הקשישים שבינינו, המלווים את המדיום האינטרנטי מימיו הראשונים, יכולים להעיד טוב מכל על המהפכה שעברה על האינטרנט בשנים האחרונות. אתרי האינטרנט של ראשית עידן האינטרנט היו תחליפים מקוונים ללוח מודעות שכונתי. ניתן לתארם במילה אחת קצרה וקולעת - פסיביים. בונה האתר היה מעלה את התכנים לאתר, תכנים שהיו קשורים גם באופן הדוק לעיצובו של האתר ושם הם היו נשארים עד זקנה ושיבה או עד שבעל האתר היה מחליט כי הגיע הזמן להחליף שוב את התכנים. הוא היה פונה שוב אל בונה אתרים ושוכר שוב את שירותיו בכדי שיזין לאתר תכנים חדשים.
אך גישה כזו התאימה לאינטרנט של ראשית ימי המדיום, כאשר הגולש המתחיל היה מתרגש מכל מידע חדש שהצליח למצוא ברשת ומכך שהצליח לאתר בית עסק נוסף שהעלה אתר המפרט את שעות הפתיחה שלו. גישה זו אינה מתאימה, מזה זמן רב, לשוק התזזיתי של ימינו, בו הלקוח הוא המלך וכל המדיומים הופכים עולמות בכדי להתאים עצמם באופן אופטימאלי לגולש או לצרכן המדיה.
שמות הקוד היום הם דינאמיות ואינטראקטיביות – שינוי תדיר של תכני האתר, דיאלוג בין הגולש לבין בעלי האתר, ופעמים רבות אף דיאלוג בין הגולש לבין האתר עצמו. בואו ניכנס קצת לעבי הקורה ונראה כיצד הדברים עובדים.
ראשית נזכיר, כי כמו דברים רבים מאוד בעולם, השינויים קשורים באופן הדוק לפיתוחים טכנולוגיים. נזכיר רק כמה מהם כאן, על מנת להדגים כיצד הם שינו את חוקי המשחק בתחום של יחסי גולש-אתר-בעל אתר.
תחום אחד הוא הפרדת תוכן האתר מן העיצוב שלו באמצעות הפיתוח שנקרא CSS. בשחר ההיסטוריה היה ה-HTML, שהוריד לעולם תוכן ועיצוב הכרוכים יחדיו לבלי התר (כמעט). כל שינוי בתוכן גרר גם שינויים בעיצוב ודרש התערבות של מומחים ומתכנתים. בשביל להבין את הבעייתיות אין צורך להיות מתכנת. אם אתה, כבעל האתר, נדרש להזעיק מתכנת כדי לשנות כל מחיר של פריט, תעדיף כבר לוותר על העדכון ולהשאיר את האתר לחובבי הז'אנר בלבד. CSS הוא פיתוח שאפשר להפריד את תוכן האתר מן העיצוב שלו ואפשר הכנסת שינויים בתוכן האתר בקלות יחסית, על אף שגם כאן נדרש עדיין איש מקצוע.
תחום שני הוא כניסתן של מערכות ניהול תוכן דינאמיות, המאפשרות לבעל האתר או לכל מי שאין בידו ידע טכני, אך יש בידו הרשאה מתאימה, להעלות, לשנות להוריד ולעדכן את התוכן של אתר האינטרנט. כאן אפשר לנשום סוף-סוף לרווחה - אתרים לא למומחים בלבד. כל בעל אתר, שהמתכנת שלו צייד את אתרו במערכת תוכן דינאמית ובהוראות המתאימות, יכול להעלות, להוריד, לשנות או לעדכן את התכנים באתר שלו.
אך בכך לא די. גם הגולש זכה לפיתוחים המשפרים את התקשורת שלו עם אתר האינטרנט. בזירה החלו להופיע חידושים חדשים בעלי שמות מאיימים - JAVASCRIPT, DHTML, AJAX ועוד, שעל אף חזותם המאיימת הפכו את אתרי האינטרנט לידידותיים להפליא. הגולש, שנדרש בעבר לשלוח בקשה מחודשת לשרת האינטרנט בנוגע לכל פרט שביקש להזין בטופס באתר או בנוגע לכל פעולה אחרת ואז נאלץ להמתין עד בוש בזמן שבקשתו הזדחלה לאיטה לאורך קווי האינטרנט האיטיים, החל להרגיש לפתע שאתר האינטרנט מגיב לבקשותיו באופן מיידי. גם שרתי האינטרנט, שהיו בסכנת קריסה מתמדת בשל הצורך לטפל בכל הזוטות ששלחו אליהם האתרים, נשמו לרווחה. ובא לציון גואל.
יפה לא? אך כל המומחים מציינים כי אנו מצויים רק בראשיתה של המהפכה. דורות חדשים של אתרים מתדפקים על דלתנו הוירטואלית ובאמתחתם שלל חידושים מסעירים. איננו יודעים מה בדיוק צופן לנו העתיד. אם היינו יודעים היינו מקימים את הסטארט-אפ הבא. אך לא יהיה זה הימור גדול מצידנו לנחש כי אתרי האינטרנט יהפכו להיות מקצועיים יותר ואף יתאימו את עצמם בהתאם לצרכיו ונתוניו של כל גולש וגולש. בקיצור, יש למה לחכות.