות וליצוראפשרויות חדשות? האם בכוחה של כוונה להסיר את הספיקות הממלאים את חיי היומיום?התשובה היא – כן!
בעזרת כלים מתאימים ,אותם רוחשים בתהליך של אימון אישי, ושאילת שאלות הנכונות (שגם הן כלי משמעותי של מאמן אישי בתהליך שלאימון אישי) יכול כל אחד מאיתנו לזהות את התכונות שמעצבות את הזהות הייחודית רק לו,לפתח דפוסי חשיבה מקדמים, ולהגיע לאן שרק ירצה להגיע.
כשאנו מציבים לעצמנויעדים, ומזהים בתוכנו את התכונות הנדרשות להשגתם, אז ורק אז מתרחש נס קריעת ים סוף;והסיבה להתרחשותו היא אחת - כי אנו מאמינים שהכול אפשרי.
אחת הדרכים לאפשר לנולהאמין שמה שאנו רוצים הוא אפשרי , נעה באמצעות שימוש מכוון בשפה. הדגש בולטים שאניכמאמנת אישית שמה לב בתהליך של אימון אישי הוא להקנות למתאמנים שימוש במילים שיחזקואת האמונה שהכול אפשרי. מילים שאנו משתמשים בשפה הדבורה יוצרות מחשבות שגם הםבנויים ממילים ,ואלו מעוררים רגשות חיובים או שלילים.
בתהליך של אימון אישיאנו לומדים לשאול את עצמנו את השאלה המשמעותית של " מה אני כן רוצה,ומונעים מעצמנואת השימוש במילים 'לא', 'אסור' ו'אל'. כאשר אנו משתמשים בשפה חיובית אנו מאפשריםלעצמנו למשוך אלינו תוצאות חיוביות יותר.
מייקל ג' לוסייה, מאמן אישי המשמש כמומחה לדמיון מודרך בקנדה ,בספרו חוק המשיכה (הוצאת מטר2007), מציג את נוסחת שלושת השלבים למשיכה מכוונת:
שלבראשון:
זיהוי השאיפה שלנו. תהליך של אימון אישי מתמקד בהגדרת השאיפה. מסתבר שרוב האנשים מוצאים בקלות את מה שאינם רוצים ,אך בואםלהגדיר לעצמם את המצב המיטבי עבורם ,נתקלים בקושי.
שלבשני:
הקדשת תשומת לב לשאיפה שלנו. תהליך של אימון אישי נותן לנו אתהכלים לעשות זאת ע"י שימוש מכוון של שפה יוצרת תוצאות רצויות – שפה שבפועל משנהמציאות.
שלב שלישי:
ללמד לאפשר . לדעתו של לוסייההמהירות שבה מושא השאיפה שלנו מגיע אלינו תלויה בעובדה עד כמה אנו מאפשרים לדברלקרות. בתהליך של אימון אישי אנו לומדים לאפשר לעצמנו ע"י זיהוי האמונות המגבילותשלנו והפיכתם לאמונות מגבילות. גם בשלב זה בתהליך אימון אישי אנו מקפידים הקפדה יתרה על בחירת המילים שלנו כך שיסייעו בידנולתרגם את השאיפה שלנו להגשמה .
אז הפסח הזה, כשנשב לשולחן ליל הסדר – נקראאת ההגדה קצת אחרת...